2012-07-26, 10:15
Medlem
Jag som fast anställd blir uppsagd pga varsel, och innan uppsägningstiden löper ut, blir erbjuden ett vikariat, på ett år som börjar direkt efter sista arbetsdagen på anställningen. Övergår min anställning till vikarie trots att jag inte har varit arbetslös en enda dag? Får företag göra så? Och en liten följdfråga, om jag nu blir vikarie, och företaget börjar återanställa folk enligt LAS-listan, och jag är först på tur, går min återanställning till någon annan som ligger längre ner på LAS-listan, bara för att jag har ett vikariat? Eller är företaget skyldiga att anställa mig trots att jag är på ett vikariat?

Finns det någon som vet något så snälla droppa någon rad!
Citera
2012-07-26, 12:11
Medlem
provocative77s avatar
Det där lät invecklat.
Men om de varslar o tar in vikarier måste företaget vara så pass stort att ni har fackombud.
Den här frågan bör du ta med dem.
Citera
2012-07-26, 12:48
Medlem
Misstänker att du blivit varslat för att det är för många anställda. Utav de fast anställda som är kvar i företaget så är det en eller flera som är lediga av olika orsaker. Föräldrarledig, tjänstledig för att pröva annat arbete, etc. Då har du nu blivit erbjuden att bli vikarie för den här personen i fråga.

Så jo du kan bli varslad och sedan anställd som vikarie.

Medan du går på ditt vikariat om företaget då skall nyanställa så har du förtur till tjänsten. Men du har inte förtur hur länge som helst. Efter ett visst antal månader så upphör din rätt till förtur.

Men det här är sådan information som de fackliga förbunden går ut med till sina medlemmar inför varsel.
Citera
2012-07-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Misstänker att du blivit varslat för att det är för många anställda. Utav de fast anställda som är kvar i företaget så är det en eller flera som är lediga av olika orsaker. Föräldrarledig, tjänstledig för att pröva annat arbete, etc. Då har du nu blivit erbjuden att bli vikarie för den här personen i fråga.

Så jo du kan bli varslad och sedan anställd som vikarie.

Medan du går på ditt vikariat om företaget då skall nyanställa så har du förtur till tjänsten. Men du har inte förtur hur länge som helst. Efter ett visst antal månader så upphör din rätt till förtur.

Men det här är sådan information som de fackliga förbunden går ut med till sina medlemmar inför varsel.

Absolut, jag har blivit varslad pga "arbetsbrist". Du har helt rätt, det är en kille som ska vara föräldraledig och därav har jag blivit erbjuden det här vikariatet.
Okej, men visst, det kan jag ju köpa, det låter ju tämligen okej att man kan bli vikarie från tillsvidareanställd.

Jo, men precis, det är det jag är ute och far lite granna efter, när jag skrev på min uppsägning så fick jag skriva på för att hamna på LAS-listan, "Kö-listan" för att få komma tillbaks, den återanställningsrätten sträcker sig från och med min sista ordinarie arbetsdag och 9 månader framöver. Men enligt företaget, så gäller inte den om jag sitter på ett vikariat, dvs att folk som ligger nedanför mig på LAS-listan kan erbjudas fast anställning igen, medans jag gör mitt vikariat och kanske till och med får gå hem efter det, utan återanställningsrätt, eftersom avtalet bara löper under dem här 9 månaderna.

Min egentliga fråga, är det ens lagligt att göra på det här sättet, jag menar, det har ju uppenbarligen inte hänt än, men eftersom att företaget redan har flaggat med det så ville jag höra om det fanns någon påläst och vänlig själv här på flashback, då mina fackliga företrädare är totalt bortgjorda gång på gång.
Citera
2012-07-26, 17:46
Medlem
provocative77s avatar
Facket brukar bli överkörda.
Men är reglerna som du säger så sitter du i en rävsax. Du får inte tacka nej till arbete enl A-kassan.
Tar du vicket riskerar du att stå utan jobb. Tar du det inte kanske de inte återanställer.
Ställ krav på återanställning även om du går in som vikarie. Om inte så vill inte jag ge några råd. Känns bara som om alla råd kan bli fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in