• 9
  • 10
2012-08-05, 22:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murbrukm
Kan handla om Ströms Bruks AB som lades ner 1981 enligt wikipedia. Låg i Stocka

http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6msbruk
Aah den hade jag missat, jag det kan vara en klar kanidat.
Citera
2012-08-05, 23:09
Medlem
Dharamsalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det finns väl just inga nedlagada bruk före Ortviken om vi inte går tillbaka till Svartvik och Essvik men de lades väl ned för mer än 40 år sedan?
Söder om iggesund hade du både Marmaverken och Sandarne som lades ned på 80/90 tal och Vallvik som är i drift än idag och Norrsundet som är stängt, både Norrsundet och Vallvik var/är massabruk om jag inte har fel? och hanterar väl inga tambour.
Svartvik och Essvik var sulfitfabriker, las ned på 60-70-talet. Pappersbruket jag menar är som ni gissar Ortviken. För 5 år sen eller så gick en tambour i (genom) golvet. Ingen sämre säkerhet där än på nåt annat bruk, kunde hänt på vilket bruk som helst. Den allmänna ovanan att gena under hängande last lär ha försvunnit på bruket efter händelsen.

Det var inget ovanligt att en 26-årig semesteravlösare med erfarenhet från tidiage år och med utbildning körde travers och lyfte tambourer.
Citera
2012-08-06, 21:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharamsala
Svartvik och Essvik var sulfitfabriker, las ned på 60-70-talet. Pappersbruket jag menar är som ni gissar Ortviken. För 5 år sen eller så gick en tambour i (genom) golvet. Ingen sämre säkerhet där än på nåt annat bruk, kunde hänt på vilket bruk som helst. Den allmänna ovanan att gena under hängande last lär ha försvunnit på bruket efter händelsen.

Det var inget ovanligt att en 26-årig semesteravlösare med erfarenhet från tidiage år och med utbildning körde travers och lyfte tambourer.
Oki det är min minnesbild med att semestervikarier som varit med några år fick köra travers.
Citera
2012-08-06, 23:46
Medlem
MrsBlaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murbrukm
Kan handla om Ströms Bruks AB som lades ner 1981 enligt wikipedia. Låg i Stocka

http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6msbruk
ströms bruk ligger i strömsbruk och är väldigt så up and running fortfarande. Det heter dock.Iggesund paperboard det också numera.
Citera
2012-08-07, 19:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlaise
ströms bruk ligger i strömsbruk och är väldigt så up and running fortfarande. Det heter dock.Iggesund paperboard det också numera.
Det är väl plastbeläggning av kartong man gör där idag, själva massa och kartongtillverkningen är nedlagd.
Citera
2012-08-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
jag tycker att det är bedrövligt att dom låter sommarjobbare göra så tunga lyft som i detta fall. tro mig jag vet! det räcker att lyftet inte är rakt upp så blir det svaj på hela lasten. har du 20-40 ton så är det inte roligt ens för en rutinerad traversförare

Och jag tyckte det var ganska roligt arbetsmoment. Svaj får man lära sig parera i utbildningen och dess två hastigheter var väl avvägda för det.
Citera
2012-08-08, 07:36
Medlem
En gemensam vän har kommenterat ett inlägg på facebook där Sallys pojkvän kommenterar dödsfallet och sina tankar. Tragiskt, söt tjej......
Citera
2012-08-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
En gemensam vän har kommenterat ett inlägg på facebook där Sallys pojkvän kommenterar dödsfallet och sina tankar. Tragiskt, söt tjej......

umm hade hon kille?
Citera
2012-12-07, 14:22
Medlem
Så lätt att de händer en olycka i sådana miljöer, men usch så tråkigt det är :/
Vila i frid

/Sommarjobbare Hallsta Pappersbruk
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera