2012-07-26, 23:29
Medlem
metros avatar
Lång historia kort - är det moraliskt fel att blåsa någon på pengar om pengarna kommer från kriminell verksamhet?

Till exempel - om jag får droger på kredit från en langare och inte betalar honom - är det då omoraliskt?

Anledningen till att jag frågar är att jag går igenom någon slags livskris och minnesbilder från mitt liv, med människor jag sårat, människor som har sårat mig dyker upp i mitt medvetande hela tiden och jag försöker att hantera minnesbilderna som kan bli väldigt intensiva, genom att föreställa mi en lycklig utgång istället för den som faktiskt ägde rum, och så kom en minnesbild av en dåtida vän, som gav mig tusentals doser knark, som jag skulle betala senare. När jag fick dem hade jag för avsikt att betala, olika omständigheter (tungt missbruk) gjorde att jag aldrig betalade honom och nu har vi ingen kontakt längre. Minnesbilden kvarstår, för jag vet inte vad jag ska göra med den - vore det bättre ifall jag hade betalt honom - i så fall hade jag sannolikt fått fler droger som jag hade sålt och då hade fler människor fått drogerna vilket hade ställt till skada. Är det bra som det är? Brde jag anstränga mig för att spara ihop pengarna på ärligt vis och betala tillbaka honom det jag är skyldig? - Det skulle ta flera år för mig ifall jag skulle hålla mig på lagens sida, och jag har ingen lust att åergå till ett kriminellt liv igen.

Någonstans anar jag att svaret borde vara att jag aldrig skulle ha träffat honom eller aldrig tagit emot drogerna, men det är inte så lätt att föreställa mig, då jag var vän med honom i många år och sålde till honom och från honom i absurt stora mängder. Det är alltså en minnesbild, som återspeglar en större bild, men jag kan inte hantera minnet av flera år på en gång, utan måste ta itu med en bild i taget. Så frågan är, är det, om man bortser från att vi en gång var "vänner" - vad det nu är när man är kriminell och knarkar - är det moraliskt rätt att betala för droger, om man har kommit fram till att droghandel och bruk är fel, och borde jag betala för dem, trots att jag har lämnat det livet?

Jag vet att en hel del är av uppfattningen att om man har lämnat det livet så lämnar man skulderna också, men omman går tillbaka så kommer skulderna tillbaka med ränta.
Citera
2012-07-27, 00:06
Medlem
Ja det var/är fel. Ingår man ett avtal (även muntligt) så bör man hålla det. Kanske nästan ennu viktigare när et handlar om svarta pengar eftersom någon domstol inte kan styra upp det och det hela går ut på tillit.

Men att betala tillbaka nu kanske inte är att prioritera om du lämnat det livet.
Släpp det, du gjorde fel, men alla misstag behöver inte rättas..
Citera
2012-07-27, 00:55
Medlem
Varför frågar du oss? En man skapar sina egna värderingar (och dessa berör inte vad som är "rätt" eller "fel", utan endast vad som är bra eller dåligt för honom).
Citera
2012-07-27, 09:45
Medlem
metros avatar
jhmm...vaförkastade jag ut frågan?

var den till er, eller ville jag bara konkretisera mina tankar? jag vet inte, alla mina handlingar har inte alltid ut utarbetat syfte som jag i förväg är medveten om :-)

sen finns visst rätt och fel, i min bok - såväl som bra och dåligt för mig - och det kan vara lika svårt att avgöra vad som är vad, beroende på hur långsiktigt man ser på konsekvenserna. det som känns bra för tillfället kan vara fel och det kan komma att visa sig på längre sikt. och tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in