2012-07-26, 14:59
Medlem
Nordkalk, ett Finsk ägt bolag har sedan 2007 velat avverka en skog kallad Ojnare på norra Gotland med extrema höga naturvärden. I skogen finns 265 rödlistade arter och tre endemiska arter, som bara finns på Gotland. Skogen är belägen mellan två Natura 2000 reservat och förser hela norra Gotland med kranvatten från Ojnarekälla. Där av är området även vattenskyddat. Hela det området runt Burträsk med Ojnarskogen inräknad är tänkt att bli en nationalpark.

Den 19 december 2008 togs fallet upp i miljödomstolen och dom avslog Nordkalks vilja att göra området till en kalkindustri. Dom ansåg att området hade på tok för höga naturvärden och skydd och bröt mot lagen om skydd för hotade arter.
Lagen sa att om en rödlistad (utrotningshotad) art påträffades på marken fick man inte avverka där arten är och med ett visst radie avstånd.
2009 skickades en proposition in att man skulle ändra i lagen, Andreas Carlgren(C) dåvarande miljömister la fram förslaget som en mindre justering men vad man egentligen gjorde var att ta bort skyddet totalt, för industrins intresse.
Man skickade ut en konsult från myndigheten SGU som skulle granska Ojnare och kolla ifall vattnen resurserna skulle drabbas om man började men kalkbrottet. Konsulten myndigheterna valde att skicka ut var även anställd på Nordkalk(???). I dokument som aktivister emot avverkningen fått fram skriver han väldigt luddigt om platsen och testar enbart 3 av dom 30 provhålen som gjordes och säger att allt är under kontroll. Trotts att folk på Gotland blev av med sitt kranvatten under flera dagar bara tack vare provborrningar!

Appellationsdomstolarna för miljö granskade sedan domen på Nordkalks begäran och beslutade att medge tillämpning av Nordkalk, domaren som dömde fallet var en nyinsatt domare som aldrig tidigare dömt något miljöfall. Domen överklagades till Högsta domstolen av 21 partier, bland dem Naturvårdsverket. Högsta domstolen beslutade den 10 oktober 2010 inte ta upp överklagandet, vilket innebar att ärendet åkte tillbaka till tingsrätten för att fastställa villkoren för projektet. Men tingsrätten fann att det inte var möjligt att göra detta enligt de definierade omständigheter som detta inte kunde, enligt domstolen, att de naturliga livsmiljöer och vilda floran och faunan i den omgivande Natura 2000-områden inte skulle skadas.

Nu har Nordkalk fått tillåtelse att börja med avverkningarna till överklagan till Högsta domstolen är klar.

Att detta sker, ner huggning av områden med såna höga naturvärden strider mot EU regler. Och nu håller EU kommissionen ett starkt vakande öga på Sverige, dom har skickat flera brev till regeringen men dom vill inte avsluta processen efter som kalken som bryts ska gå till vår stål industri i Oxelesund, som bland annat ska gå till att tillverka vapen, en utav Sveriges största export.

Mycke fiffel har skett under processens gång, bland annat är Nordkalks miljöansvarig tillsammans med en utav dom högst cheferna i Gotlands länsstyrelse, dom som borde vänja och vilja skydda denna skog. Med tanke på att folket på norra Gotland reskerar att förlora sitt kranvatten och att områdena runt om kommer att förgiftas!

KALLAFAKTA har gjort ett reportage om skandalen för några månader sedan. Cheferna på TV4 förbjöd programmet att visas på TV och det blev ner kortat från att va tänkt att va 1 timme till en halv timme.
Se programmet här
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=reportage_om_nordkalk&videoid=21 00000

Det finns en namn insamling på Avaaz för att stoppa detta dårskap
skriv snälla på!

http://www.avaaz.org/en/petition/Stop_limestone_quarry_to_secure_fresh_water_reserv e_and_natural_habitat_for_a_number_of_endangered_s pecies/
där kan ni även läsa mer om vad som hänt och händer!

STÅ UPP MOT KORRUPTION! BEVARA VÅR DEMOKRATI!
2012-07-26, 15:02
Medlem
Demokrati? I Sverige? Det har vi inte haft på flera decennier.
2012-07-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeopleAreStrange
Det finns en namn insamling på Avaaz för att stoppa detta dårskap
skriv snälla på!

Som svar på din fråga, nej vi har ingen demokrati längre, och som föregående talare sa, det har vi inte haft på flera år. Det var också längesen vi hade ett fungerande rättssystem.

Därför känns din namninsamling rätt menlös, tycker du inte? Den dagen ni verkligen vill åstadkomma något så kan vi börja prata.
2012-07-26, 15:20
Medlem
Backafalls avatar
Namninsamlingen känns inte som att den kommer ändra något...
2012-07-26, 15:24
Medlem
Jo! En namninsamling kan hjälpa att åtminstone skydda skogen och låta norra gotlänningarna behålla sitt vatten!
2012-07-26, 15:28
Medlem
Citat:
Jo! En namninsamling kan hjälpa att åtminstone skydda skogen och låta norra gotlänningarna behålla sitt vatten!

Det kan den väl inte, den kan inte göra ett skit. Ge mig 2 exempel där en namninsamling har förändrat ett sådant beslut !!??
2012-07-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Det kan den väl inte, den kan inte göra ett skit. Ge mig 2 exempel där en namninsamling har förändrat ett sådant beslut !!??

Namn insamlingen går till EU kommissionen och dom har, om dom ser att intresset är tillräckligt högt, rätt att gå in och stoppa detta. Dom har redan påbörjat en process till detta(vilket är otroligt ovanligt) efter som det strider mot EU regler denna skogs våldtäkt. I vanliga fall väntar dom tills landets högsta domstol har lagt ett beslut. Men dom ser detta fall så pass allvarligt så dom har redan börjat förandligar så att dom ska kunna ligga steg före när domen har kommit, om det är så att överklagan får avslag. Just nu finns aktivister på plats och stoppar maskiner och dom har sagt att dom kommer stå kvar tills det har blivit ett stopp. Även svenska greenpeace gick idag ut med att dom kommer ta del i kampanjen
2012-07-26, 16:09
Medlem
Citat:
Namn insamlingen går till EU kommissionen och dom har, om dom ser att intresset är tillräckligt högt, rätt att gå in och stoppa detta. Dom har redan påbörjat en process till detta(vilket är otroligt ovanligt) efter som det strider mot EU regler denna skogs våldtäkt. I vanliga fall väntar dom tills landets högsta domstol har lagt ett beslut. Men dom ser detta fall så pass allvarligt så dom har redan börjat förandligar så att dom ska kunna ligga steg före när domen har kommit, om det är så att överklagan får avslag.

Du lever i ett EU/Europa som vräker människor från sina hem, en masse, helt utan anledning, som låter sin befolkning svälta när det inte finns någon brist på mat. Vakna!!!

Citat:
Just nu finns aktivister på plats och stoppar maskiner och dom har sagt att dom kommer stå kvar tills det har blivit ett stopp. Även svenska greenpeace gick idag ut med att dom kommer ta del i kampanjen

Greenpeace verkar ha gott om resurser, vem får dom sina pengar ifrån? Vad lever dom där aktivisterna av? Greenpeace har funnits i...vad...50 år? Dom har ju inte heller åstadkommit ett skit. (och nej...säg inte "vi vet inte hur det hade varit om inte dom funnits"..ibland är ju en snabb rejäl katastrof bättre än en lång utdragen, jag skulle säga att om något så har Greenpeace sagt "vi fixar det här" och på så sätt gjort processen så långdragen att den är irreversibel, eftersom dom inte alls har fixat något)

Jag hoppas att ingen skriver på din lista för du/ni är så jävla korkade.
Senast redigerad av gummiankafb 2012-07-26 kl. 16:14.
2012-07-26, 16:44
Medlem
Citat:
Du lever i ett EU/Europa som vräker människor från sina hem, en masse, helt utan anledning, som låter sin befolkning svälta när det inte finns någon brist på mat. Vakna!!!

Greenpeace verkar ha gott om resurser, vem får dom sina pengar ifrån? Vad lever dom där aktivisterna av? Greenpeace har funnits i...vad...50 år? Dom har ju inte heller åstadkommit ett skit. (och nej...säg inte "vi vet inte hur det hade varit om inte dom funnits"..ibland är ju en snabb rejäl katastrof bättre än en lång utdragen, jag skulle säga att om något så har Greenpeace sagt "vi fixar det här" och på så sätt gjort processen så långdragen att den är irreversibel, eftersom dom inte alls har fixat något)

Mitt mål är att rädda den skog som länge varit min tillflykts ort, som förser mig och mina grannar med vatten!? Är det så konstig att man försöker med de medel som verkar vara det absolut bästa och snabbaste sättet? Och vem är du? Du verkar ju inte vilja påverka på alls, utan sitter bara framför din dator och klagar över saker men inte tar någon ställning alls! Har har vi folk som försöker göra något åt ett miljard-bolag som kommer och skändar och förstör underbara marker.
Listan visar att folk bryr sig och inte tappat allt förtroende för djur och natur, för vårt eko system och välfärd. Så som det verkar att du har!!
2012-07-26, 17:04
Medlem
Citat:
Mitt mål är att rädda den skog som länge varit min tillflykts ort, som förser mig och mina grannar med vatten!?

Fast vart var du när dom förstörde min skog? När dom högg ner regnskogen för att du skulle få mat/mediciner!? Är det bara relevant att du och dina grannar får vatten? Det är okej att resten av världen förstörs, bara din skog får stå kvar? (för du vill ju faktiskt att vi hjälper dig att rädda din skog)

Citat:
Är det så konstig att man försöker med de medel som verkar vara det absolut bästa och snabbaste sättet?

Nej, men jag säger till dig att det här inte är det bästa och snabbaste sättet, jag säger att det inte fungerar alls. Det finns protestlistor mot allt, det fanns protestlistor när man högg ner regnskogen också.

Citat:
Och vem är du? Du verkar ju inte vilja påverka på alls, utan sitter bara framför din dator och klagar över saker men inte tar någon ställning alls!

Du har ju ingen aning om vem jag är iofs!! Men jag har en sak som du inte har, jag har självinsikt och en analys av vad som inte fungerar, en lärdom jag drar av 50 års misslyckanden (andras, jag är inte riktigt så gammal) Men du klarar inte ens av att göra den analysen.

Citat:
Har har vi folk som försöker göra något åt ett miljard-bolag som kommer och skändar och förstör underbara marker.

När jag var liten fick jag lära mig att det är skillnad på att vilja och att kunna, att idioti är att göra samma sak om och om igen och vänta sig ett annat resultat.

Citat:
Listan visar att folk bryr sig och inte tappat allt förtroende för djur och natur, för vårt eko system och välfärd. Så som det verkar att du har!!

Men att bry sig betyder inte ett skit om man inte gör något, och att göra något betyder inte ett skit om man gör fel sak.
2012-07-26, 17:12
Medlem
Sverige har snart gått om nordkorea i koruption och för tryckande av mänskliga rättigheter. Polisen sitter bara på sin station och käkar frukost hela dagarna. Klagar någon bytter dom bara chef sen fortsätter dom!
2012-07-26, 17:15
Medlem
Citat:
Fast vart var du när dom förstörde min skog? När dom högg ner regnskogen för att du skulle få mat/mediciner!? Är det bara relevant att du och dina grannar får vatten? Det är okej att resten av världen förstörs, bara din skog får stå kvar? (för du vill ju faktiskt att vi hjälper dig att rädda din skog)

Jag har varit skogsaktivist i många år, och inventerar ständigt skogar runt om i Sverige! Och dom skogarna vi har här i norr, Taiga, är minst lika viktiga att bevara för ett fungerande eko system som regnskogen är!

Citat:
Du har ju ingen aning om vem jag är iofs!! Men jag har en sak som du inte har, jag har självinsikt och en analys av vad som inte fungerar, en lärdom jag drar av 50 års misslyckanden (andras, jag är inte riktigt så gammal) Men du klarar inte ens av att göra den analysen.

Då är jag nog äldre än vad du är och varit i branschen länge. Du pratar om att du vet vad som fungerar och det är att värna om miljön. Så nu tänker inte jag argumentera med dig längre, du skriver uppenbarligen bara för att hacka och har inte stor kunskap inom området. Tack och hej på dig gummiankafb!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in