2012-08-15, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Fortfarande bedöms ju aspiranterna enligt precis samma kursplan och bedömningsgrunder. Kör man dåligt som trafikskoleelev så får man lika lite körkort som om man kör dåligt som privatist.

Att det eventuellt är så att andelen som klarar körprovet som trafikskoleelev är högre än den för privatister ligger snarare i att man som trafikskoleelev faktiskt gått igenom alla moment som ingår i kursplanen.

(Fascinerande hur många synonymer ordet inspektör tycks få i folkmun.)

Tror ändå att det är väldigt godtyckligt hur de bedömer uppkörarna. Går du via trafikskola så ser dom genom fingrarna på fel som du annars skulle blivit kuggad för privat.
Citera
2012-08-15, 08:52
Medlem
Enzymes avatar
Jag tycker folk som bara gått på körskola generellt är sämre bilförare än privatister. Bara att kolla på folk i er närhet! Det måste altså vara så att man släpper igenom körskolefolk lättare.
Citera
2012-08-15, 09:09
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag tycker folk som bara gått på körskola generellt är sämre bilförare än privatister. Bara att kolla på folk i er närhet! Det måste altså vara så att man släpper igenom körskolefolk lättare.

Några empiriska bevis som backar upp det?
Citera
2012-08-15, 09:14
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Tror ändå att det är väldigt godtyckligt hur de bedömer uppkörarna. Går du via trafikskola så ser dom genom fingrarna på fel som du annars skulle blivit kuggad för privat.

Så pass? Du vet med säkerhet att det är så, eller är det återigen så att du använder kausaliteten lite godtyckligt.

Du tror inte att det görs noggranna kvalitetskontroller och utvärderingar av arbetet med körprov?

Så vitt jag vet har det gjorts åtminstone en studie som visade hur icke-godtyckligt inspektörerna gjorde sina bedömningar.

Inspektörer måste vara en av få yrkesgrupper där alla andra anser sig mer kvalificerade att göra deras jobb.
Citera
2012-08-15, 11:41
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Några empiriska bevis som backar upp det?

Jag känner 5 personer som är riktigt risiga bilförare. Samtliga har bara kört på körskola. Självklart räcker inte detta som bevis i en vetenskaplig studie men jag är övertygad om att många har liknande erfarenheter.
Citera
2012-08-15, 13:22
Medlem
tOpOffs avatar
Citat:
Nja, de som går via körskola är ju bedömda att klara en uppkörning, så de har ju förutsättningarna på sin sida samtidigt som ''uppkörningsövervakaren'' är hårdare mot dom som kör upp som privatister.

Du verkar ju helt efterbliven. Problemet är att privatister överskattar sin körförmåga å det grövsta. Kommer de ut ur cirkulationsplatsen tror de att dem kan köra i cirkulationsplatser, men egentligen kör de på helt fel sätt. De flesta vet antagligen inte ens vad döda vinkeln är etc...

Så svaret på TS fråga är att det spelar ingen som helst roll om du kör upp som privatist eller via körskola. Varför många privatister kuggar är helt enkelt för att farsan är en så mycket sämre lärare än en utbildad trafikskolelärare. Har du kört på körskola och bokar som privatist har du exakt lika stor chans att klara uppkörningen som om du hade bokat via körskolan.
Citera
2012-08-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag känner 5 personer som är riktigt risiga bilförare. Samtliga har bara kört på körskola. Självklart räcker inte detta som bevis i en vetenskaplig studie men jag är övertygad om att många har liknande erfarenheter.

Du är sannolikt inte kapabel att bedöma vad som är en bra förare och vad som är en risig förare.

Att kunna köra bilen mjukt och växla perfekt utan minsta lilla ryck är inte vad som definierar en bra förare, även om många privatister med mycket hemmaträning tycks tro det.
Det är mycket viktigare att ha goda avsökningsrutiner, planera sin körning långt fram, riskmedvetet körsätt, tydlighet mot medtrafikanterna osv, egenskaper som väldigt många privatister saknar. Men hey - de kan ju i alla fall växla mjukt...

Citat:
Nja, de som går via körskola är ju bedömda att klara en uppkörning, så de har ju förutsättningarna på sin sida samtidigt som ''uppkörningsövervakaren'' är hårdare mot dom som kör upp som privatister.

Rent nonsens. Reality check please.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in