2018-09-16, 16:29
Moderator
pudelluss avatar
Är det troligt att han kan ha gått ända till Norge, över 2 mil? Letade man ända fram till gränsen på svensk sida? Det här måste ha varit svårt både för de anhöriga och för sökorganisationen. Det blev också ett missnöje för att svenska myndigheter inte begärde formellt att norsk polis skulle leta i Norge. Sverige fick liksom skulden för att det blev fördröjt och danska politiker krävde ett bättre samarbete. Jag tror att man lade ner mycket energi på svensk sida (och norsk) i ett enormt stort och svårtillgängligt område, men frågan är om man verkligen trodde att han tagit sig ända bort till gränsområdet?
Citera
2018-09-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Är det troligt att han kan ha gått ända till Norge, över 2 mil? Letade man ända fram till gränsen på svensk sida? Det här måste ha varit svårt både för de anhöriga och för sökorganisationen. Det blev också ett missnöje för att svenska myndigheter inte begärde formellt att norsk polis skulle leta i Norge. Sverige fick liksom skulden för att det blev fördröjt och danska politiker krävde ett bättre samarbete. Jag tror att man lade ner mycket energi på svensk sida (och norsk) i ett enormt stort och svårtillgängligt område, men frågan är om man verkligen trodde att han tagit sig ända bort till gränsområdet?

Nej, han hade ju ingen vätska eller mat med sig öht har jag för mig. När man kämpar sig fram i jobbig terräng så är vätska och kolhydrater ett måste, så det var verkligen högst otroligt att han kunnat ta sig i två mil utan nödproviant.
Citera
2020-12-26, 13:27
Medlem
Bulkninjas avatar
Läste precis om detta i tidningen.
Men jag får det inte att gå ihop. Vad är det som jag missuppfattar.

Han gick för att bestiga toppen på Ahkka på eftermiddagen och jag misstänker att han utgick från
Vuojastugan vid Kutjaure. I artikeln står det bara att han utgick från Kutjaure.
Det är ju en sträcka på kanske 3,6mil enligt kartan, tur o retur

Om man lyckas gå 0,3km/h i den terrängen vilket är väldigt snabbt för att bestiga 1500-2000höjdmeter så skulle det tagit honom kanske 13 timmar.

Den 17årige kompisen slog larm samma kväll när han inte kommit tillbaka.
Hur lång tid hade de förväntat sig att det skulle ta, även utan dimma eller oförutsedda problem?
Rimligt hade väl varit att förvänta sig att han skulle återvända mitt i natten.
Citera
2020-12-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Han gick för att bestiga toppen på Ahkka på eftermiddagen
Allak, inte Akka. Allak är en 1277 m hög topp inte så långt från Kutjaurestugan. Läs första inlägget i tråden så klarnar det nog.
Citera
2022-03-11, 07:14
Medlem
Nu är till och med eftersökningsgruppen död. Borde inte en helikopter snabbt ha kunnat söka av ett område så stort som en människa kunnat knata igenom?
Citera
2022-12-13, 17:26
19-åringen som klev ut genom tältet och försvann.

Han måste ju ramlat ner för nåt stup eller hålrum och dött. I dimman är det lätt man tappar bort sig. Tråkigt att de aldrig hittade kroppen dock.
Citera
2023-12-26, 00:42
Moderator
pudelluss avatar
Datum tillagt i rubriken.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem