Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-01, 18:07
Medlem
C0LDPLAYs avatar
Vet inte om jag postar fel, mod får flytta om så är fallet.

Har i alla fall panik. Min MacBook PRO från 2010 har hängt sig. Försökte tvångsavsluta med kortkommando men det gick inte. Startade om med powerknappen, kommer till inloggningsrutan men sen när äpplet kommer fram står den och tuggar. Efter en lång stund kommer den till skrivbordet men då står den bara och tuggar igen. Går inte att trycka någonstans så enda sättet är att använda powerknappen. Vill hinna spara bilder innan ev ominstallation. Har testat att även stoppa in skivan i datorn men inget sker och nu får jag inte ut den.

Någon som har bra tips? Har testat att även hålla ner D-knappen vid omstart utan framgång.
Citera
2012-08-01, 19:36
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0LDPLAY
Vet inte om jag postar fel, mod får flytta om så är fallet.

Har i alla fall panik. Min MacBook PRO från 2010 har hängt sig. Försökte tvångsavsluta med kortkommando men det gick inte. Startade om med powerknappen, kommer till inloggningsrutan men sen när äpplet kommer fram står den och tuggar. Efter en lång stund kommer den till skrivbordet men då står den bara och tuggar igen. Går inte att trycka någonstans så enda sättet är att använda powerknappen. Vill hinna spara bilder innan ev ominstallation. Har testat att även stoppa in skivan i datorn men inget sker och nu får jag inte ut den.

Någon som har bra tips? Har testat att även hålla ner D-knappen vid omstart utan framgång.

Menar du alltså att du höll D-knappen under uppstart? Annars tycker jag att det är det du ska prova, att stänga av datorn helt och med D-knappen nedtryckt starta den.

Hittade denna tråden på Apples forum. Vad jag förstår behöver du Applications Install-skivan för att starta AHT på datorer som kom med externa återställningsmedier. Om du sen inte får ut din installationsskiva så kan du prova hålla ner Eject-knappen när du startar datorn. (Option-D när man startar verkar tillåta någon slags onlineversion av AHT, värt att prova.)

Edit: Mer om AHT: https://support.apple.com/kb/HT1509
Senast redigerad av Joomla 2012-08-01 kl. 19:38.
Citera
2012-08-01, 20:13
Medlem
C0LDPLAYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Menar du alltså att du höll D-knappen under uppstart? Annars tycker jag att det är det du ska prova, att stänga av datorn helt och med D-knappen nedtryckt starta den.

Hittade denna tråden på Apples forum. Vad jag förstår behöver du Applications Install-skivan för att starta AHT på datorer som kom med externa återställningsmedier. Om du sen inte får ut din installationsskiva så kan du prova hålla ner Eject-knappen när du startar datorn. (Option-D när man startar verkar tillåta någon slags onlineversion av AHT, värt att prova.)

Edit: Mer om AHT: https://support.apple.com/kb/HT1509

Tack för ditt svar. I ren panik ringde jag apples support, de ville först ha 495:- för att hjälpa mig. Men tack vare att jag köpt mountain lion behövde jag inte betala. Startade om datorn med flera olika knappar intryckta. Slutade med att han bad mig ominstallera datorn så håller på med det just nu. Skulle det inte lösa sig skulle jag ringa tillbaka. Förutom att datorn hakat upp sig måste jag köpa en ny strömkabel då den glappar och blir stekvarm efter några minuter (själva plug-in som sitter i datorn). Känns drygt med att strömkabeln är dyr som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in