2012-07-28, 17:57
Medlem
Otems avatar
2012-07-28,16:54,Fjällräddning,Jokkmokk

Uppdatering/pressmeddelande.

Citat:
Polisen fortsätter sökandet efter den fösvunne danske mannen. Resursen och bemanningen är den samma som tidigare. Bra väderförhållande och polis har förhoppning om att även denna natt kunna söka med helikopter fram till midnatt.Tyvärr inga fynd i skrivande stund. Insatsen kommer att fortsätta fortlöpande.
Citera
2012-07-28, 18:17
Medlem
Summerbirds avatar
Vad duktiga ni är, frivilliga och Hemvärnspersonal! Ni är vekligen hjältar som engagerar er i sånt här.

OnT: Vilka vattendrag kan 19-åringen tänkas ha stött på? Var är de farliga ställena? Finns det glaciärsprickor i området? Raviner?

Märkligt att föräldrarna inte är mer oroliga.
Citera
2012-07-28, 18:18
Medlem
Det känns verkligen otrevligt med sådana här försvinnanden. Jag hoppas verkligen att han hittas snart, och vid liv.

Jag ska själv upp på en längre vandring i Sarek i mitten på veckan och den kommer att avslutas i närheten där han försvann.
Citera
2012-07-28, 18:48
Medlem
Otems avatar
Förresten? Var inte pappan på väg upp till Norrbotten? Någon som vet om han har kommit fram dit ännu?
Citera
2012-07-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Förresten? Var inte pappan på väg upp till Norrbotten? Någon som vet om han har kommit fram dit ännu?

Ja, det har han enligt en post på föregående sida.
Citera
2012-07-28, 19:37
Medlem
adde58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Vad duktiga ni är, frivilliga och Hemvärnspersonal! Ni är vekligen hjältar som engagerar er i sånt här.

OnT: Vilka vattendrag kan 19-åringen tänkas ha stött på? Var är de farliga ställena? Finns det glaciärsprickor i området? Raviner?

Märkligt att föräldrarna inte är mer oroliga.

RITSEM: Det finns flera farliga vattendrag, glaciärsprickor man kan trilla i, samt att vädret här uppe kan skifta väldigt väldigt snabbt. Ni som skall upp hit i fjällen och vandra ta med kompass, gps om du har tillgång till, vatten säkrade tändstickor, ett tips om du går vilse stanna där du är, gör upp en eld så att eventuellt en helikopter kan se dig eller lägg stenar som ett mönster som kan hjälpa att hitta dig om du kommer vilse. Rusa inte runt för det försvårar för eventuella hundar som kanske ska söka efter dig utan ta det lugnt och vänta på hjälp. Vi hoppas naturligtvis att pojken kommer till rätta, jag kommer att rapportera så fort några nyheter om pojken kommer ut.

Senaste Info: För tillfället har polisen fått en same till hjälp, som har kännedom i fjällena och som skall söka igenom en del grottor som finns i området där 19-åringen kan tänkas sökt skydd.
Senast redigerad av adde58 2012-07-28 kl. 19:46.
Citera
2012-07-28, 23:16
Medlem
Nochillss avatar
Det är helt obegripligt att två unga vandrare bestämmer sig för att gå skilda vägar bara för att det är "spännande". Nu har jag själv aldrig vandrat i fjällmiljö, men förstår att det är en stor utmaning mot naturens krafter.
Citera
2012-07-29, 07:39
Medlem
adde58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det är helt obegripligt att två unga vandrare bestämmer sig för att gå skilda vägar bara för att det är "spännande". Nu har jag själv aldrig vandrat i fjällmiljö, men förstår att det är en stor utmaning mot naturens krafter.

RITSEM: Är man två försök att alltid hålla ihop, utmana inte ödet. Att vandra i fjällen är en utmaning, då vädret kan skifta oehört snabbt.
Ännu så här tidigt på morgonen inga nyheter om 19-åringen. Kl 15.00 i eftermiddag är det 4 dygn sedan han gav sig av själv 19-åringen.
Citera
2012-07-29, 10:21
Medlem
adde58s avatar
RITSEM: Ännu inga spår eller nyheter om den försvunna 19-åringen. Spaningen efter pojken håller fortfarande på av polisen, hemvärnet samt en del frivilliga, sökningen kommer att fortgå hela söndagen. Ännu så har inga beslut om att stoppa sökningen efter 19-åringen gjorts. Även pojkens far och kompisen som var tillsammans med 19-åringen, samt kompisens far är på plats här i Ritsem.
Vädret för tillfället är mulet, inget regn, 15 grader varmt, låga moln som hänger över fjälltopparna.
Citera
2012-07-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde58
RITSEM: Ännu inga spår eller nyheter om den försvunna 19-åringen. Spaningen efter pojken håller fortfarande på av polisen, hemvärnet samt en del frivilliga, sökningen kommer att fortgå hela söndagen. Ännu så har inga beslut om att stoppa sökningen efter 19-åringen gjorts. Även pojkens far och kompisen som var tillsammans med 19-åringen, samt kompisens far är på plats här i Ritsem.
Vädret för tillfället är mulet, inget regn, 15 grader varmt, låga moln som hänger över fjälltopparna.

Usch, ser mörkt ut tycker jag. Så här kan det gå om man är "övermodig" och ska knalla runt ensam, fast man åkt dit med en kompis. Det räcker med att kompassen kommer bort så är det kört om man är ensam och går vilse, eller skadar sig, eftersom det enligt vad jag förstår nästan inte finns andra vandrare i området. Det finns inte heller markerade leder eller broar om jag förstår det rätt och mobiltäckning existerar inte.

Som förälder hade jag varit skogstokig om min 19-åring försvunnit där, en dansk är ju öht knappast jättevan vid den sortens miljö eftersom det egna hemlandet är nästan helt platt.
Citera
2012-07-29, 13:06
Medlem
Summerbirds avatar
Hur stort är sökområdet?

Händer ju ganska ofta att man hör om försvunna som påträffats utanför det område där sökningarna pågått...
Citera
2012-07-29, 13:25
Medlem
från fjällstuga upp till toppen verkar det vara en bra bit. En mil nästan. Har själv gått i fjllen en del och vet att det tar mycket längre tid än att gå på platten i stan.

Känns inte troligt att han skulle vandrat utanför sökområdet. Det tov väl typ bara timmar innanpolisen larmades?

Sen går man väl för helvette inte vilse på ett kalfjäll med lite skog, även om man är från dannmark. Ser inte ut att vara mycket skog i området iaf.

Varför har inte hundarna lyckats få upp spår? Märkligt som fan. Är ju bara att kompisen pekar ut var de skiljdes så hunden får söka av lite och få upp spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in