• 1
  • 2
2014-07-31, 10:11
Medlem
Klara-Hedstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Såg just att de blir av med särställningen ekonomiskt. Deras talesman verkar ta det med ro, verkar vara nya mediastrategien. Dock tror jag de påverkas rätt mycket, övriga riksinternat tror jag kan hålla sig för skratt. De kommer begära "frivilliga" donationer istället är min gissning.

Man får hoppas att riksinternatens tid är förbi. Denna skolform är förlegad och gammaldags och hör således inte hemma i 2000-talets Sverige.
Citera
2014-07-31, 10:27
Medlem
swimp78s avatar
Rektorn verkar inte nämnvärt orolig.

Citat:

Citat:
Enligt Ulf Gemsjö, magister vid Lundsberg, kommer beslutet inte att påverka Lundsberg som skola.

– Det kommer inte att ha en så stor betydelse för Lundsberg, eftersom vi har så få utlandssvenska elever här och det är till dem som bidraget ges.
/.../
Både han och skolans rektor Michael Lisberg välkomnar beslutet.

– Jag har pratat kort med Lundsberg rektor och han har kommit fram till samma uppfattning som jag. Det är bra att Lundsberg jämställs med andra friskolor. Vi har ju inte tagit någon avgift för undervisning så länge jag minns. Så jag tror inte att det kommer att innebära någon förändring för Lundsberg, säger Ulf Gemsjö och fortsätter:

– Det är bra att vi har samma villkor som andra friskolor. Det är fullt rimligt, så att vi inte har någon särprägel. Jag välkomnar beslutet och tror inte att det kommer att innebära några negativa konsekvenser för Lundsberg.

Då undrar jag, om Lundsberg blir en vanlig friskola, är det fortfarande möjligt att sortera ut pöbeln från att gå där genom höga avgifter? Hur ska de annars kunna behålla sin exklusivitet?
Är det inte förbjudet för friskolor att ta ut avgifter?
Citera
2014-07-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Är det inte förbjudet för friskolor att ta ut avgifter?

För undervisning? Går ju fortfarande att ta betalt för kost, logi etc.
Citera
2014-07-31, 11:28
Medlem
swimp78s avatar
Aha, jag förstår. Jag antar att man får ta en rimlig kostnad utifrån redovisade utgifter för lokalhyra och personal osv.

Vad kostar en terminsavgift på Lundsberg?

Har de några urvalskriterier på elever annat än vilka som betalar avgiften? Skulle nån halvrik pizzeriakedjeägare eller mille markovic-typ kunna sätta sina barn där? Är det betygskrav? (har svårt att tro det med tanke på diverse korkade överklass-brats som tycks svämma över där, men men..)
Citera
2014-08-01, 00:15
Medlem
Citat:
Aha, jag förstår. Jag antar att man får ta en rimlig kostnad utifrån redovisade utgifter för lokalhyra och personal osv.

Har de några urvalskriterier på elever annat än vilka som betalar avgiften? Skulle nån halvrik pizzeriakedjeägare eller mille markovic-typ kunna sätta sina barn där? Är det betygskrav? (har svårt att tro det med tanke på diverse korkade överklass-brats som tycks svämma över där, men men..)

210000 per läsår.

Man måste vara godkänd i ett visst antal program för att komma in på högskoleförberedande linje (bla. matte, svenska och engelska) vilket är en lag som gäller i hela Sverige. Lundsberg måste dock fylla sina klasser precis som vilken skola som helst så det är brukar inte vara några betygskrav utöver att man är godkänd i rätt ämnen.
Citera
2014-08-02, 10:30
Medlem
Citat:

Korkade överklass-brats som svämmar över där?

Berätta gärna mer om detta, du som verkar ha en sådan otrolig insyn i Lundsberg. Varför är dess elever mer korkade än elever på andra skolor?

Eller så erkänner du att du aldrig satt din fot på Lundsberg och inte har den blekaste aning om huruvida dess elever är korkade eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in