2020-04-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Du kan åka ut till förorten och köpa en billig primat!
Inte roligt alls :O inte snällt sagt av dig
Citera
2020-04-09, 13:52
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Man skäms som svensk över inskränkta människor som "vill ha" vilda djur av alla de slag.

Du som förhoppnings upplyst svensk borde tvärtom säga NEJ och inte uppmuntra den vidriga djurindustrin med vilda djur.

Apor skall bo i frihet i djungeln där de hör hemma.

Skämmes ta mej fan!
Nu skäms jag lite då min högsta önskan är att tämja en rödräv, hade passat bra med min hund då han ser ut som en fjällräv (bara 25kg tyngre).
Men för att återgå till topic så vill du (Ts då) köpa en liten apa gör att ha de stunder/veckor/månader(?) om året då ni är nere i Thailand?
-Schysst mot djuret! Verkligen.... #not
Citera
2020-04-10, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
jag hade tyckt det var roligt med en större apa, orangutang helst men gorilla går bra med. Fast kanske taskigt mot apan, han vill ju ha någon annan apa att apa omkring med.

De kan ju ha blöja på sig inomhus. störtroliga o gosiga djur.

Den som inte trivs lär väl inte bli särskilt störtrolig och gosig på sikt?
Citera
2020-04-10, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Nu skäms jag lite då min högsta önskan är att tämja en rödräv, hade passat bra med min hund då han ser ut som en fjällräv (bara 25kg tyngre).
Men för att återgå till topic så vill du (Ts då) köpa en liten apa gör att ha de stunder/veckor/månader(?) om året då ni är nere i Thailand?
-Schysst mot djuret! Verkligen.... #not

Lite OT eftersom tråden handlar om apor men i Ryssland har man sen 50-talet ett forskningsprojekt som handlar om att domesticera rävar. Det finns rävar från projektet som bor i familjer med människor. Jag har läst om det i National Geographic för länge sen. Kanske kan man göra samma sak med apor? Det tar dock sin tid att få fram djur som verkligen går att ha hemma.

Här är en länk till wikipedias sida om sällskapsrävarna:

https://en.wikipedia.org/wiki/Domesticated_red_fox
Citera
2020-04-10, 16:10
Medlem
Glöm det. Apor är inte tillåtna husdjur i Sverige vad jag vill minnas.
Citera
2020-04-10, 16:17
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Lite OT eftersom tråden handlar om apor men i Ryssland har man sen 50-talet ett forskningsprojekt som handlar om att domesticera rävar. Det finns rävar från projektet som bor i familjer med människor. Jag har läst om det i National Geographic för länge sen. Kanske kan man göra samma sak med apor? Det tar dock sin tid att få fram djur som verkligen går att ha hemma.

Här är en länk till wikipedias sida om sällskapsrävarna:

https://en.wikipedia.org/wiki/Domesticated_red_fox
Tack för en intressant länk!

Och gällande apor/primater, jag kan inte riktigt förstå varför en ap-jävel inte klarar av att bli rumsren när hundar, katter, grisar och t.o.m (vissa) fåglar kan lära sig att utföra sin "business" på dedikerade ställen?
Apor kan ju köra sig teckenspråk men inte skita utomhus, märkligt....
Citera
2020-04-10, 16:53
Avslutad
Citat:
Tack för en intressant länk!

Och gällande apor/primater, jag kan inte riktigt förstå varför en ap-jävel inte klarar av att bli rumsren när hundar, katter, grisar och t.o.m (vissa) fåglar kan lära sig att utföra sin "business" på dedikerade ställen?
Apor kan ju köra sig teckenspråk men inte skita utomhus, märkligt....

Tror det går att fixa med rätt avel men det tar ju tid. Tog ju drygt 50 år att göra de är rävarna respektabla. Men jag tycker, trots rumsrenheten, att gris verkar nästan lika jobbigt som apa:

”Grisar är flockdjur och behöver mycket sällskap. Lämna därför aldrig grisen hemma själv för många timmar om dagen, de gillar inte att vara ensamma. Känner du på dig att det kan bli några timmar om dagen är det bäst att skaffa en griskompis, så de kan hålla varandra sällskap.
Grisar och andra husdjur som hund brukar fungera, men det finns samtidigt exempel på då hunden vägrat acceptera grisen i sitt liv.....Att bo i lägenhet är inte att föredra för en gris, och många uppfödare avråder helt från detta. Det kan vara jobbigt med trappor om man bor högt upp och problem med klövar och ben kan också uppkomma om grisen hålls på hala parkettgolv. Det gäller så klart inte bara parkettgolv i lägenhet utan överallt. Som grisägare måste du alltså vara beredd på att anpassa ditt boende efter grisen genom att exempelvis lägga mattor på halt golv där grisen rör sig.”
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-04-10 kl. 17:02.
Citera
2020-04-10, 17:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
jag hade tyckt det var roligt med en större apa, orangutang helst men gorilla går bra med. Fast kanske taskigt mot apan, han vill ju ha någon annan apa att apa omkring med.

De kan ju ha blöja på sig inomhus. störtroliga o gosiga djur.
Är väl bara att anmäla till soc att man gärna inhyser en ensamkommande, och vips så får du betalt för att ha och föda en apa i ditt hem.

Skämt åsido, en apa i en större storlek är grymt stark, så det är nog något att ta i beaktande. De är nog knappast lätta att få tama och skötsamma, i o f ingen skillnad från de betalda exemplar du kan få via soc...
Citera
2020-04-10, 17:27
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Tror det går att fixa med rätt avel men det tar ju tid. Tog ju drygt 50 år att göra de är rävarna respektabla. Men jag tycker, trots rumsrenheten, att gris verkar nästan lika jobbigt som apa:

”Grisar är flockdjur och behöver mycket sällskap. Lämna därför aldrig grisen hemma själv för många timmar om dagen, de gillar inte att vara ensamma. Känner du på dig att det kan bli några timmar om dagen är det bäst att skaffa en griskompis, så de kan hålla varandra sällskap.
Grisar och andra husdjur som hund brukar fungera, men det finns samtidigt exempel på då hunden vägrat acceptera grisen i sitt liv.....Att bo i lägenhet är inte att föredra för en gris, och många uppfödare avråder helt från detta. Det kan vara jobbigt med trappor om man bor högt upp och problem med klövar och ben kan också uppkomma om grisen hålls på hala parkettgolv. Det gäller så klart inte bara parkettgolv i lägenhet utan överallt. Som grisägare måste du alltså vara beredd på att anpassa ditt boende efter grisen genom att exempelvis lägga mattor på halt golv där grisen rör sig.”
Fast har inte försök med primater pågått mer än 50år vid det här laget? ....på alla sätt & vis?
Det verkar som sådana inte vill samarbeta till 100% med oss människor helt enkelt..
Och gris tog jag bara som exempel, några sådana vill jag inte ha...
Citat:
Ursprungligen postat av DOGbackwards
Glöm det. Apor är inte tillåtna husdjur i Sverige vad jag vill minnas.
Fast om du hade du läst mer än trådstarten (mindre slarvigt dessutom) så hade du vetat att det är nere i Thailand Ts vill ha sin apa.....
Citera
2020-04-10, 17:41
Medlem
Citat:
Fast har inte försök med primater pågått mer än 50år vid det här laget? ....på alla sätt & vis?
Det verkar som sådana inte vill samarbeta till 100% med oss människor helt enkelt..
Och gris tog jag bara som exempel, några sådana vill jag inte ha...

Fast om du hade du läst mer än trådstarten (mindre slarvigt dessutom) så hade du vetat att det är nere i Thailand Ts vill ha sin apa.....
Sorry. Läste slarvigt.

Är så van av skadade trådstarter antar jag..
Citera
2020-04-10, 17:51
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOGbackwards
Sorry. Läste slarvigt.

Är så van av skadade trådstarter antar jag..
-No worries! Bara det att du inte var först med att påstå/konstatera faktumet man inte får ha primater privat här i Sverige.
Läsa slarvigt gör vi alla mellan varven....
Senast redigerad av Tuvtramp 2020-04-10 kl. 17:58.
Citera
2020-04-10, 20:55
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Adoptera en Somalier istället. Tar bara några år att få dem rumsrena och efter ytterligare några år så kan de formulera enklare meningar på svenska. Dessutom är de svagare än vanliga apor och är sällan farliga ifall de inte kommer i flock. Den karakteristiska lukten får du dock lära dig att leva med.

Edit. Min egen tama apa i avataren.
Senast redigerad av K.Stroganoff 2020-04-10 kl. 20:57.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in