2012-07-25, 16:42
Medlem
hetfields avatar
Hej,

Håller på med en enklare iWeb-hemsida, har två frågor:

1. Jag lyckas inte få sidan att ladda som jag vill. På hemsidan jag länkar till nedan laddas endast sidans "innehåll" om medan headern inte verkar laddas när man går mellan de olika rubrikerna (Welcome, About me etc). På min sida laddas allt om.

Exempelsidan: http://www.matthyde.co.uk/

2. Jag har skapat flera versioner av min hemsida på olika språk och lagt dessa i olika "sites". Länkarna mellan sidorna fungerar bra men jag har inte lyckats få till subdirectories. Tanken är att man skall kunna skriva in: www.hemsida.com/sv och då hamna på just den svenska sidan ("site name" har jag satt till sv). Försöker jag använda /sv får jag upp en 404.

Mycket tacksam för svar.
Senast redigerad av hetfield 2012-07-25 kl. 16:46.
Citera
2012-08-01, 11:49
Medlem
Rent generellt skulle jag först och främst vilja avråda dig från att använda iWeb. Det är ett rätt begränsat verktyg, som inte fungerar alldeles klockrent. En enklare lösning att att kolla om det webbhotell du tänker använda inte har någon form sitebuilder, eller möjlighet att använda tex. WordPress. iWeb fungerar till skisser, men inte mycket mer. Wordpress med nån snygg mall känns som en mycket enklare väg att gå, inte minst ur uppdateringssynvinkel.

1. Jo, allt laddas om på sidan du länkar till. Kolla menyn så ser du att den "hoppar" lite i sidled när du går mellan de olika sidorna.

2. /sv kräver nog att du lägger till dokumentnamnet också, alltså: /sv/index.htm

Lycka till!
Citera
2012-08-09, 18:44
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefarsan
Rent generellt skulle jag först och främst vilja avråda dig från att använda iWeb. Det är ett rätt begränsat verktyg, som inte fungerar alldeles klockrent. En enklare lösning att att kolla om det webbhotell du tänker använda inte har någon form sitebuilder, eller möjlighet att använda tex. WordPress. iWeb fungerar till skisser, men inte mycket mer. Wordpress med nån snygg mall känns som en mycket enklare väg att gå, inte minst ur uppdateringssynvinkel.

1. Jo, allt laddas om på sidan du länkar till. Kolla menyn så ser du att den "hoppar" lite i sidled när du går mellan de olika sidorna.

2. /sv kräver nog att du lägger till dokumentnamnet också, alltså: /sv/index.htm

Lycka till!
Tackar för svaret.

Nu i början tänkte jag använda mig av dropbox som host. Något som inte verkar funka allt för bra, sidan är rätt seg trots att sidan är väldigt avskalad. Antagligen därför jag fick för mig att sidan jag länkade bara uppdaterade delar av sidan. Nu är allt uppe men jag ska kolla in WordPress.

2. mapp/eng/HOME.html är adressen till huvudsidan och den för den räcker det med företag.com för att komma åt så på något sätt borde det nog gå.

Jag hittade den här nu: https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

Se "Wyodor"s inlägg en bit ner. Min mapp ser exakt likadan ut. I "Site publishing settings" för de olika siterna så är samma "publishing folder" vald och samma "Website URL" har valts (företag.com). Någon idé?
Citera
2012-08-09, 20:43
Medlem
1. Ha inte dropbox som host. Helt fel användningsområde. Köp nånting billigt (typ one.com eller vad som helst) som låter dig få en riktig URL.

2. I länken så svarar ju "wyodor" på hur man ska göra - följ instruktionerna där. Läs igen om du inte fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in