Har precis slutat snusa efter ca 15 år (en dosa om dagen). Har iofs tagit uppehåll under denna tid, men nu är tanken att jag ska sluta för gott.
Det som slog mig mest är att jag inte längre är morgontrött! Vet inte om detta kommer hålla i sig, men jag har alltid varit extremt, nästan sjukligt, morgontrött och tycker att det varit lite av ett problem. Har försovit mig flera ggr osv.
Sen jag slutade snusa så har jag vaknat av mig själv ca kl 6 på morgonen, HELT utvilad. Det är en sån extrem skillnad att jag saknar ord. Någon annan som märkt detta samband?
Har själv märkt detta då jag vanligtvis också är morgontrött något så extremt..varenda gång jag hållt mig undan från snus under en hel dag före jag lägger mig så blir jag som du säger,en morgonmänniska
Bara varit snusfri några dagar. Men risken finns nog eftersom man har kvar det orala behovet. Som tur är tränar jag sex dagar i veckan, så jag är nog inte i riskzonen.
Har själv märkt detta då jag vanligtvis också är morgontrött något så extremt..varenda gång jag hållt mig undan från snus under en hel dag före jag lägger mig så blir jag som du säger,en morgonmänniska
För mig är detta en en väldigt stark anledning till varför man inte bör snusa. Alltid drömt om att vara morgonpigg. Nu kan jag vara mer produktiv i mitt liv känns det som.
Intressant. Har länge misstänkt att min morgontrötthet (till viss del) beror på snusandet.. Varför vet jag inte, bara en känsla, då jag måste ha en snus för att överhuvudtaget vakna till!
Tyvärr är jag helt galet beroende och har svårt att sluta på egen hand, ja ni får se det som löjligt att jag inte klarar det.
Kommer eventuellt få en medicin som hjälper mot värsta suget snart (Dock så kommer jag ej få den pga snuset, bara en sidoeffekt som jag hoppas på efter vad jag läst).
Medicinen ifråga heter Voxra om någon undrar, men när den skrivs ut enbart mot att sluta snusa/röka så heter den Zyban. (Samma ämnen). Om någon här har testat denna medicin så undrar jag hur pass mycket lättare det faktiskt var att sluta snusa/röka?
Senast redigerad av sjelvefan 2012-08-01 kl. 14:17.
Här är ett svar från en annan tråd om samma ämne, som jag tyckte lät vettigt:
"Det är inte speciellt konstigt egentligen. Centralstimulerande droger påverkar sömnen negativt och gör att man sover sämre under natten, därmed att man också är tröttare sen när man vaknar. Eftersom nikotin stressar kroppen så löser man morgontröttheten genom att ta en prilla direktpå morgonen, då blir man pigg.
Om man inte röker/snusar så har man en naturlig sömnkurva och man blir piggare på morgonen. Vissa ska även passa sig för kaffe och koffein sen på kvällen för det är också centralstimulerande och kan göra att man inte somnar/somnar mycket senare och då endast förskjuter sömnen. Man får alltså mindre sömn om man måste gå upp en viss tid och då kommer man känna sig tröttare under dagen.
Men folk verkar ju fan inte fatta vad alla deras problem handlar om, sveper i sig ett par koppar kaffe på morgonen och tar en snus, sen är man tillbaka på ruta ett med droganvändandet igen. Alkohol sen då, det är riktigt förödande för sömnen."