2012-08-03, 13:48
Medlem
Flera av min arbetskamrater verkar träna en del, löpning bland annat. Ofta diskuterar de om de kan klara milen på en timme, vilket verkar som de inte gör. Jag har inte tränat på flera år men skulle spontant tro att jag klarar det. Rask promenad är ungefär 6,5 km/h enligt min gps. Då borde man väl kunna hålla 10 km/h en mil eller? Nästan så att jag funderar på att prova även om löpning är tråååkigt.. Jag är mellan 20 och 30, inte fet?

Överskattar jag min egen förmåga tro?
Citera
2012-08-03, 13:50
Medlem
Testa?
Citera
2012-08-03, 13:50
Medlem
Vad är det att undra över? Ta gps'en och ut och testa bara?!
Citera
2012-08-03, 13:51
Medlem
barbasköns avatar
Om du är hyfsat ok i form (ej överviktig, har idrottat en del under barndomen, skadefri) ska det mycket till för att man inte ska kunna springa milen under en timme på platt terräng efter några månaders träning.
Citera
2012-08-03, 13:51
Medlem
Har du inte tränat löpning på ett tag så tror jag nog du kan komma tycka det är jobbigt att springa en mil. Men träna ett tag och du kommer kunna klara springa milen under en timme. Beror ju lite sen på vart du springer. På plan väg eller i skogen är ju skillnaden väldigt stor.
Citera
2012-08-03, 13:54
Medlem
Ni tror det alltså. Är naturligtvis en idiotisk fråga, sitter och har det lite tråkigt på jobbet bara.. Blev bara lite förundrad när det verkar som flertalet här har problem med det, de äriofs äldre än mig.
Citera
2012-08-03, 14:01
Medlem
Knotknets avatar
Man måste vara efterbliven och utan ben om man inte klara att springa en mil på en timme. Jag klarar det tjock och otränad.
Citera
2012-08-03, 14:13
Medlem
Pipharens avatar
Är du en ung man är det rimligt att klara milen under en timme.
Citera
2012-08-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Man måste vara efterbliven och utan ben om man inte klara att springa en mil på en timme. Jag klarar det tjock och otränad.
När gjorde du det senast?
Citera
2012-08-03, 14:19
Bannlyst
Testa och registrera med gps eller någontng annat som mäter distans och tid, så har du någonting att skryta om på jobbet sedan om du klarar det.
Citera
2012-08-03, 14:22
Medlem
endures avatar
Båda mina föräldrar klarar milen under 50 minuter, och de är båda över 50 år (terräng, inte plan väg).

Kan gubben och tanten kan du. Det är absolut inte svårt, om du har OK kondition. Om man inte klarar en mil på 60 minuter har man ingen vidare kondition, skulle jag nog säga.

Dock bör du inte bara slänga dig ut på milen direkt. Börja med 3km-sträckor, fortsätt någon vecka med lite längre och om ett tag kan du springa milen. Om du inte har något funktionshinder så bör du även kunna klara det under 60 min!
Citera
2012-08-03, 14:23
Medlem
Då nybörjare(otränade) tar 5 km på 30-40 min är det inte särskilt realistiskt att kunna ta milen under en timme utan träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in