2012-07-31, 15:12
Medlem
Har gått ganska länge med smärta i båda höfterna, höftböjaren, också lite i ljumskarna och i framsida lår. Skulle beskriva det som en "molande" smärta som finns där hela tiden, egentligen främst när jag sitter stilla eller ligger i soffan osv. Dvs det "hugger" aldrig till utan de finns där hela tiden och hämmar mig reält.

Har tidigare haft en slitsamt lagerjobb som jag kan minnas att där problemen startade från början för väldigt många böj på benen samt tunga lyft/släpande av handtruck osv.
Jag slutade där för snart 8-9 månader sedan och har gått hos kiropraktor, som kan bli bättre för stunden men får inte fullt rätt på det.

Har även fått inlägg i skorna för ett par månader sedan som dom trodde kunde göra en viss skillnad men egentligen utan några direkta resultat (förutom att jag inte blir så trött i vader/fötter så snabbt). Har även testat akupunktur och fått massvis med övningar/stretchingprogram som inte heller har gett mig speciellt mycket förutom att jag blivit smidigare.
Även varit på en skelettröntgen som inte heller visade några konstigheter så det börjar bli en aning frustrerande.

Jag skulle se mig själv som vältränad då jag tränar på gym 3-4 gånger i veckan samt fotbollsträning 2 gånger i veckan. Är alltid noga med att träna alla muskelgrupper osv.
Undrar egentligen om någon har haft liknande problem? Eller känner igen symptomen kanske?
Tacksam för alla svar och diskussioner..
Citera
2012-07-31, 22:33
Medlem
pezrulezhaakons avatar
soulpop

Hur mycket specifik magträning gör du/har gjort? (inte situps eller benlyft)
Citera
2012-07-31, 23:08
Medlem
Vad har kiropraktorn sagt?
Har du varit hos en sjukgymnast?
Läkare?

En ortoped är den enda som kan sätta en officiell diagnos. Sjukgymnaster får inte sätta diagnoser, men kan väl göra det ibland ändå. Kiropraktorer är ett släkte för sig självt...

Höften är den mest komplicerade ortopediska strukturen i kroppen och där är väldigt få som förstår all problematik som kan drabba den.

Min gissning efter din nuvarande beskrivning är inflammation i dina slemsäckar (bursa, bursit). Ifall det blir värre av tvärgående massage (ca 5 min) så kan det delvis konfimera detta.

Anledningen till att man får detta kan vara överträning kombinerat med stelhet. Att jobba på smidigheten i efterhand hjälper inte att få bort inflammationen - som kan ha blivit kronisk.

Inflammationer i sig är ett väldigt komplicerat område och där är väldigt få som förstår dem. Räkna inte med att någon på din vårdcentral kan hjälpa dig, sök remiss omedelbart till ortoped samt boka själv tid hos sjukgymnast parallellt.

Ifall du får diagnosen i sig konfirmerad av t.ex. ortoped eller sjukgymnast, så fortsätt jobba på smidigheten och försök lugna ner träningen något (rättare sagt öka vilan lite) men för att få bort inflammationen så kan du behöva en ultraljuds-ledd injektion av kortison in i bursan (eller flera bursor). Det finns en del ortopeder som kan göra detta. Oftast sätter de en smärtstillande injektion först, för att kolla att de hittar rätt och konfirmera diagnosen. Kortison kan ha negativa effekter på mjukdelar, t.ex. ligament, men om den sätts rätt, exakt in i slemsäcken, så har det inga negativa effekter.

För din smidighet kan jag rekommendera yoga samt dynamisk stretching först och främst. Leta efter material angående joint mobility, t.ex. av Scott Sonnon, Pavel Tsatsouline eller kolla denna: http://www.mobilitywod.com/

Du kan prova anti-inflammatoriska ett tag, men dessa preparat når inte in i bursan då den är sluten, och ifall du har någon annan problematik i höften så når de inte dit heller allt som oftast då där är väldigt liten blodtillförsel.

Du kan höra av dig på PM så kan jag tipsa om två andra alternativ, som jag dock inte tror utförs i sverige.
Citera
2012-08-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
soulpop

Hur mycket specifik magträning gör du/har gjort? (inte situps eller benlyft)

Kör ett par gånger i veckan massa olika övingar för att stärka upp magmusklerna, ryggmusklerna och hela bålen. Och har alltid egentligen varit noga med det också..
Citera
2012-08-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alekton
Vad har kiropraktorn sagt?
Har du varit hos en sjukgymnast?
Läkare?

En ortoped är den enda som kan sätta en officiell diagnos. Sjukgymnaster får inte sätta diagnoser, men kan väl göra det ibland ändå. Kiropraktorer är ett släkte för sig självt...

Höften är den mest komplicerade ortopediska strukturen i kroppen och där är väldigt få som förstår all problematik som kan drabba den.

Min gissning efter din nuvarande beskrivning är inflammation i dina slemsäckar (bursa, bursit). Ifall det blir värre av tvärgående massage (ca 5 min) så kan det delvis konfimera detta.

Anledningen till att man får detta kan vara överträning kombinerat med stelhet. Att jobba på smidigheten i efterhand hjälper inte att få bort inflammationen - som kan ha blivit kronisk.

Inflammationer i sig är ett väldigt komplicerat område och där är väldigt få som förstår dem. Räkna inte med att någon på din vårdcentral kan hjälpa dig, sök remiss omedelbart till ortoped samt boka själv tid hos sjukgymnast parallellt.

Ifall du får diagnosen i sig konfirmerad av t.ex. ortoped eller sjukgymnast, så fortsätt jobba på smidigheten och försök lugna ner träningen något (rättare sagt öka vilan lite) men för att få bort inflammationen så kan du behöva en ultraljuds-ledd injektion av kortison in i bursan (eller flera bursor). Det finns en del ortopeder som kan göra detta. Oftast sätter de en smärtstillande injektion först, för att kolla att de hittar rätt och konfirmera diagnosen. Kortison kan ha negativa effekter på mjukdelar, t.ex. ligament, men om den sätts rätt, exakt in i slemsäcken, så har det inga negativa effekter.

För din smidighet kan jag rekommendera yoga samt dynamisk stretching först och främst. Leta efter material angående joint mobility, t.ex. av Scott Sonnon, Pavel Tsatsouline eller kolla denna: http://www.mobilitywod.com/

Du kan prova anti-inflammatoriska ett tag, men dessa preparat når inte in i bursan då den är sluten, och ifall du har någon annan problematik i höften så når de inte dit heller allt som oftast då där är väldigt liten blodtillförsel.

Du kan höra av dig på PM så kan jag tipsa om två andra alternativ, som jag dock inte tror utförs i sverige.

Tack för alla dina svar!

Jag känner igen mig typ exakt på det du skriver.
Kiropraktorn har väl inte sagt så mycket mer än att han tror tror smärtan bottnar i en stelhet och att stretching skulle vara vägen ur det hela..

Då jag har väldigt korta muskler och känner mig väldigt ofta stel så har jag börjat strecha regelbundet även fast jag inte har gjort någon fysisk aktivitet och det har gett mig lite bättre rörlighet men knappast fullt ut - och smärtan är i princip densamma.

Jag ska försöka få tag i någon ortoped, ska höra runt lite här i stan vem som är duktig (och bryr sig). Känns som att hitta "rätt" läkare känns lite slumpartat för man ska få någon som är bra. Både jag och del av mina vänner har varit med om massa gökar inom vården som mer eller mindre har gissat diagnoser ( en polare kom hem med ett helt gipsat ben när det var korsbandet i knäet han hade dragit av osv...)

Kan man ordna en remiss till en ortoped själv? Eller måste man gå via öppenvården och "tjata" sig vidare? För risken är stor att man får svaret "men ta en ipren och gå hem och vila lite"...

Jag har även innan testat en inflammatorisk kur ett par veckor utan något direkt resultat så det kanske måste till något starkare så som kortison isf.

Har du själv varit drabbad av detta förresten?

Skickar ett PM till dig om det andra du beskrev också.
Citera
2012-08-01, 12:20
Medlem
Jag tror inte du måste tjata för att komma vidare, men de kör oftast en "wait-and-see" runda när de inte vet bättre. De flesta läkare inser väl sina gränser någorlunda, men vill gärna att du kör en runda sjukgymnastik minst (speciellt när det är diffust / utan diagnos / inget allvarligt). Lägg dig i kö hos ortoped direkt ifall det är kö i din kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in