2012-07-26, 11:41
Medlem
Har ett program som kräver att användaren ska kunna skriva till windowskatalogen. Har ett annat program som kräver att man är medlem i domänet.

Hur gör jag för att få en användare som har lokal adminrättigheter att även medlem i domänet?

/Linux killen
Citera
2012-07-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda
Har ett program som kräver att användaren ska kunna skriva till windowskatalogen. Har ett annat program som kräver att man är medlem i domänet.

Hur gör jag för att få en användare som har lokal adminrättigheter att även medlem i domänet?

/Linux killen
Är inte användarkontot med i domänen? Eller är inte datorn medlem i domänen? Eller både och?

Vad kräver programmet, att användaren är med i domänen eller datorn?
Citera
2012-07-26, 12:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda

Det är ju en no-brainer. Ge användarens domänkonto lokala adminrättigheter på maskinen, och tillse att detta konto får skriva i windowskatalogen.

Antingen via Local Users And Groups eller via en GPO.

Klart.
Citera
2012-07-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoxFlaez
Är inte användarkontot med i domänen? Eller är inte datorn medlem i domänen? Eller både och?

Vad kräver programmet, att användaren är med i domänen eller datorn?
Ena programmet kräver att man är med i domänet för att komma åt SQL-servern.
Det andra programet kräver att man kan skriva till windows-mappen.
Datorn är medlem i domänet.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är ju en no-brainer. Ge användarens domänkonto lokala adminrättigheter på maskinen, och tillse att detta konto får skriva i windowskatalogen.

Antingen via Local Users And Groups eller via en GPO.

Klart.
Precis! Fick skapa en ny grupp via GPO och pilla med restricted groups. Följde en sån där bildguide så det var helt klart en no-brainer.

.
Senast redigerad av Nejda 2012-07-27 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in