2014-10-15, 23:13
Medlem
mvagrippas avatar
Artikel om snillet som flög till Cleveland trots feber när hon behandlat den förste Ebola-patienten i Frisco.

http://www.nbcnews.com/storyline/ebola-virus-outbreak/ebola-nurse-amber-joy-vinson-flew-plan-wedding-n226651
Citera
2014-10-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackareee
Om de fortsätter kommer ebolan nå upp hit till norden tex? Är detta människans undergång som de så många gånger snackats om att det ska bli?

Alltså med tanke på att alla som blir sjuka inte dör så kan det inte bli människans undergång. Många kan komma att dö, men jag tror knappast att många i Sverige lär dö. De som är i riskgruppen är vårdare och deras anhöriga. Andra kan vara rätt safe.
Citera
2014-10-15, 23:23
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Citat:
Dr. Thomas Frieden, director of the Centers for Disease Control and Prevention, told reporters that the health care worker should not have been on the plane — both because she had cared for the Ebola patient and because she had a temperature of 99.5 degrees before she boarded.

“She should not have traveled on a commercial airline,” Frieden said.
http://www.nbcnews.com/storyline/ebola-virus-outbreak/one-texas-ebola-patient-will-be-sent-emory-n226551

Påstods det inte nyligen att kvinnan reste innan hon fick symtom?
99,5 grader Fahrenheit motsvarar 37,5 grader Celsius, feber är över 37,5 grader så det känns lite syndabocks letande att beskylla henne för att resa med hög kroppstemperatur i efterhand.
Då hon inte legat över 37,5 så räknas hon inte ens som subfebril även om hon närmar sig gränsen.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Feber/
Vi vet dock inte vad hon brukar ha för temperatur på morgon samt kväll.
Dock borde hon vara extra vaksam på egna temperaturförändringar med tanke på att hon vårdat en ebola patient.
Citera
2014-10-15, 23:26
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Alltså med tanke på att alla som blir sjuka inte dör så kan det inte bli människans undergång. Många kan komma att dö, men jag tror knappast att många i Sverige lär dö. De som är i riskgruppen är vårdare och deras anhöriga. Andra kan vara rätt safe.
Jag hörde senast idag att man räknar med att det aktuella utbrottet har en dödlighet på ca 70%
Jag tror inte dödligheten blir lägre i Sverige då vaccin saknas däremot kan vi hoppas att spridningen kan begränsas.
Citera
2014-10-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
99,5 grader Fahrenheit motsvarar 37,5 grader Celsius, feber är över 37,5 grader så det känns lite syndabocks letande att beskylla henne för att resa med hög kroppstemperatur i efterhand.
Då hon inte legat över 37,5 så räknas hon inte ens som subfebril även om hon närmar sig gränsen.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Feber/
Vi vet dock inte vad hon brukar ha för temperatur på morgon samt kväll.
Dock borde hon vara extra vaksam på egna temperaturförändringar med tanke på att hon vårdat en ebola patient.
Hon mätte temperaturen på egen hand så uppgiften om att hon bara hade 37,5 är väl inte helt tillförlitlig om man säger så. Hon kan väl ha sett fel på någon grad?
Citera
2014-10-16, 00:12
Bannlyst
Citat:
Jag hörde senast idag att man räknar med att det aktuella utbrottet har en dödlighet på ca 70%
Jag tror inte dödligheten blir lägre i Sverige då vaccin saknas däremot kan vi hoppas att spridningen kan begränsas.
Hörde även sj det där med 70 % dödlighet, därav mitt undrande..

Detta ser illa ut i mina ögon hoppas länderna slutar snåla och gör något åt saken på riktigt.
Citera
2014-10-16, 00:48
Medlem
Bror.s avatar
Blir inte riktigt klok på denna fråga, men är risken mindre, högre eller lika stor att en person som är under själva inkubationstiden till ebola smittar andra människor, än en som hunnit insjukna?
Citera
2014-10-16, 01:06
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bror.
Blir inte riktigt klok på denna fråga, men är risken mindre, högre eller lika stor att en person som är under själva inkubationstiden till ebola smittar andra människor, än en som hunnit insjukna?

Ebola smittar från och med dess att den redan smittade får symptom. Dom smittar alltså inte innan symptomen visar sig. Men det där är vad som sägs, och det är nog med ganska stor säkerhet inte helt korrekt.
Ta nu tex den senaste smittade kvinnan i Dallas: jag läste precis en helt färsk artikel om henne. Det har visat sig att hon gjorde en flygresa kvällen innan hon fick symptom. Då kan man ju undra; NÄR EXAKT började symptomen? Fick hon feber på morgonen och det är det man räknar som symptomet man går efter, eller kan kvinnan utan att ha vetat om det, kanske sovit sig igenom en huvudverk på planet? Ebola börjar ofta med just huvudvärk.
I vilket fall som helst, så är nu de ett par hundra som delade flyg med henne under observation!!!!
Det har gått några dagar emellan att alla dessa resenärer ens började övervakas. Vilket ju betyder att dem har haft massa tid att umgås med vänner o familj..

Så vad händer nu?.....alla dessa passagerare kan ha utsatts för smitta...... Hur ska detta sluta i Dallas?

Beklagar, men sitter på ipad, och det är krångligt att skriva, så vänligen bry er inte om styckindelningen och liknande.
Jag återkommer med länk till artikeln i morgon från datorn.

Litet citat:

Ebola Patient Flew Day Before Symptoms Started
EMILY SCHMALL and NOMAAN MERCHANT Associated Press 10/15/14 11:30 AM ET
DALLAS (AP) — A second Dallas hospital worker who provided care for the first Ebola patient diagnosed in the U.S. has tested positive for the disease, and officials on Wednesday began reaching out to passengers who had been on a flight with her Gthe day before she fell ill.

It's not clear how the worker contracted the virus, though the second case among health workers pointed to lapses beyond how one individual may have donned and removed personal protective garb.

Authorities declined to say what position she holds at Texas Health Presbyterian Hospital or the type of care she provided to Thomas Eric Duncan, who was diagnosed with Ebola after coming to the U.S. from Liberia. Duncan died Oct. 8.

Infected Ebola patients are not considered contagious until they have symptoms. The airplane's crew said the woman had no symptoms during Frontier Airlines flight 1143 from Cleveland to Dallas-Fort Worth on Monday. She had traveled from Dallas to Cleveland on Oct. 10.

The CDC said it is alerting the 132 passengers who were on the return flight "because of the proximity in time between the evening flight and first report of illness the following morning." Officials are asking them to call the health agency so they can be monitored.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-10-16 kl. 01:19.
Citera
2014-10-16, 01:07
Medlem
Citat:

Officiellt har ebola låg smittsamhet under inkubationstiden, det är när man får symptom som risken ökar.
Citera
2014-10-16, 01:18
Medlem
Bror.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ebola smittar från och med dess att den redan smittade får symptom. Dom smittar alltså inte innan symptomen visar sig. Men det där är vad som sägs, och det är nog med ganska stor säkerhet inte helt korrekt.
Ta nu tex den senaste smittade kvinnan i Dallas: jag läste precis en helt färsk artikel om henne. Det har visat sig att hon gjorde en flygresa kvällen innan hon fick symptom. Då kan man ju undra; NÄR EXAKT började symptomen? Fick hon feber på morgonen och det är det man räknar som symptomet man går efter, eller kan kvinnan utan att ha vetat om det, kanske sovit sig igenom en huvudverk på planet? Ebola börjar ofta med just huvudvärk.
I vilket fall som helst, så är nu de ett par hundra som delade flyg med henne under observation!!!!
Det har gått några dagar emellan att alla dessa resenärer ens började övervakas. Vilket ju betyder att dem har haft massa tid att umgås med vänner o familj..

Så vad händer nu?.....alla dessa passagerare kan ha utsatts för smitta...... Hur ska detta sluta i Dallas?

Beklagar, men sitter på ipad, och det är krångligt att skriva, så vänligen bry er inte om styckindelningen och liknande.
Jag återkommer med länk till artikeln i morgon från datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Officiellt har ebola låg smittsamhet under inkubationstiden, det är när man får symptom som risken ökar.

Okej, tack. Är verkligen skrämmande att hon var så pass oförsiktig som hon var, och att hon tilläts flyga från första början. Om det nu är som så att flera av resenärerna smittats på flyget/flygplateserna är det minst sagt krisläge. Tänk om dessa resenärer smittar sina vänner, dessa vänner sina vänner osv. Sjukt.
Är ju förresten upp till 21 dagars inkubationstid för ebola, så ingen lär veta med säkerhet om hon spridit smittan förrän i november
Senast redigerad av Bror. 2014-10-16 kl. 01:20.
Citera
2014-10-16, 01:28
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Okej, tack. Är verkligen skrämmande att hon var så pass oförsiktig som hon var, och att hon tilläts flyga från första början. Om det nu är som så att flera av resenärerna smittats på flyget/flygplateserna är det minst sagt krisläge. Tänk om dessa resenärer smittar sina vänner, dessa vänner sina vänner osv. Sjukt.
Är ju förresten upp till 21 dagars inkubationstid för ebola, så ingen lär veta med säkerhet om hon spridit smittan förrän i november

Titta på min edit, så finns det ett litet citat där nu.
Citera
2014-10-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackareee
Hörde även sj det där med 70 % dödlighet, därav mitt undrande..

Detta ser illa ut i mina ögon hoppas länderna slutar snåla och gör något åt saken på riktigt.

Citat:

Att det är 70% är ingen direkt chock, det har varit uppe på tapeten ett tag. De flesta har väl sagt att det är mellan 50-90%. Det beror ju faktiskt på vården, om någon får någon som helst form av vård så ökar personens chanser till överlevnad. När personen får vård spelar också roll. Det borde väl ändå vara skillnad mellan om man kommer till läkare då man har vanliga influensasymtom och när man verkligen blöder från alla håll och kanter?

Spridningen kommer förhoppningsvis minskas här (om den Gud förbjude kommer hit). Idioter finns, men de flesta kommer väl försöka att isolera sig själva och inte gå till jobbet osv. Sen hoppas jag folk är smarta och inte bara sätter sig i ett väntrum utan att förvarna någon.

Detta är förresten mitt sätt att lugna ner mig själv. Jag hoppas innerligt att the shit doesn't hit the fan här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in