2012-08-01, 11:19
Medlem
En av många konstruktioner som fungerar som ett slags vaghetsmarkör för att mjuka upp ett påstående som kan verka alltför bestämt är om man säger så. Jag har emellertid upptäckt att det ganska ofta används utan . Här i en påhittad kontext:

Kunden i färgaffären:
Färgen är lite för bjärt, om man säger.
För mig låter det väldigt avhugget.

Har jag fel, om man säger?
Citera
2012-08-01, 11:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
En av många konstruktioner som fungerar som ett slags vaghetsmarkör för att mjuka upp ett påstående som kan verka alltför bestämt är om man säger så. Jag har emellertid upptäckt att det ganska ofta används utan . Här i en påhittad kontext:

Kunden i färgaffären:
För mig låter det väldigt avhugget.

Har jag fel, om man säger?

"Om man säger" är väl betydligt vanligare.
Citera
2012-08-01, 11:44
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
... Kunden i färgaffären:
För mig låter det väldigt avhugget. ...
Med ett litet inskott så är väl konstruktionen idiomatisk med allitteration och allt.

– Färgen är lite för bjärt, om jag säger.

Frågan om »man« eller »jag« är en annan debatt. Jag skulle säga »jag«. Så fick vi ett exempel på att placeringen av ett adverb kan variera men vara en stilmarkör.

PS: Nu ser jag att HerrGickhan är på samma linje.
Citera
2012-08-01, 11:49
Medlem
Jag har alltid sags "som man säger"
Citera
2012-08-01, 11:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Jag har alltid sags "som man säger"

Men det är ju något helt annat. "Som man säger" hänvisar till ett förekommande sätt att se på eller säga något. Det är ingen "vaghetsmarkör". Det är snarare en förstärkning.
Citera
2012-08-01, 12:04
Medlem
Zeriths avatar
Jag har alltid använt "om man säger så", och det blir nog ingen ändring med det
Citera
2012-08-01, 12:41
Medlem
skrudiss avatar
Jag säger snarare "om man kan säga så" eller "om jag säger så" alt. "om jag så säger". Det TS tar upp låter som något dialektalt. Kanske lite västerbottniskt?
Citera
2012-08-01, 13:23
Medlem
SamsonZs avatar
Är inte uttrycket betydelsemässigt att jämföra med "så att säga", där "så" är nödvändigt. Detta signalerar vaghet. Alternativt mer kopplat till talaren, som genom "enligt min (blygsamma) åsikt/uppfattning" förringar sig själv. Båda finns i engelskan i form av "so to speak" och "in my (humble) opinion".
Senast redigerad av SamsonZ 2012-08-01 kl. 13:28.
Citera
2012-08-01, 13:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
Är inte uttrycket betydelsemässigt att jämföra med "så att säga", där "så" är nödvändigt. Detta signalerar vaghet. Alternativt mer kopplat till talaren, som genom "enligt min (blygsamma) åsikt/uppfattning" förringar sig själv. Båda finns i engelskan i form av "so to speak" och "in my (humble) opinion".

Det går även att använda "på något sätt" som vaghetsmarkör.
Citera
2012-08-01, 13:51
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det går även att använda "på något sätt" som vaghetsmarkör.

Får mig att tänka på den svenska filmatiseringen av Shakespeares Hamlet, där den löjligt mesige budbäraren (han som, enligt Hamlet, bugade för bröstvårtan, innan han började dia) uttryckte sig just på detta sätt. Han var också ett under av mesighet, vaghet och inställsamhet.
Citera
2012-08-01, 14:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
Får mig att tänka på den svenska filmatiseringen av Shakespeares Hamlet, där den löjligt mesige budbäraren (han som, enligt Hamlet, bugade för bröstvårtan, innan han började dia) uttryckte sig just på detta sätt. Han var också ett under av mesighet, vaghet och inställsamhet.

Det får mig å andra sidan att tänka på ett uttryck som är lite OT här, men som används för att vinna tid eller som ren utfyllnad: Jag tänker då på, "vad heter det nu".

I Eurosports OS-sändningar häromdagen nåddes nog nytt bottenrekord vad gäller att använda detta. Sändningen gick över till gymnastik och en hurtig kommentator hälsar oss äntligen hjärtligt välkomna till: ...den bästa sporten, eh "vad heter det nu"...jo gymnastik.
Citera
2012-08-01, 14:43
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det får mig å andra sidan att tänka på ett uttryck som är lite OT här, men som används för att vinna tid eller som ren utfyllnad: Jag tänker då på, "vad heter det nu".

Tveksamhetsmarkörer finns det gott om och "typ" är kanske den mest hatade med sin löjeväckande tonårsprägel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in