2012-08-02, 14:07
Medlem
Hejsan, jag har en liten fråga.
Min vilopuls ligger på runt 100, ibland över. Är detta normalt och okej? Ska även tillägga att jag lider av stressymtomer och depression, kan detta spela in? Tränar inte heller utöver den vanliga dagsmotionen. Tacksam för svar,

MVH
Citera
2012-08-02, 14:12
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Climbingthemoon
Min vilopuls ligger på runt 100, ibland över. Är detta normalt och okej? Ska även tillägga att jag lider av stressymtomer och depression, kan detta spela in? Tränar inte heller utöver den vanliga dagsmotionen. Tacksam för svar,

MVH

Om du har dålig kondition och/är överviktig så är det nog normalt för dig.

Stress och depression kan spela in ja, om du inte slappnar av gör nog inte kroppen det heller.

Dagsmotion verkar inte vara nog, du behöver träna rejält.
Citera
2012-08-02, 14:14
Medlem
JoliQuZs avatar
100 tycker jag låter ganska högt ja, runt 70 är väl normalt.

Låg puls tyder på bra kondition och är hälsosamt. Det betyder alltså att hjärtat behöver slå mindre slag för att få ut blodet i kroppen, detta i sin tur gör så att det sliter mindre på hjärtat.
Citera
2012-08-02, 14:15
Medlem
Citat:

MVH

Nej det är för högt. Jag tror du gör mätningen fel.

Lägg dig med pulsbandet när du ska sova, logga pulsen när du legat 2 timmar eller efter att du vaknat.

Stressymtomer och depression påverkar pulsen jävligt negativt och man mår allmänt dåligt utav det fysiskt och psykiskt. Se till att göra dig fri från de. Träning kan hjälpa dig på vägen.

Lycka till
Citera
2012-08-02, 14:17
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notebook

Lägg dig med pulsbandet när du ska sova, logga pulsen när du legat 2 timmar eller efter att du vaknat.

Stressymtomer och depression påverkar pulsen jävligt negativt och man mår allmänt dåligt utav det fysiskt och psykiskt. Se till att göra dig fri från de. Träning kan hjälpa dig på vägen.

Lycka till

Man ska mäta på morgonen.

När du ligger i sängen så räknar du bara pulsen på 15 sekunder sedan gångrar du det med 4.
Citera
2012-08-02, 14:20
Medlem
HeartOfDixies avatar
Citat:

MVH

Har själv en relativt hög vilopuls ibland uppåt 75 trots att jag är vältränad och har liksom du problem med ångest och depressioner så jag tror helt klart det är något som spelar in. Före min medicinering mot depression kunde pulsen ibland ligga på 120/min flera timmar efter träningen.
Citera
2012-08-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Man ska mäta på morgonen.

När du ligger i sängen så räknar du bara pulsen på 15 sekunder sedan gångrar du det med 4.

Man kan mäta på morgonen, men oftast går pulsen upp framför allt om man redan är stressad. Jag har själv svårt att komma "ner" till min vilopuls på morgonen genom att bara räkna pulsen. Då tycker jag att det är bättre att lägga sig ner med pulsband och kika efteråt.
Citera
2012-08-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Om du har dålig kondition och/är överviktig så är det nog normalt för dig.

Stress och depression kan spela in ja, om du inte slappnar av gör nog inte kroppen det heller.

Dagsmotion verkar inte vara nog, du behöver träna rejält.

överviktig direkt är jag inte, men inte heller pinsmal. Håll på med träning förr , men efter min första panikattack då pulsen skenade iväg till 150 så har jag blivit lite rädd för att få den att öka
Citera
2012-08-02, 14:25
Medlem
Citat:

Lycka till

Jag gör mätningen rätt, har även utfört den på sjukhuset :/ Fick betablockeraren Inderal för att sänka den, men vill gärna hitta en annan lösning än medicinering.
Citera
2012-08-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeartOfDixie
Har själv en relativt hög vilopuls ibland uppåt 75 trots att jag är vältränad och har liksom du problem med ångest och depressioner så jag tror helt klart det är något som spelar in. Före min medicinering mot depression kunde pulsen ibland ligga på 120/min flera timmar efter träningen.

hm.. okej, hur lång tid kan det ta innan pulsen börjar sänkas, om man börjar träna menar jag?
Citera
2012-08-02, 14:28
Medlem
Citat:
Man kan mäta på morgonen, men oftast går pulsen upp framför allt om man redan är stressad. Jag har själv svårt att komma "ner" till min vilopuls på morgonen genom att bara räkna pulsen. Då tycker jag att det är bättre att lägga sig ner med pulsband och kika efteråt.

Ja jag känner mig alltid stressad, och är alltid stressad. Småsaker som när jag ska duscha, städa eller handla får min puls att stiga. Pulsen ligger liksom redan på 80-90 när jag vaknar.. Lägsta jag har haft var 79, men det var innan depressionen började om jag inte minns fel..
Citera
2012-08-02, 14:29
Medlem
Citat:
Jag gör mätningen rätt, har även utfört den på sjukhuset :/ Fick betablockeraren Inderal för att sänka den, men vill gärna hitta en annan lösning än medicinering.

Jag har också mätt pulsen på sjukhus men bara genom att vara där höjer jag min puls

Hur som helst har du alldeles för hög puls. Det du bör göra är att komma tillrätta med problemen som gör dig deppig. Kom igång med träningen (gärna någon sport som du gillar), flytta om problemen är geografiska, ta upp en gammal hobby och träffa nya vänner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in