2012-07-28, 19:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Är det någon som har koll hur länge ett punkterat däck fyllt med "Run on flat" vätska håller sig.
Håller det i några dagar så man kan köra till däckfirman på måndag eller är det bärgning av fanstyget som gäller då?
Citera
2012-07-28, 19:44
Medlem
Brutes avatar
Det är ingen vätska alls i de.
Bara luft som pyser ut då du får punka, sedan en stel kärna som gör att du kan köra i begränsad hastighet tills du kan byta däck.

//Brute
Citera
2012-07-28, 20:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det är ingen vätska alls i de.
Bara luft som pyser ut då du får punka, sedan en stel kärna som gör att du kan köra i begränsad hastighet tills du kan byta däck.

//Brute
Oki då så då är jag med, bara tuta o köra då.

Tack för svaret, har aldrig använt det förut, blev lite vilse när det angavs lufttryck o grejer på anvisningen.
Citera
2012-07-29, 01:59
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oki då så då är jag med, bara tuta o köra då.

Tack för svaret, har aldrig använt det förut, blev lite vilse när det angavs lufttryck o grejer på anvisningen.

Mja de är ganska livsfarligt att köra på då vägegenskaperna blir rätt mycket sämre eftersom däcket beter sig som man har 0.5-1 bars tryck i ungefär samt slits avsevärt fort så tuta och köra till närmaste däckverkstad är väl det som är tanken.
Citera
2012-07-29, 10:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Mja de är ganska livsfarligt att köra på då vägegenskaperna blir rätt mycket sämre eftersom däcket beter sig som man har 0.5-1 bars tryck i ungefär samt slits avsevärt fort så tuta och köra till närmaste däckverkstad är väl det som är tanken.
Absolut ska dit på måndag och har inte tänkt mig några längre turer utan håller mig inom 1 mils radie.
Är inte däcket kört efter att man använt runt on flat? det måste väl bytas till ett nytt oavsett så slitaget har väl eg mindre betydelse? vägegenskaperna däremot måste man tänka på, dock får man köra max 80 km/h så tuffa runt i stan i 50-60 km/h torde funka.
Citera
2012-07-29, 20:39
Medlem
club01s avatar
Citat:
Absolut ska dit på måndag och har inte tänkt mig några längre turer utan håller mig inom 1 mils radie.
Är inte däcket kört efter att man använt runt on flat? det måste väl bytas till ett nytt oavsett så slitaget har väl eg mindre betydelse? vägegenskaperna däremot måste man tänka på, dock får man köra max 80 km/h så tuffa runt i stan i 50-60 km/h torde funka.

Ja det borde inte vara några problem.
Det du menar med Run on flat är det ett speciellt däck du har eller menar du typ sån där punkteringsvätska från macken som du slagit i? Förstod inte riktigt i början eftersom du pratade om vätska och grejer. För run on flat däck från tex Nokia är ju bara en extra förstärkt körbana och ingen vätska.
Är det en sådan punkteringsvätska och punkteringen är lagad samt däcket pumpat så kan men köra tills det blir punka igen egentligen. Oftast måste dock däcket balanceras om efter fyllnad med detta då det oftast lägger sig som en klump i däcket och ger vibrationer på nya ställen mot var däcket var balancerat för från början.
Citera
2012-07-30, 06:44
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Är det någon som har koll hur länge ett punkterat däck fyllt med "Run on flat" vätska håller sig.
Håller det i några dagar så man kan köra till däckfirman på måndag eller är det bärgning av fanstyget som gäller då?

Hur långt är ett snöre?

Har du fyllt på fyllt "däck på burk" och det håller trycket kan du köra hur långt du vill.
"Run on Flat" är däck som man kan köra med punka på tills man hittar närmaste däcksverkstad.
Citera
2012-07-30, 21:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Hur långt är ett snöre?

Har du fyllt på fyllt "däck på burk" och det håller trycket kan du köra hur långt du vill.
"Run on Flat" är däck som man kan köra med punka på tills man hittar närmaste däcksverkstad.
Sorry jag är korkad, jag har blandat ihop begreppen.
Jag har fyllt i foam och inte run om flat däck.
Tydligen är det som med vanligt att så länge man inte kör med tomt däck och fälgen då skär sönder däcket, så kan man laga däcket och balansera om o köra som vanligt.

Personligen har jag hellre ett reservdäck men jag är konservativ.
Citera
2012-07-30, 22:33
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Sorry jag är korkad, jag har blandat ihop begreppen.
Jag har fyllt i foam och inte run om flat däck.
Tydligen är det som med vanligt att så länge man inte kör med tomt däck och fälgen då skär sönder däcket, så kan man laga däcket och balansera om o köra som vanligt.

Personligen har jag hellre ett reservdäck men jag är konservativ.

En "däck på burk" lätt åt komlig när man har full packning i skuffen är inte så dumt, inte så skoj att stå och lasta ur allt för att komma åt reservhjulet. Hade önskat mig en burk när det blev punka på en filiga delen på en 2+1väg, naturligtvis på vänster sidan och folk släpper inte av på farten för att man byter hjul. Passera i 100-130km/h ett på decimeter bakom ryggen på den som byter hjul är tydligen fullt normalt nu mera.
Citera
2012-07-31, 23:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
En "däck på burk" lätt åt komlig när man har full packning i skuffen är inte så dumt, inte så skoj att stå och lasta ur allt för att komma åt reservhjulet. Hade önskat mig en burk när det blev punka på en filiga delen på en 2+1väg, naturligtvis på vänster sidan och folk släpper inte av på farten för att man byter hjul. Passera i 100-130km/h ett på decimeter bakom ryggen på den som byter hjul är tydligen fullt normalt nu mera.
Du måste ju lasta ur och koppla in den elektriska pumpen + lyfta bilen med domkraft så det är enklare o snabbare men en del bök är det.
Senast redigerad av Sonnenwende 2012-07-31 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in