• 1
  • 2
2012-07-26, 03:49
Medlem
lighteneds avatar
Det finns ingen slump, allt sker efter ett bestämt mönster. Man ska överhuvudtaget försöka slå sig ifrån tanken att det man ser, hör, känner och uppfattar är konstigt eller en slump. Slumpen är ett sätt att bekräfta våra sinnen med verkligheten.

Att ditt liv kretsar kring "slumpen" är alltså helt normalt, det är så det ska vara. Men människor väljer att se det som slumpen och därför märker man det oftast inte och kan då heller inte tolka det.
Citera
2012-07-26, 11:26
Medlem
Qusipaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Det finns ingen slump, allt sker efter ett bestämt mönster. Man ska överhuvudtaget försöka slå sig ifrån tanken att det man ser, hör, känner och uppfattar är konstigt eller en slump. Slumpen är ett sätt att bekräfta våra sinnen med verkligheten.

Att ditt liv kretsar kring "slumpen" är alltså helt normalt, det är så det ska vara. Men människor väljer att se det som slumpen och därför märker man det oftast inte och kan då heller inte tolka det.

Saknar du mental kapacitet att förstå det här http://en.wikipedia.org/wiki/Stochastic_process , så kommer du att fortsätta att tro på det du skrev. Vi andra föredrar förklaringar på hur världen fungerar istället för förhållningssätt som bara fundamentalister idkar.
Citera
2012-07-29, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusipae
Saknar du mental kapacitet att förstå det här http://en.wikipedia.org/wiki/Stochastic_process , så kommer du att fortsätta att tro på det du skrev. Vi andra föredrar förklaringar på hur världen fungerar istället för förhållningssätt som bara fundamentalister idkar.

Vill du vara vänlig och utveckla? Förstår nämligen inte wikipedia-artikeln. Avfärdas determinismen, och i sådana fall, hur? Tacksam för svar!
Citera
2012-08-23, 04:49
Medlem
Kastanjeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keanoboy
Som rubriken lyder så kretsar mitt liv kring slumpen. Nästan dagligen är jag med om saker som kan relateras till slumpen eller ödet.

Exempelvis, så satt jag med några arbetskollegor på jobbet häromdagen och av en slump började prata om Lunarstorm. Inget direkt nytt på tapeten. När rasten sedan var slut, så gick jag åter till min kassa och den första kunden som handlade av mig, var en kille med Lunarstorm-tröja. Är inte det rätt sjukt slumpmässigt? Det är som jag skrev, inget direkt nytt heller. Lunarstorm är så mycket passé som det kan bli.

Det finns också en hel del andra saker som är skrämmande. Nämner dom i en videoblogg jag publicerade för ett tag sedan. Vad har ni för åsikter om dessa? Slumpen? Ödet? Tur? Vore kul att veta. Och, har ni själv varit med om det? Och, hur kan det bli så?

http://www.youtube.com/watch?v=Q2wRDfUfmsQ
Mitt ex:Beroende av Coca-cola som jag är hade jag en dag (av väldigt få, då jag brukar ha mycket stålar) helt slut på pengar. Jag fick lite panik över att behöva ta mig igenom kvällen utan en enda flaska. Medans jag febrilt letade efter någon undangömd 20-kronorsedel hittar jag ett bortglömt Biokort jag fått i present för länge sen.

Jag tar med mig kortet, desperat som jag är, och åker ner till Bergakungen för att använda det till att köpa cola på Biografen. För att undvika pinsamheten av att kortet gått ut (alltså blivit ogiltigt) när jag ska betala, frågar jag kassörskan om hon kan kolla upp ifall det fortfarande gäller. Hon svarar:"ja, idag är sista dagen du kan använda det". Precis på dagen 18 månader har alltså gått sedan jag fått kortet. Jag bestämmer mig då helt spontant för att använda pengarna på kortet till att se Snabba Cash (givetvis med en cola). En tråkig vinterdag förgylldes pga mitt colaberoende av en bra film Vilken slump!
Citera
2012-08-23, 20:02
Medlem
Awokad0s avatar
Haha slumpen... Finns 2 vettiga förklaringar.

Den första är att snubben som kom med en lunarstorm tröja lika gärna kan ha varit där och handlat varje dag med en lunarstorm tröja men dagen du hade det i skallen la du märke till det (ett exempel) Sådant händer hela tiden, det är så mycket saker som händer i din omgivning utan att du lägger märke till det.

Den andra är det sublima kroppsspråket. Om du kanske varit med om att du tänkt på någonting och sedan har din kompis sagt det, även om det var något spontant som "FLYGANDE GRISAR!". Det är så mycket kommunikation som sker utan man är medveten om det, allas känslomässiga kroppsspråk synkas en liten bit. Det är därför det är ruskigt svårt att kommunicera med psykopater eller liknande. Om man har en väldigt nära vän så händer det väldigt ofta att man tänker och känner samma. Och det är därför också flickors mens synkas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in