2012-07-26, 21:15
Bannlyst
Jag har tränat en månad nu på gym efter ett uppehåll på 3-4 år.

Och jag är främst där för att gå ner i vikt, och jag kör därför mycket på crosstrainer, en halvtimme minst varje gång jag är på gymmet.

Där är en crosstrainer som är lite undanskymd och när man har några extra kilon så vill man gärna inte vistas bland allmänheten utan träna där man inte syns.

Och jag brukar oftast träna på den och varje gång jag är där har det stått att jag bränt minst 400 kalorier per gång och detta har känts jättebra.

Men idag var det så varmt ute att jag var ensam på gymmet så jag valde en annan crosstrainer för att ingen var där, och jag körde samma program som jag brukar köra på den vanliga.

Jag la snabbt märke till att denna var mycket hårdare och motståndet var större i den, märkte dessutom att jag knappt kunde bränna 300 kalorier på 30 min. Och jag insåg då att den crosstrainern jag brukade träna på har visat fel och jag har tränat runt två veckor på den.

Det känns förjävligt för jag har rättat antal kalorier jag äter baserat på hur mycket det stått att jag bränt på den...

Har någon råkat ut för något liknande? Och hur har det påverkat er träning när ni fått reda på att maskinen visat fel?
Det är en crosstrainer av märket Nautilus.
Citera
2012-07-26, 21:51
Medlem
Quixotes avatar
Klart att den inte visar "rätt"

Hur mycket du förbränner beror på en massa parametrar, som vikt, ålder, kön, muskelmassa osv.

Hur tror du att en maskin du bara ställer dig på, rakt upp och ner, och börjar trampa ska kunna räkna ut allt det?

Antalet kalorier den visar är bara en väldigt grov fingervisning. Om man har på foliehatten kan man dessutom tänka att den visar många kalorier förbrukade så att de som stått på den en stund ska känna sig "nöjd".
Citera
2012-07-26, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Klart att den inte visar "rätt"

Hur mycket du förbränner beror på en massa parametrar, som vikt, ålder, kön, muskelmassa osv.

Hur tror du att en maskin du bara ställer dig på, rakt upp och ner, och börjar trampa ska kunna räkna ut allt det?

Antalet kalorier den visar är bara en väldigt grov fingervisning. Om man har på foliehatten kan man dessutom tänka att den visar många kalorier förbrukade så att de som stått på den en stund ska känna sig "nöjd".

Jo jag vet men det var inte bara det utan att motståndet på den var helt lätt jämfört med dom andra. Dvs jag tror att jag tränat lite i onödan i min naivitet att det skulle vara så lätt.

Men när jag sätter på en annan crosstrainer på fat burner så är det knappt att jag klarar en halvtimme för motståndet är väl fungerande på dom helt enkelt, alltså bränner man egentligen mer på dom andra men det visar mindre, så jag har helt klart varit lite naiv. Men tur att där inte fanns folk för nu tänker jag ju köra vidare på dom som är lite svårare som sagt men som visar korrekt antal kalorier brända.
Citera
2012-07-27, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigboyjaska
Jo jag vet men det var inte bara det utan att motståndet på den var helt lätt jämfört med dom andra. Dvs jag tror att jag tränat lite i onödan i min naivitet att det skulle vara så lätt.

Men när jag sätter på en annan crosstrainer på fat burner så är det knappt att jag klarar en halvtimme för motståndet är väl fungerande på dom helt enkelt, alltså bränner man egentligen mer på dom andra men det visar mindre, så jag har helt klart varit lite naiv. Men tur att där inte fanns folk för nu tänker jag ju köra vidare på dom som är lite svårare som sagt men som visar korrekt antal kalorier brända.

Du lär inte hitta någon som visar korrekt kcalförbrukning. Sen behöver du inte stressa över 100 kcal hit eller dit för din uppskattning av dagliga kcalbehovet har säkert en ännu större felmarginal att börja med.
Citera
2012-07-27, 08:32
Medlem
Kan det inte vara så att maskinenerna var inställda efter olika vikt/ålder osv
Citera
2013-04-13, 15:13
Medlem
cc_zeros avatar
Bump.

Har börjat köra 1h crosstrainer på gymmet lite då och då, och idag funderade jag på om avståndet maskinen uppger är i km eller miles och hoppades någon här kan hjälpa mig.

Maskinen är av märket truefitness. Den har 40nivåer och när man knappar in vikten så görs det i lbs, vilket lutar åt att det är miles som gäller också..

På 60min, varav 90% av tiden är på nivå 20/40, och 10% är på 30/40, så uppger den att jag har uppnåt en distans på 10.01 och förbrukat 1244 kalorier.

Detta får mig att tro att det visar avståndet i miles, för även om de är glädjesiffror så är de väl alldeles för höga för ynka 10km?
Citera
2013-04-13, 19:30
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Bump.

Har börjat köra 1h crosstrainer på gymmet lite då och då, och idag funderade jag på om avståndet maskinen uppger är i km eller miles och hoppades någon här kan hjälpa mig.

Maskinen är av märket truefitness. Den har 40nivåer och när man knappar in vikten så görs det i lbs, vilket lutar åt att det är miles som gäller också..

På 60min, varav 90% av tiden är på nivå 20/40, och 10% är på 30/40, så uppger den att jag har uppnåt en distans på 10.01 och förbrukat 1244 kalorier.

Detta får mig att tro att det visar avståndet i miles, för även om de är glädjesiffror så är de väl alldeles för höga för ynka 10km?

Är inte det helt onödigt att veta då sträckan inte är på riktigt?
Citera
2013-04-13, 20:45
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Är inte det helt onödigt att veta då sträckan inte är på riktigt?

Kan tyckas, men eftersom jag försöker motivera min storebror att röra på sig så har jag "utmanat" honom via runkeeper och behöver därför registrera min cardioträning.
Citera
2013-04-14, 21:44
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Kan tyckas, men eftersom jag försöker motivera min storebror att röra på sig så har jag "utmanat" honom via runkeeper och behöver därför registrera min cardioträning.

Jag förstår, men kan ni inte räkna tiden istället?
Citera
2013-04-14, 23:19
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Jag förstår, men kan ni inte räkna tiden istället?

Kan man väl göra, men jag är som jag är och vill gärna att siffrorna som matas in i appen är sanningsenliga. Är väl mest därför jag vill veta om det är i km eller miles.

Men nu kan jag ju aldrig få ett hundra procentigt svar på den frågan här, men hade hoppats på att få några som höll med i mitt resonomang eller iaf slog hål på det.
Citera
2013-04-14, 23:22
Medlem
Citat:

S= v x t
Sträcka = hastighet x tiden, om du har en jämn hastighet så kan du ju räkna ut via den formeln...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in