2012-08-03, 17:44
Medlem
Jag undrar om jag kan ta ett lån till en bostadsrätt på ungefär 300.000kr utan att ha arbete om mina två bröder går in som borgenärer?

Om det inte går, kan dom två ta ett lån tillsammans? Bägge har fasta jobb men också egna huslån tillsammans med sina respektive.
Citera
2012-08-03, 17:58
Medlem
Borgensman heter det. Inte borgenär som är långivaren.

Du tillsammans med dina eventuella borgensmän får väl fråga banken. Då får ni svar.

Rent allmänt kan man väl säga att man ska akta sig väldigt noga för att gå i borgen för någon. Men vill dina bröder det så må det vara, men det är icke att rekommendera.
Senast redigerad av Enkelfnutt 2012-08-03 kl. 18:01.
Citera
2012-08-03, 18:01
Medlem
Jo men jag ville kolla om någon visste här först innan jag hör med banken.
Citera
2012-08-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Rent allmänt kan man väl säga att man ska akta sig väldigt noga för att gå i borgen för någon. Men vill dina bröder det så må det vara, men det är icke att rekommendera.

Du tror väl inte att jag skulle göra något för att få mina bröder i knipa? Skulle det skita sig av någon anledning så säljs ju lägenheten.
Citera
2012-08-03, 18:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Du tror väl inte att jag skulle göra något för att få mina bröder i knipa? Skulle det skita sig av någon anledning så säljs ju lägenheten.

Nej, skulle det skita sig (räcker med en släpande månadsbetalning) så vänder sig banken till någon av borgensmännen och kräver betalt, banken kan dessutom välja fritt mellan vem de vänder sig.

En försäljning av lägenheten får ni istället ombesörja själva.

Visdomsorden "att gå i borgen är att gå i sorgen" gäller precis som alltid...
Citera
2012-08-03, 18:07
Medlem
För övrigt är borgensmannen någon som ska träda in om och när du inte längre kan fullgöra dina skyldigheter gentemot banken. Det förutsätter att du fått lånet själv, men eftersom du inte har jobb så är det nog rätt osannolikt.
Senast redigerad av Enkelfnutt 2012-08-03 kl. 18:11.
Citera
2012-08-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, skulle det skita sig (räcker med en släpande månadsbetalning) så vänder sig banken till någon av borgensmännen och kräver betalt, banken kan dessutom välja fritt mellan vem de vänder sig.

En försäljning av lägenheten får ni istället ombesörja själva.

Visdomsorden "att gå i borgen är att gå i sorgen" gäller precis som alltid...

Jo men jag har pengar att betala av ränta/amortering och hyra så det är inga problem.
Citera
2012-08-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Jo men jag har pengar att betala av ränta/amortering och hyra så det är inga problem.
Får man fråga var dessa pengar kommer ifrån?
Citera
2012-08-03, 18:20
Medlem
Citat:
Får man fråga var dessa pengar kommer ifrån?

Aktivitetsersättning
Citera
2012-08-03, 18:30
Medlem
Banken skulle kanske kunna tänka sig en proprieborgen. Det innebär att borgensmannen ansvarar för skulden som sin egen, och banken kan kräva denne utan att först ha krävt låntagaren (alltså du). Frågan är vad dina bröder skulle tycka om det upplägget.

Som sagt, kolla med banken.
Citera
2012-08-03, 18:52
Medlem
Bostadsrättföreningen kommer antagligen inte ens godkänna dig som köpare eftersom du är arbetslös.
Citera
2012-08-03, 20:53
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Banken skulle kanske kunna tänka sig en proprieborgen. Det innebär att borgensmannen ansvarar för skulden som sin egen, och banken kan kräva denne utan att först ha krävt låntagaren (alltså du). Frågan är vad dina bröder skulle tycka om det upplägget.

Som sagt, kolla med banken.
Det finns ett gammalt uttryck som lyder: "Att gå i borgen är att gå i sorgen".
Vilket tyvärr många som gått i borgen för någon fått erfara.
Tycker du det är ok att låta dina bröder ta risken att du inte kommer att få något jobb framöver och kunna betala för dina skulder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in