2012-08-01, 21:36
Medlem
AriGold-s avatar
Jag körde upp privat och det var enkelt. Kvinnan jag körde upp med var snäll och inte alls hård, jag körde inte särskilt många olika moment innan hon nämnde att jag var säker & duktig i min körning. Jag behövde inte ens fickparkera som jag var urusel på vid tillfället
Citera
2012-08-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najjten

När du övningskör på körskolan så får du lära dig bemästra vissa moment som bockas för. Sedan när du gör uppkörningen så får besiktningsmannen ta del av det och se vad du har gjort. Sedan när du gör din uppkörning så får du prova på några saker och sen har du antingen failat eller klara det.

Jag har kört upp 4ggr (3ggr skola och 1 privat, tre olika behörigheter samt en indragen lapp. Därav så många). Ingen av gångerna har det kollats i några papper från körskolan eller ens nämnts något sådant. Uppkörningsförättaren har gjort klart med människan innan mig, sen gått över till mig och hälsat och sen direkt på körningen.

Däremot så tror jag körskolelärarna har ganska bra koll på vilka detaljer som uppkörningsförättarna är extra noga med, så körskoleeleverna kan fokusera på att göra just de detaljerna extra bra.

Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Jag behövde inte ens fickparkera som jag var urusel på vid tillfället

Kul grej ang parkering var när jag körde upp för tung MC, och uppkörningsförättaren ber mig kör in på coop parkeringen och parkera i valfri ruta. Vad i hela friden tänker jag, han kan väll inte vara ärligt med att vi ska testa fickparkering med mc? Men nej, han bad mig vänta medans han gick in och köpte lunch
Senast redigerad av Fragone 2012-08-01 kl. 21:42.
Citera
2012-08-01, 21:51
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Kul grej ang parkering var när jag körde upp för tung MC, och uppkörningsförättaren ber mig kör in på coop parkeringen och parkera i valfri ruta. Vad i hela friden tänker jag, han kan väll inte vara ärligt med att vi ska testa fickparkering med mc? Men nej, han bad mig vänta medans han gick in och köpte lunch

Haha skön uppkörningsförättare. Min frågade hela tiden saker om min fritid, intressen och etc.
Citera
2012-08-02, 19:05
Medlem
Slaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone

Ungefär samma sak hände mig då jag tog körkortet. Vi körde en liten bit utanför stan sen bad han mig svänga in i ett bostadsområde. Nojjade som fan för småungar och annat skit men tillslut bad han mig parkera på en gigantisk parkering till ett hus. Han kliver ur bilen och hämtar sin laptop-laddare. Slappt jobb alltså!
Citera
2012-08-04, 01:59
Medlem
Av egen erfarenhet, och vad folk berättat för mig, så är det lättare att köra upp privat, iallafall där jag bor.
Körde upp med körskola först, blev kuggad. 2 veckor senare, utan att träna något mellan, så körde jag upp privat och klarade det, det roliga är att jag gjorde mer fel andra gången, och var 110% säker på att jag inte skulle klara det, för den första inspektören var en sån jävla pedanthora.

Visade sig senare att den första inspektören och min körskolelärare var fiender, och 9/10 som körde upp den dagen, eller dagar då han var där, misslyckades om man körde upp med trafikskolan. Hans bror hade en körskola och ville ha mer kunder, och för att inte få tillståndet indraget måste visst många procent av alla som kör upp från körskolan klara det, korruption på högsta nivå.
Citera
2012-08-04, 13:32
Medlem
Jag körde upp privat. Körde 9 lektioner på körskola, mycket med pappa. Klarade teori och uppkörning på första försöket!
Citera
2012-08-06, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Nej, så går det inte till. Men det är ett rykte som funnits i minst 25 år.

Alright, då lärde jag mig ytterligare någonting. Oavsett vad så håller jag på körskola, det kan bero på att min gav ett bra resultat och gjorde mig nöjd. Jag lärde mig mycket som inte stod i böckerna, tips som jag uppskattar än idag.
Citera
2012-08-06, 03:56
Medlem
Gick i körskola tills regelverket för uppbokning via skolan ändrades (ratificering av instruktör blev ett krav för uppkörning via körskolan), körde därefter upp privat.

Satte båda proven på första försöket. Dom bryr sig inte, gör bara ett bra jobb.
Citera
2012-08-14, 02:10
Bannlyst
Ja. De jag känner som kört upp privat har behövt fler uppkörningar än de som kört via körskola.
Citera
2012-08-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Ja. De jag känner som kört upp privat har behövt fler uppkörningar än de som kört via körskola.

Det beror inte på att det är svårare att köra upp privat. Du drar helt fel slutsats.
Citera
2012-08-15, 06:49
Bannlyst
Nja, de som går via körskola är ju bedömda att klara en uppkörning, så de har ju förutsättningarna på sin sida samtidigt som ''uppkörningsövervakaren'' är hårdare mot dom som kör upp som privatister.
Senast redigerad av Rhododendron 2012-08-15 kl. 07:49.
Citera
2012-08-15, 08:24
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Nja, de som går via körskola är ju bedömda att klara en uppkörning, så de har ju förutsättningarna på sin sida samtidigt som ''uppkörningsövervakaren'' är hårdare mot dom som kör upp som privatister.

Fortfarande bedöms ju aspiranterna enligt precis samma kursplan och bedömningsgrunder. Kör man dåligt som trafikskoleelev så får man lika lite körkort som om man kör dåligt som privatist.

Att det eventuellt är så att andelen som klarar körprovet som trafikskoleelev är högre än den för privatister ligger snarare i att man som trafikskoleelev faktiskt gått igenom alla moment som ingår i kursplanen.

(Fascinerande hur många synonymer ordet inspektör tycks få i folkmun.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in