2012-07-26, 17:46
Medlem
dalmasen84s avatar
Hej

Jag har problem med min brännare hemma, nu är det så att på sommaren slås den igång varannan dag med kanske ännu längre uppehåll då vi inte är i behov av värme i huset utan bara ska ha till vattnet.
Igår när jag skulle starta brännaren så började det röka fel väg och fyllde källaren med rök, ringde till en vän som sa att jag skulle kolla draget vilket jag gjorde och verkar vara bra, tog en tändare och riktade den mot insynsluckan och lågan drog inåt.
Efter detta provade jag igen, men samma sak nu.
Vad kan detta bero på?

Vädret är ju som det är just nu, kan det bero på detta? Kör med en Viking Bio brännare och har aldrig haft problem fören nu..

Hjälp....
Citera
2012-07-26, 18:15
Medlem
gå upp o kolla så det inte sitter nåt skit i skorstenen, annars så låter det ju som om att rökkanalen är för kall. Kall kanal+varmare i pannrummet kan ge sådana symptom. Du kan testa o elda lite papper för att se om det släpper när röken värmer upp kanalen.
Citera
2012-07-26, 22:58
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Getingar eller bin i skorstenen.
Citera
2012-07-28, 09:58
Medlem
dalmasen84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ventilgummi
gå upp o kolla så det inte sitter nåt skit i skorstenen, annars så låter det ju som om att rökkanalen är för kall. Kall kanal+varmare i pannrummet kan ge sådana symptom. Du kan testa o elda lite papper för att se om det släpper när röken värmer upp kanalen.

Hittade felet, det var ögat som känner av lågan som var smutsig!
Det gjorde så att fläkten gick på lågfart och brännaren körde med uppstartsläge, då brann det för myxket och det tykte in...
Men nu funkar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in