2012-08-01, 14:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
Tveksamhetsmarkörer finns det gott om och "typ" är kanske den mest hatade med sin löjeväckande tonårsprägel.

Mest "breddhatad" kanske, men lika "breddanvänd". "Vad heter det nu" är nog mer "djuphatad" och uppenbart väldigt fatal vid användande ibland, vilket mitt exempel avsåg att ge prov på.
Citera
2012-08-01, 15:12
Medlem
SamsonZs avatar
Typ har gått från att vara specifikt (ett slipstift av typ X) till att bli det vagaste av vaga ord. Det finns dock grader i helvetet. Mindre verserade personer använder gutterala läten, medan typ i varje fall är ett ord.
Citera
2012-08-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
"Om man säger" är väl betydligt vanligare.
Jag tror att de är ungefär lika vanliga.
Citera
2012-08-01, 18:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag tror att de är ungefär lika vanliga.

Jag har ibland en tendens att ta i för mycket.
Citera
2019-08-31, 07:38
Medlem
Så att säga-som man brukar säga-om man så säger.
Är uttryck som oljar vågorna.

#

Om man säger är snarare ett i och för sig charmigt uttryck. Men används som jag upplever det i

första hand av folk som allmänt håller sig med massa konstiga uttryck.
"Där är ju himla trevligt, om man säger"

i andra hand för att markera något.
"Han höll sig inte varannan vatten precis, om man säger"
"Den moppen kan gasa opp redit, om man säger.

#
"Om man säger"
Är alltså som snus i fina salonger, helt ok, till och med lite coolt. Om man vet att det är ett slaskuttryck.
Citera
2019-08-31, 18:24
Medlem
PeterNosters avatar
Uttrycket "om jag säger" förekommer i en den långa låten "Jag diggar dig" med Povel Ramel och Venche Myhre.

Citat:
Sjysta prylar, sjysta stilar, superdupersjysta bilar
Liksom i princip alltså, om jag säger, liksom vet du?
Liksom liksom, alltså alltså, liksom alltså, liksom alltså
Alltså alltså, liksom liksom, alltså liksom, allabadam!

https://www.youtube.com/watch?v=ZyDYPTqk4MM
Citera
2019-08-31, 18:36
Bannlyst
Lägg av nu innan jag förlorar humöret. Det legitima uttrycket lyder "Om man så säger" ock inget annat

Tro mig som som något äldre person. Ovanstående är det rätta uttrycket.
Citera
2019-09-01, 11:08
Medlem
"om man säger" tror jag inte att jag har hört någon säga. Dessa har jag hört;

Om man kan säga så
Om man får säga så
Om man säger så (eller så säger)
Om det rätt att säga så.

Jag glömmer inte vad jag hör så det är omöjligt att jag hört det men missat det eller dylikt.

De uttrycken jag har hört betyder för mig samma sak: jag vet inte om det är rätt av mig att använda det ordet eller uttrycket här. Om det är rätt lingvistiskt eller rent allmänt är mindre viktigt.

"De är losers allihopa om man får säga så" här vill man låta lite snäll och att man är försiktig med vad man säger.

"Kan du aktivera vattnet om man får säga så" (här undrar författaren om uttrycket "aktivera vattnet" är rätt på svenska eller inte.) (Jag menade dock när jag sa det om hon kunde starta vattnet men mitt ordförråd var lite tomt då.)
Citera
2019-09-01, 11:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Uttrycket "om jag säger" förekommer i en den långa låten "Jag diggar dig" med Povel Ramel och Venche Myhre.

https://www.youtube.com/watch?v=ZyDYPTqk4MM
Povel använde uttrycket i ytterligare en sångtext just från PoW Show II (1974) där Jag diggar dig förekom. Det är i Trubaduren, en parodi på samhällsengagerade låtar för solosång med gitarrkomp med måttligt musikaliskt eller textligt värde utöver just samhällsengagemanget som inte var ovanliga i början på sjuttiotalet. Där förekommer Om man säger, i talspråksnotationerna åmmasejjer eller åmma sejjer, fem gånger som versavslutning. Povel uppfattade uppenbarligen Om man säger som ungdomligt innetalspråk i början på sjuttiotalet.

Själv tror jag att den underhållande baronen var något efter sin tid just vad avser om man säger. Som jag vill minnas det, var uttrycket vanligare på sextiotalet (och kanske till och med på femtiotalet, men därvidlag har jag mindre eget erfarenhetsunderlag) än vad det var i mitten på sjuttiotalet.
Citera
2019-09-01, 13:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Själv tror jag att den underhållande baronen var något efter sin tid just vad avser om man säger. Som jag vill minnas det, var uttrycket vanligare på sextiotalet (och kanske till och med på femtiotalet, men därvidlag har jag mindre eget erfarenhetsunderlag) än vad det var i mitten på sjuttiotalet.

Jag tror som du och upplever att det var mer femtiotal, kanske till och med fyrtiotal, än sextiotal.
Citera
2019-09-01, 16:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror som du och upplever att det var mer femtiotal, kanske till och med fyrtiotal, än sextiotal.
Isåfall kan det ju vara så att Povel snarast har plockat uttrycket från sin egen ungdomstids tugg.
Citera
2019-09-02, 10:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Povel använde uttrycket i ytterligare en sångtext just från PoW Show II (1974) där Jag diggar dig förekom. Det är i Trubaduren, en parodi på samhällsengagerade låtar för solosång med gitarrkomp med måttligt musikaliskt eller textligt värde utöver just samhällsengagemanget som inte var ovanliga i början på sjuttiotalet. Där förekommer Om man säger, i talspråksnotationerna åmmasejjer eller åmma sejjer, fem gånger som versavslutning. Povel uppfattade uppenbarligen Om man säger som ungdomligt innetalspråk i början på sjuttiotalet.

Tror uttrycket även använts av Hans Alfredsson i någon Lindeman.
Har hela samlingen men tänker inte gå igenom alla.
Har personligen hört uttrycket från "vanligt folk".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in