2012-08-02, 23:58
Medlem
Hejsan.

Mestadels varenda gång jag ska göra kyckling eller kött (karre, kotlett vanligtvis) såblir dom alltid lite smått sega och torra. Har jag i för lite margarin? Brukar ösa i tills hela botten i stekpannan fylls, sen vänta tills det blir gyllenbrunt som dom säger på TV.

Tips?
Mina plattor har 3 som max, kan det bero på att det tar för "lång" tid att steka igenom köttet och därför blir det små torrt? Tack
Citera
2012-08-03, 00:17
Medlem
Sereenas avatar
Du steker antagligen för länge.
Citera
2012-08-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du steker antagligen för länge.
hur länge är det man ska steka dom då? jag steker båda tills allt det röda är borta i dom.
Citera
2012-08-03, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowgonemad
hur länge är det man ska steka dom då? jag steker båda tills allt det röda är borta i dom.

Skaffa en stektermometer säljs för rund 120 kronor på clas ohlsson.

Man skulle väl kunna dra en standard temperatur på kött och kyckling att vara färdig vid 70 grader.

Bryn dem i stekpannan på båda sidor tills du får en gyllenbrun yta, sedan in i ugnen till vald temperatur.
Citera
2012-08-03, 01:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowgonemad

Skaffa termometer ;p
Stek ytan snabbt och lägg sedan i ugnen på runt 100-125 grader och sätt termometern mitt i köttbiten

Nötkött steks till ~55-65 grader beroende på smak (lägre temp ger saftigare/rosa kött) sedan läggs det på en tallrik under folie och får ligga och "vila" 5-10min

Fläsk till ~65-71c och vilas på samma sätt som nötköttet

Kyckling ~75c (varmare ugn dock oftast ~175-200 grader)

När man steker skivor så lär man sig eftere tt tag att "känna" hur pass genomstekta dom är genom att känna hur "svampig" köttbiten känns
Citera
2012-08-03, 02:09
Medlem
håll koll på innertempen, ta bort köttet när det är någon grad kvar och låt vila på eftervärme, då är det underbart
Citera
2012-08-03, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VintageKicker
http://www.youtube.com/watch?v=xprSE8_ZVSQ&feature=plcp

Länka en video som du själv gjort. Jättetufft att måla, idiot. 360p också, hur fan tänkte du där?
Citera
2012-08-03, 02:35
Medlem
TheShapes avatar
Kycklingen steker du antagligen för länge. Så jättemycket marinad behöver du inte, men jag brukar slänga i en skvätt med vatten då och då i pannan om de är djupfrysta och kräver längre stektid. Bäst är ju såklart att tina upp dem först, men ibland så vill man ju ha en spontanfilé.

Mitt tips är att du skär ett kryss över det tjockaste partiet, så får lite marinad och vätska tränga sig in i köttet (samt så går det lite snabbare att få den genomstekt). Kom ihåg att dra ner temperaturen lite när de har börjat få färg. Djupfryst kycklingfilé är oftast klar efter drygt 20 minuter.
Citera
2012-08-03, 09:11
Medlem
Finns ingen anledning att köra fläsk till 65-71 grader, eller att värma kyckling till 75. Kyckling ska max max värmas till 70-72 grader, redan då är den förstörd. Fläsk kan du köra i vilken temperatur du vill. Karré tål en hel del värme, kotlett är gott vid 55-60.

Om du inte vill ha den minsta lilla rosa nyans i köttet så kommer det bli torrt. Man kan hålla på att ösa köttet med vatten och fett, men det kommer aldrig tas upp av köttet. Ju varmare köttet blir, desto mer drar fibrerna ihop sig och pressar ut vätskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in