2012-07-25, 22:42
Medlem
Mr.Goats avatar
Om jag fick styra Sverige så skulle jag sätta upp ett forum, likt Flashback där ALLA* fick vara med och bestämma, större beslut skulle först vara uppe för debatt en viss tid varefter en omröstning skulle genomföras.
Alla skulle behöva registrera sig med riktigt namn och personummer, samt en avgift på ~1000kr, detta för att undvika dubbelkonton.
Däremot skulle användarnamnen vara anonyma.

Forumet skulle sättas upp med 2års varsel utan beslutsfattande, för att under tiden massproducera billiga datorer(dugliga åt i princip bara internet) åt alla som idag inte har en dator & internet men som vill delta i debatten.
Även för att under dessa 2år komma fram till exakt hur forumet skulle utformas, dvs 2års diskussion över hur forumet skall byggas och sedermera användas.
Omröstningarna skulle föranledas av olika deadlines beroende på tyngd i frågan och omröstningen sedan vara öppen i kanske en vecka.
Ett problem jag ser direkt är att stora företag skulle kunna köpa massvis av röster, men ifall mjukvara iform av ip-filter eller liknande inte räcker så skulle man kunna införa röstningscentraler i alla städer dit man sedermera gick och röstade i de frågor man läst på i, lite som det fungerar idag fast mer elektroniskt och effektivt t.ex.

Vad tror ni om denna direktdemokratiska tanke? vad finns det för fördelar respektive nackdelar samt problem?

*18år skulle kunna gälla åtminstone de första 2åren varefter man omröstar även ang. detta.
Senast redigerad av Mr.Goat 2012-07-25 kl. 22:48.
Citera
2012-07-25, 22:44
Bannlyst
låter bra !

Jag skulle vara med på ditt forum !

Det är väldigt bra och genomtänkt det du skrivit som exempelvis detta som du skrev är bra

"Forumet skulle sättas upp med 2års varsel utan beslutsfattande, för att under tiden massproducera billiga datorer(dugliga åt i princip bara internet) åt alla som idag inte har en dator & internet men som vill delta i debatten."

Jag ser bara fördelar med allt du skrivit
Senast redigerad av AmandasLekstuga 2012-07-25 kl. 22:50.
Citera
2012-07-25, 22:51
Medlem
Judeschweins avatar
Suck. Orkar inte läsa allt men det är väl ännu en indoktrinerad idiot som fått demokrati om bakfoten och tror att det är lösningen på alla världens problem.
Problemet med direktdemokrati är att ännu fler får bestämma över mitt liv. Du gör nog bäst i att bara hålla käften och aldrig uttala dig mer.
Citera
2012-07-25, 22:53
Medlem
Jag kanske missförstod. Men har avgiften något med att undvika dubbelregistrering att göra? Måter väldigt osunt iaåfall.

Annars tycker jag att iden är intressant. Rent juridiskt finns det ju inget som hindrar ett parti att jobba så (om man bortser från själva valet). Rikstadsledamötna blir helt enkelt tjänstemän som röstar och lägger fram förslagen från forumet.

Fast fick jag bestämma skulle dom flesta ministrarna bytas ut mot tjänstermän som gör det dom gör bäst inom sina områden. Som det ser ut nu där i princip bara finansministern har yrkeskompetens är det fan ett mirakel att Sverige inte imploderat eller försvunnit i havet.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2012-07-25 kl. 22:57.
Citera
2012-07-25, 22:58
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
Suck. Orkar inte läsa allt men det är väl ännu en indoktrinerad idiot som fått demokrati om bakfoten och tror att det är lösningen på alla världens problem.
Problemet med direktdemokrati är att ännu fler får bestämma över mitt liv. Du gör nog bäst i att bara hålla käften och aldrig uttala dig mer.

Hur menar du här?
Detta skulle underlätta något enormt för dig ifall du t.ex ville lobba för något som innebär att du får mer självbestämmanderätt?

Är det bättre att en liten "elit" bestående av lögnhalsar styr över dig istället för produkten av en öppen debatt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Jag kanske missförstod. Men har avgiften något med att undvika dubbelregistrering att göra? Måter väldigt osunt iaåfall.

Annars tycker jag att iden är intressant. Rent juridiskt finns det ju inget som hindrar ett parti att jobba så (om man bortser från själva valet). Rikstadsledamötna blir helt enkelt tjänstemän som röstar och lägger fram förslagen från forumet.

Avgiften tänkte jag vid första tanke skulle fungera som ett motmedel mot att folk dubbelreggar.
Den kan ju även användas till produktionen och underhållet runt hela arrangemanget.

I övrigt låter det bra det du säger, kanske något man skulle fundera över.
Citera
2012-07-25, 23:07
Medlem
Judeschweins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
Hur menar du här?

Jag var väldigt tydlig.

Citat:
Detta skulle underlätta något enormt för dig ifall du t.ex ville lobba för något som innebär att du får mer självbestämmanderätt?

På vilket vis då kära du? Mig veterligen består landet av 95% sossar och fullständiga idioter (ja, även moderater är sossar) som vill ha en stat som gör inskränkningar i mitt liv.

Citat:
Är det bättre att en liten "elit" bestående av lögnhalsar styr över dig istället för produkten av en öppen debatt?

Ingenting av det är bra. Jag förespråkar att ingen styr över mig till skillnad från dig som vill att en stor majoritet ska bestämma över bl a mig.
Citera
2012-07-25, 23:34
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
Jag var väldigt tydlig.

På vilket vis då kära du? Mig veterligen består landet av 95% sossar och fullständiga idioter (ja, även moderater är sossar) som vill ha en stat som gör inskränkningar i mitt liv.

Ingenting av det är bra. Jag förespråkar att ingen styr över mig till skillnad från dig som vill att en stor majoritet ska bestämma över bl a mig.

Är du Anarkist?
Citera
2012-07-25, 23:39
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Omröstning om skatt: 95% vill sänka
Omröstning om allt annat: 95% vill ha mer av allt
Citera
2012-07-25, 23:42
Medlem
tyvärr skulle din idé inte fungera.
du tycker alltså att ALLA* ska få rösta, även brottslingar som t.ex. våldtäktsmän, pedofiler och mördare? besluten som fattas på forumet skulle alltså bli sveriges lag.

exempel: majoriteten skulle antagligen rösta mot saker som gynnar brottslingar typ vapen-innehav. däremot skulle majoriteten förmodligen rösta för saker som t.ex. höjd hastighet på vägarna. hur fan skulle det se ut då när var och varannan väg här är autobahn? och vem fan ska gå och rensa upp alla krockade bilar och lik?

en annan sak som är "farligt" är ifall folk fick bestämma fritt över alkoholen. varenda jävel vill väl ha sprit så fafan varför inte rösta bort skatten på den? vad kul vi skulle ha det då...

samt att inget av besluten skulle fungera eftersom folk inte kan sätta sig in i VARJE fråga.. för ett belsut att kunna fungera som lag är det ju viktigt att de som fattar beslutet vet vad det handlar om, t.ex. eventuella risker mm.
det är liksom därför vi har olika utskott som är specialicerade i olika saker

nej, jag ser inga fördelar som kan överskrida dessa nackdelar
Citera
2012-07-26, 00:05
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
du tycker alltså att ALLA* ska få rösta, även brottslingar som t.ex. våldtäktsmän, pedofiler och mördare?

Men de får ju redan rösta, så det skulle ju inte bli någon skillnad?

För övrigt behöver man inte ens vara svensk medborgare för att få rösta t.ex. i kommunalval. Helt horribelt.
Citera
2012-07-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Men de får ju redan rösta, så det skulle ju inte bli någon skillnad?

För övrigt behöver man inte ens vara svensk medborgare för att få rösta t.ex. i kommunalval. Helt horribelt.
jo det är ju sant, men jag tänker mer på sättet som olika frågor kan tas upp i, eftersom det hela är ett forum. då kanske det blir enklare för dessa att tycka till?
riksdagen lär ju inte direkt fråga folket ifall de vill tillåta barnporr

edit: håller helt med dig ang. medborgarskaps grejjen.. vilket jävla land vi lever i
Senast redigerad av cozy-cow 2012-07-26 kl. 00:23. Anledning: tillägg
Citera
2012-07-26, 00:26
Medlem
Judeschweins avatar
Citat:
Är du Anarkist?

Ja. Hemskt va?
Citera
  • 1
  • 2