2012-07-27, 12:00
Medlem
Hej! Det är så att jag antagligen kommer flytta till Mölndal. Antingen det eller till någon nordostlig stadsdel, men då är väl Mölndal ett bättre alternativ? Nu vill jag veta lite mer om Mölndal. Var är bäst att bo någonstans? Hur är Eklanda? Området kring Jungfruplatsen? Kvarnbyn? Hur mycket invandrare finns det i Mölndal? Har inget emot dem egentligen, men hade varit trist om det var en stor majoritet. Vill gärna bo där kollektivtrafiken är okej, så att det går lätt att ta sig in till Göteborg.
Några tips och råd?
Citera
2012-07-27, 12:03
Medlem
Backafalls avatar
Vad gäller kollektivtrafik så är Eklanda sämre än andra delar...

Jag tycker Kvarnbyn är trevligt, mysiga hus och Kråkan (krog).
Citera
2012-07-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Vad gäller kollektivtrafik så är Eklanda sämre än andra delar...

Jag tycker Kvarnbyn är trevligt, mysiga hus och Kråkan (krog).

Okej, tack för svar. Annars verkar Eklanda ligga nära Göteborg men kanske inte går så mycket bussar ändå? Vet du om det finns hyresrätter i Kvarnbyn?
Citera
2012-07-27, 12:35
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photographic
Hej! Det är så att jag antagligen kommer flytta till Mölndal. Antingen det eller till någon nordostlig stadsdel, men då är väl Mölndal ett bättre alternativ? Nu vill jag veta lite mer om Mölndal. Var är bäst att bo någonstans? Hur är Eklanda? Området kring Jungfruplatsen? Kvarnbyn? Hur mycket invandrare finns det i Mölndal? Har inget emot dem egentligen, men hade varit trist om det var en stor majoritet. Vill gärna bo där kollektivtrafiken är okej, så att det går lätt att ta sig in till Göteborg.
Några tips och råd?

haha "Jag har inget emot dom, bara jag slipper vara i närheten av dom"
men jag håller med dig, jag vill inte heller bo med blattar
Citera
2012-07-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
haha "Jag har inget emot dom, bara jag slipper vara i närheten av dom"
men jag håller med dig, jag vill inte heller bo med blattar

Har faktiskt inte jättemycket emot dem, men det skulle vara jobbigt om det var 90% invandrare och 10% svenskar. Såna områden är sällan särskilt lugna heller, av erfarenhet.
Citera
2012-07-28, 03:40
Medlem
Helle031s avatar
Löjligt att skilja på Mölndal och Götet egentligen, ja Mölndal är en egen kommun men den är så sammanvuxen (både fysiskt och mentalt) med Göteborg att jag och måånga med mig ser det mer som en stadsdel.

Går spårvagn till Mölndals Bro och från Eklanda går väl bussar till Frölunda Torg osv.

Angående invandring vågar jag inte säga för mycket då jag aldrig bott i Mölndal men jag kan ändå garantera att det är bättre än Nordost i Göteborg.
Citera
2012-07-28, 21:37
Medlem
becksterns avatar
bodde förut på hagåkersgatan och trivdes utmärkt...inte mycket invandrare och nära te vagnen!ganska billig hyra ca 4500 för 52kvm
Citera
2012-07-29, 00:13
Medlem
De östra delarna av Mölndal är finast. Enerbacken, Gunnebo, Helenedal, Kvarnbyn, Lackarebäck, Rävekärr är helt okej. Dock så är kollektivtrafiken ej det bästa i dessa områderna.
I de västra centrala delarna så är Eklanda, Krokslätt, Toltorp, Fässberg och Jungfruplasten bra.
Åby och Bifrost är lite sämre kvarter.

Har ej så mycket koll på Kållered och Lindome.
Citera
2012-07-30, 23:31
Medlem
Tack för alla svar! Så man kan säga att de enda sämre områdena i Mölndal är Åby och Bifrost och att de andra är rätt så fina och relativt lugna? Planerar att skaffa barn inom några år och prioriterar trygghet framför centralt läge, även om det är viktigt att kunna ta mig lätt till Göteborg när jag väl behöver det.
Citera
2012-07-31, 06:44
Medlem
Bott i Mölndal 4 år i Bosgården (Häradsgatan, närheten av Hagåkersgatan som nämndes innan ), ser förvånansvärt lite invandrare, mest i Åby och Bifrost men ändå inte några jättemängder.
Haft bilen parkerad ute på gatan ungefär lika länge och värsta som hänt är att jag har fått antennen avbruten två gånger vilket man ändå får se som okej, sällan man ser något vandaliserat ö.h.t, kanske beror på att majoriteten av lägenheterna i området är bostadsrätter ?

Skulle våga påstå att mitt största problem i Mölndal är gnälliga kärringar mer än nått annat . Trivs om det inte vore för att jag egentligen inte är någon stadsmänniska, men det är nära till jobbet iaf XD...
Citera
2012-08-01, 00:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photographic
Tack för alla svar! Så man kan säga att de enda sämre områdena i Mölndal är Åby och Bifrost och att de andra är rätt så fina och relativt lugna? Planerar att skaffa barn inom några år och prioriterar trygghet framför centralt läge, även om det är viktigt att kunna ta mig lätt till Göteborg när jag väl behöver det.

Eklanda ligger nära Högsbo industriområde och en del av bussarna är av industribusskaraktär. Om du cyklar så går det utmärkt att ta sig från Eklanda och större delen av mölndal. Av de som bor i Eklanda så är det en del som cyklar genom naturområdet Änggårdsbergen in mot stan.
Citera
2012-08-01, 18:00
Medlem
har tittar runt lite i Eklanda och det verkar rätt så idylliskt. Såg att det inte går så mycket bussar om helgerna vilket är lite synd. Men det kanske är värt det ändå. Tack för alla svar! Ska nog försöka få tag på en lägenhet i centrala Mölndal eller Eklanda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in