2012-07-25, 20:59
Medlem
TripleXLs avatar
Jo jag tänkte belysa fenomenet som till synes ökar att folk blir blåsta på sin lön, man jobbar t.ex en månad på en visstidsanställning och sedan skiter företagaren att betala ut lönen bara och man får gå hem.

Detta är inget ärende för polisen utan ett civilrättsligt mål där man har sina egna jurister (som så klart vill ha arvode) och gör upp i domstol.

Då det ofta handlar om typ kanske upp till 20.000kr i lön man skulle haft så anser väl många att en advokats timpenning på 1500-2500kr/timmen x typ 10 arbetade timmar med målet så är det så klart inte värt det då man har stor chans att till och med förlora ännu mer pengar.

Detta verkar oftast vara emot nyblivna 18åringar som får sitt första jobb och vill inte vara obekväm emot chefen då denne kör med "jo men vi pratar om anställningsavtalet senare serru ! "

Så nu då vi har en liten förklaring på detta,
har just du blivit blåst ?
vad sade chefen ?
vad gjorde du ?
anlitade du advokater och hela köret eller svalde du stoltheten och gick vidare med en illasmakande läropeng fattigare ?
Citera
2012-07-25, 22:03
Bannlyst
Aldrig hänt mig men isåfall hade jag hotat de rejält och anmält direkt kanske? det är rätt vanligt när man jobbar svart annars ovanligt inom stora företag.
Citera
2012-07-26, 12:03
Medlem
MarilizeLegajuanas avatar
Jag har inte fått min lön och vet inte hur jag ska göra. Är ju inte med i något fack.
Citera
2012-07-26, 22:50
Medlem
Shirozakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarilizeLegajuana
Jag har inte fått min lön och vet inte hur jag ska göra. Är ju inte med i något fack.

Gå med och kontakta dom omedelbart. Dom kan eventuellt ta strid för din räkning om du nu har rätt i sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in