2012-07-26, 21:52
Medlem
Hej jag läser just nu till ingenjör och det ser ut som att jag inte kommer hinna klart alla kurser på tid. Jag undrar hur man gör när man skriver ett cv där man inte har läst fördigt ett program, tagit ut examen, men däremot har klarat av väldigt många av de kurserna som ingår i programmet?
Citera
2012-07-26, 22:30
Medlem
Jag skrev helt enkelt inget slutdatum. Sedan fick jag ofta frågan om vad som var kvar osv under intervjun.
Citera
2012-07-26, 22:40
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliasgorgis
Hej jag läser just nu till ingenjör och det ser ut som att jag inte kommer hinna klart alla kurser på tid. Jag undrar hur man gör när man skriver ett cv där man inte har läst fördigt ett program, tagit ut examen, men däremot har klarat av väldigt många av de kurserna som ingår i programmet?

Jag gjorde en grej av det en gång för länge sedan när jag sökte ett jobb som var speciellt och som jag gärna ville ha. Jag sade att jag vill ha just detta jobb, att jag inte var färdig med min ingenjörsutbildning men att jag klarat allt som var relevant för jobbet och dessutom fördjupat mig i vissa delar. Dessutom pekade jag på annan relevant erfarenhet som jag också hade.

Arbetsgivaren var Sjöfartsverket och jag trodde att jag inte hade en chans av formella skäl, men de kallade mig till intervju attans kvickt. Sedan fick jag inte jobbet eftersom jag blev utslagen av en mer kvalificerad sökande och det säger jag inget om.

När du sätter upp ditt CV, så föreslår jag att du sätter det som är relevant eller nyast högst upp och inte börjar kronologiskt. Gruppera under rubriker som "Mål", "Yrkeserfarenhet", "Utbildning", "Andra relevanta erfarenheter" och "Övrigt". Under varje rubrik kan du sedan prioritera relevans eller skriva omvänt kronologiskt. Om du tar upp referenter talar du med dem innan så att de vet att någon kan ringa.

Om du skriver ett personligt brev till är en uppställning som jag sett funkar bra (jag har hjälpt studenter med detta yrkesmässigt i ett tidigare liv):
  • Så här har jag uppfattat era behov
  • Detta kan jag bidra med
  • Och detta skulle vara kul att lära mer om
  • Jag heter ... är xx år gammal och läser på
  • När jag såg er annons så ... och det stämmer väl med mina intressen och det jag vill göra
  • Jag är en trevlig prick som gillar att ...
  • Kan vi hitta en tid som passar oss båda för ett förutsättningslöst möte? Jag kan t.ex. (föreslå tre olika tidpunkter) om något av detta skulle passa
  • Om jag glömt att skriva något eller om ni vill veta mera redan innan ett möte, så skriv eller ring gärna
  • Vänliga hälsningar
  • Kontaktuppgifter

Håll brevet till helst en A4, max en och en halv.

Lycka till!
Citera
2012-07-26, 23:16
Medlem
tack för era råd undrar om man skulle bifoga någon tabell på de kurser som man har läst, vad tror ni arbetsgivaren skulle tycka om det?
Citera
2012-07-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliasgorgis
tack för era råd undrar om man skulle bifoga någon tabell på de kurser som man har läst, vad tror ni arbetsgivaren skulle tycka om det?

Säger som de andra, skriv att du håller på med utbildningen, vilket år den började men inget slutår. Känns tveksamt att bifoga någon tabell, tror inte särskilt många arbetsgivare har koll på i detalj vilka kurser som ingår i utbildningen, en sådan tabell skulle därför bli ganska intetsägande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in