Citat:
Ursprungligen postat av mj.swede
Jag tror på två möjligheter.
1. Grabben gick inte till Allak, utan någon annanstans. Förmodligen för att han ändrade sig på vägen upp och gick till någon närliggande topp som du skriver. Sökområdet har i så fall varit delvis fel från början. Sedan gick han bort sig och i detta läge kan han i teorin leva fortfarande.
2. Kompisen har inte lagt fram alla kort på bordet. Han beräknades att vara tillbaka vid ca 20.00 och redan då stack kompisen, vilket känns lite konstigt i mina ögon (själv hade jag stannat några timmar till och väntat). Det bör utredas var någon såg killarna tillsammans senast.
Att det inte finns ett enda spår är väldigt konstigt. Har själv vandrat lite både i alperna och i den svenska fjällen och förhållandena i Sverige är extremt bra vid en sådan jämförelse. I alperna räcker det i princip med att man snubblar så kan man vara död, men så är det inte i den svenska fjällen och därför känns scenariot med en olycka inte lika sannolikt i mina ögon. Att han har gått flera mil rakt ut i ingenstans utan att stanna och lokalisera Allak verkar konstigt, framförallt eftersom det är så pass ljust också.
Kommentar till alt 1: Jag tycker också att det låter troligt att han gått fel. Därefter har antagligen fel vägval följts av ytterligare felaktiga vägval, och kyla, väta och ensamhet har accelererat förloppet.
Kommentar till alt 2: Tänk på att kompisen i lägret också ser dimman och rimligen förstår att Joey kan ha gått vilse och att hjälp antagligen behövs. Var inte kompisen yngre (och har därmed mindre is i magen)?
Det finns platser där man kan snubbla mot död eller orörlighet i fjällen också. Även om de inte är lika många och kusliga som i Alperna så finns de överallt, och de blir ännu fler om man är blöt, rädd och stressad.
Själv funderade jag lite på mygg och kyla. Om Joey skadat sig och blivit liggande, så kanske han försökt krypa in under något isolerande eller täckt över sig för att slippa mygg och hålla sig varm. Det kan vara ruskigt svårt att hitta honom då.