2012-08-03, 00:30
Medlem
Ja, det är lite fånigt att tipsa om cesars 'metoder' om man inte först lär ut det mest grundläggande egenskapen han har som gör att hans metoder fungerar så pass väl för honom, nämligen hans inre lugn, självsäkerhet och bestämdhet.

En orolig, osäker och nervös människa som petar till en hund och gör ett 'tsssch' förmedlar inget vettigt till hunden.
Citera
2012-08-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
2-åringen håller på att ta över och du låter henne göra det. Det är DU som ska vara högsta hönset och det är DU som bestämmer vem som ska vara nummer två. Eftersom den unga försöker ta den äldres plats i flocken så ska DU vara extra tydlig med att det är DU som bestämmer när det övertagandet kan få ske. Och det ska inte ske nu utan först när den unga tiken har fattat att hon inte någonsin kan bli annat än nummer två efter DIG.

Så länge den yngre tiken inte har accepterat dig som outstandig ledare och inte genast slutar med sina hot mot den andra när du rättar henne så kan du räkna med att hoten och slagsmålen fortsätter. Det ska räcka med att du lugnt säger hennes namn när du märker att hon tänker gå på den äldre tiken för att hon, den yngre alltså, ska avbryta. Misslyckas du med att sätta ungtiken på plats kan du behöva ha tikarna i separata rum så du inte råkar brista i uppmärksamhet och det blir en kamp som troligen slutar med den äldre tikens död. Tyvärr följer sällan tikar någon hederskodex under slagsmål på samma sätt som hanhundar gör. Tikar tar till alla möjliga tjuvknep och har inte samma spärr mot att hugga i halsen på någon som visar upp den i underkastelse - tikar tar oftast den gesten som en invit till ett dödande bett. Man säger inte "bitchy" om riktigt opålitliga o jävliga tjejer/kärringar för inte!

Ska jag slå ihjäl den unga till lydnad? Jag gör mitt bästa men det funkar tydligen inte.

10 åringen låg och skällde i sömnen, i soffan. Då hoppar 2 åringen ner från sängen och går mot 10 åringen, samtidigt som hon skäller samtidigt. Det är som att djävulen kommer in i henne på kvällarna och nätterna!
Citera
2012-08-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
Håller med här. TS du måste klart signalera att du är ledare och att hundarna ska göra som du säger. Ett tydligt tecken till 2-åringen är att låta 10-åringen äta sin mat före 2-åringen. De ska sitta och vänta på ditt ok innan de får äta och ge 10-åringen lov att äta först. En flockledare bestämmer situationen i flocken. Du måste vara tydlig mot 2-åringen att DU inte accepterar aggressivitet mot 10-åringen.

Att låta 2-åringen sova i sängen förstärker henne i hennes mål att attackera och klättra över den äldre i rangordningen. Låt henne inte sova i sängen längre. Hon vänjer sig vid det och det kommer säkert få henne att förstå sin plats bättre. Jag tycker 1: Du, 2: 10-åringen (hon förtjänar det), 3: unghunden.

Är det inte vanigt att yngre försöker komma högre i rang, så gör dom väl i det vilda också.
Alfatiken eller alfahannen brukar väl i normala fall inte lägga sig i hur dom lägre gör upp?
Jag försöker hela tiden få 2 åringen att fatta sin plats. JAg tror 2 åringen gör detta för att hon helt plötsligt inte tål 10 åringen. Tror inte nödvändigtvis det handlar om att hon vill stiga i rang.
Hon accepterar ju t ex att 10 åringen får mat förre än henne. Fast jag brukar oftast ge samtidigt, men ibland händer det att 10 åringen för först. Ska se till att det alltid blir så i fortsättningen.
Citera
2012-08-03, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateyoubitch
Ska jag slå ihjäl den unga till lydnad? Jag gör mitt bästa men det funkar tydligen inte.

10 åringen låg och skällde i sömnen, i soffan. Då hoppar 2 åringen ner från sängen och går mot 10 åringen, samtidigt som hon skäller samtidigt. Det är som att djävulen kommer in i henne på kvällarna och nätterna!

Detta hände alltså i natt!!!
Citera
2012-08-03, 10:14
Medlem
Snass avatar
Visa att du inte tolererar sådant. Så fort den börjar morra tar du den i nacken och slänger in den i ett annat rum och stänger.

Sträng röst. Och skulle de börja bråka så ser du till att 2åringen verkligen ser att det är hon som gjort fel.
Citera
2012-08-03, 10:28
Medlem
Har bara skummat igenom tråden men vad jag förstått är det en skendräktig tik vi talar om. Glöm allt rangtjabbel... Hon försvarar sina "valpar"! Eftersom hon inte ens har några valpar som tar tid, kraft och energi att ta hand om kan hon ägna mer tid åt de mer destruktiva sidorna.

Bråka inte med henne utan fokusera dig på att få henne ur sin skendräktighet... Ta från henne saker som hon har som sin "bebis", ge henne mindre mat och riktigt mycket motion. Sen räknar du med att den andra hunden inte kan gå nära henne när hon ligger med sina "valpar" under den här tiden. En hund med en riktig valpkull kan agera lika, andra hundar går då undan och undviker precis som din äldre hund gör...det handlar inte om rang och när hon kommer till sans kommer dina hundar vara som vanligt igen! Att bråka med henne förstör eran relation och gör absolut ingen som helst nytta!
Citera
2012-08-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snas
Visa att du inte tolererar sådant. Så fort den börjar morra tar du den i nacken och slänger in den i ett annat rum och stänger.

Sträng röst. Och skulle de börja bråka så ser du till att 2åringen verkligen ser att det är hon som gjort fel.

Men det är ju det jag gör!!
Citera
2012-08-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Har bara skummat igenom tråden men vad jag förstått är det en skendräktig tik vi talar om. Glöm allt rangtjabbel... Hon försvarar sina "valpar"! Eftersom hon inte ens har några valpar som tar tid, kraft och energi att ta hand om kan hon ägna mer tid åt de mer destruktiva sidorna.

Bråka inte med henne utan fokusera dig på att få henne ur sin skendräktighet... Ta från henne saker som hon har som sin "bebis", ge henne mindre mat och riktigt mycket motion. Sen räknar du med att den andra hunden inte kan gå nära henne när hon ligger med sina "valpar" under den här tiden. En hund med en riktig valpkull kan agera lika, andra hundar går då undan och undviker precis som din äldre hund gör...det handlar inte om rang och när hon kommer till sans kommer dina hundar vara som vanligt igen! Att bråka med henne förstör eran relation och gör absolut ingen som helst nytta!

Mycket bra skrivet! Jag tog bort hennes bebis igår. Hon letadet efter den länge, det var lite hjärtskärande.
Men 2 åringen betedde sig ändå elakt mot den gamla, trots att hennes bebis inte var i närheten.
Är livrädd att 2 åringens hat kommer förbli hela tiden.
Det är hjärtskärande att se hur rädd den gamla för den unga hunden. När jag har varit ute med den gamla, så vågar hon inte gå in i lägenheten om 2 åringen står i hallen. Det är fruktansvärt att se henne så rädd. Hon vill för övrigt inte vara i samma rum som henne. Hon ligger i hallen hela tiden, precis vid ytterdörren. Allså så långt bort från 2åringen som möjligt.
Citera
2012-08-03, 12:20
Medlem
Citat:
Mycket bra skrivet! Jag tog bort hennes bebis igår. Hon letadet efter den länge, det var lite hjärtskärande.
Men 2 åringen betedde sig ändå elakt mot den gamla, trots att hennes bebis inte var i närheten.
Är livrädd att 2 åringens hat kommer förbli hela tiden.
Det är hjärtskärande att se hur rädd den gamla för den unga hunden. När jag har varit ute med den gamla, så vågar hon inte gå in i lägenheten om 2 åringen står i hallen. Det är fruktansvärt att se henne så rädd. Hon vill för övrigt inte vara i samma rum som henne. Hon ligger i hallen hela tiden, precis vid ytterdörren. Allså så långt bort från 2åringen som möjligt.

Jag förstår att det är jobbigt, lider med dig och lider med 10-åringen! Kan du inte stänga in 2-åringen någonstans då och då så att 10-åringen får lite fristad? Det hjälper inte omgående att ta bort bara bebisen, hon måste komma ur själva tillståndet... Hennes hat kommer inte att bestå, en del tikar blir sådär vid skendräktighet och det bästa är om du kastrerar henne när hon blivit som "folk" igen så det inte blir lika efter nästa löp. Lycka till!
Citera
2012-08-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Hundar är inte människor du kan inte gulla med en rädd hund och du kan inte låta en arg hund ligga i sängen, ska du trycka ner hunden så är det viktigt du gör rätt inte bara försöker i uppstressat tillstånd klämma ner hunden på golvet. Ge gamla hunden mat först låt den gå ut genom dörren först och ha den yngre på golvet utan dalta med den. Två tikar kan i värsta fall bli så osams att dom inte går ha ihop. Hundar är inte människor det måste du banka in i skallen och sen får du sätta dina känslor åt sidan och bli lugn och trygg utan att palta med hundarna. Att ignorera dom ger dig lite större ställning och visar att man inte ska hetsa upp sig och tigga uppmärksamhet.

Kontakta ett hundforum tycker jag där finns det experter för detta kan sluta illa.

Det är sån som dig som förstör stämningen här!

Tror du jag är den enda som sover med min hund???

Ignorera dom??? Ska jag låta den unga döda den äldre???? Är det vad du säger??
Citera
2012-08-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Jag förstår att det är jobbigt, lider med dig och lider med 10-åringen! Kan du inte stänga in 2-åringen någonstans då och då så att 10-åringen får lite fristad? Det hjälper inte omgående att ta bort bara bebisen, hon måste komma ur själva tillståndet... Hennes hat kommer inte att bestå, en del tikar blir sådär vid skendräktighet och det bästa är om du kastrerar henne när hon blivit som "folk" igen så det inte blir lika efter nästa löp. Lycka till!

Tack för dina snälla ord.
Kan tyvärr inte låsa in 2 åringen, då börjar hon skälla som en galning. Tro mig, hennes skäll hörs överallt, det är högt och obehagligt. Vill inte bli vräkt och hamna på gatan.

Kan heller inte kastrera henne pga hälsoskäl. Så risken är stor att jag får genomlida samma helvete varje halv år, även min 10 åring! Hoppas verkligen du har rätt med att det kommer gå över. Har du själv haft en skendräktig tik?
Citera
2012-08-03, 12:48
Medlem
Citat:

Glömde skriva att 10 åringen har vågat sig in i vardagsrummet nu, hon ligger i sängen medans 2 åringen ligger i soffan. 10 åringen vill fortfarande hålla avstånd till 2 åringen, hon är livrädd för henne som sagt. Men dom ligger i samma rum nu iaf.
Kan inte fatta att 2åringen vågar kaxa upp sig och försöka döda 10 åringen. Jag menar 2 åringen är ju det senaste tillskottet i flocken. Hon har bra varit en del av vår flock i 2 år, medan 10 åringen har varit medlem i över 10 år. Dessutom så borde 2 åringen ha recept för 10 åringen eftersom hon är mycket äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in