Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Har bara skummat igenom tråden men vad jag förstått är det en skendräktig tik vi talar om. Glöm allt rangtjabbel... Hon försvarar sina "valpar"! Eftersom hon inte ens har några valpar som tar tid, kraft och energi att ta hand om kan hon ägna mer tid åt de mer destruktiva sidorna.
Bråka inte med henne utan fokusera dig på att få henne ur sin skendräktighet... Ta från henne saker som hon har som sin "bebis", ge henne mindre mat och riktigt mycket motion. Sen räknar du med att den andra hunden inte kan gå nära henne när hon ligger med sina "valpar" under den här tiden. En hund med en riktig valpkull kan agera lika, andra hundar går då undan och undviker precis som din äldre hund gör...det handlar inte om rang och när hon kommer till sans kommer dina hundar vara som vanligt igen! Att bråka med henne förstör eran relation och gör absolut ingen som helst nytta!
Mycket bra skrivet! Jag tog bort hennes bebis igår. Hon letadet efter den länge, det var lite hjärtskärande.
Men 2 åringen betedde sig ändå elakt mot den gamla, trots att hennes bebis inte var i närheten.
Är livrädd att 2 åringens hat kommer förbli hela tiden.
Det är hjärtskärande att se hur rädd den gamla för den unga hunden. När jag har varit ute med den gamla, så vågar hon inte gå in i lägenheten om 2 åringen står i hallen. Det är fruktansvärt att se henne så rädd. Hon vill för övrigt inte vara i samma rum som henne. Hon ligger i hallen hela tiden, precis vid ytterdörren. Allså så långt bort från 2åringen som möjligt.