Hej, jag kommer från England och jag har en liten fråga om invandrare i Sverige.
Jag vet att Danmarks inrikespolitik är ganska strikt för invandrare. De måste lära sig danska och efter de har en danskprov för att bevisa att de kan leva i Danmark. Om de misslyckas detta prov, jag läste att de inte kan stanna i Danmark. Javisst har de några år att lära sig språk och att lyckas detta prov. Jag vet inte om allt vad jag skrev är rätt. I alla fall vad tycker ni? Skulle Sverige införa sån sak? T.ex. ett prov på svenska för att bevisa att man kan prata och förstå svenska. Eller ett prov på historia eller svensk grundlag? Skulle det hjälpa att integrera invandrare? I allmänhet hur är det i Sverige?
Enligt min åsikt ett prov är en bra börja för integration.
I England behöver ingen att lära sig språk eller bevisa att de kan prata engelska. Invandrare kan leva i England utan engelska, de kan hitta arbeten utan engelska... De kan få tolkar för att tolka till deras språk om de behöver hjälp i sjukhuset, domstolar eller med sociala förmåner.
Senast redigerad av imposant 2012-07-27 kl. 22:01.
Utöver såna test tycker jag invandrare borde få titta på farser som Stefan & Krister, Falkenbergsrevyerna och svenska komedier som Göta Kanal. Om dom vill identifiera sig med det, bara då kan de bli bra svenska medborgare