2012-07-24, 22:20
Medlem
Pangaea250s avatar
Hej,

Är nästintill nyutexaminerad inom ett eftertraktat yrke på arbetsmarknaden. Men tyvärr så har jag inte hunnit spara så mycket pengar till bil än, något som nästan är ett måste för mig som arbetar övertid och dåliga tider (sena kvällar, tidiga morgonar o.s.v.). Åker buss för tillfället men har gjort det i 10+ år nu och orkar inte vänta en timma eller mer ibland.

Jag har inga betalningsanmärkningar, endast CSN-lån (utöver vanliga räkningar) att betala och ligger på ungefär 10.000:- i budgetöverskott/månad. Därmed har jag bestämt mig för att låna till bil. Något som möjligtvis är den sämsta investeringen att göra men har inget intresse av att annat än en fin bil, för att vara helt ärlig.

Frågan är då vart jag kan låna ifrån? Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Ser att Ikano Banken kräver 2 personer för lån över 150 000:-. Kan man ta med en polare/förälder med på tåget då?
Finns det andra alternativ?

Tack på förhand,
Pangaea250
Citera
2012-07-24, 22:28
Medlem
250 000 för en bil?

Det låter mycket. Klarar du dig inte med en billigare bil?
Citera
2012-07-24, 22:31
Medlem
Hitta två hyfsade bilar i din prisklass, Lånet ja har du bra jobb och lite kontakter på banken bör det gå bra.

http://www.7hbil.se/bilar-i-lager/?car=6067286

http://www.7hbil.se/bilar-i-lager/?car=5845565
Citera
2012-07-24, 22:36
Medlem
Väldigt tveksamt om någon bank går med på detta. Och vara två på ett sånt lån är inget som jag har hört talas om. Ska du samäga bilen med någon annan då eller hur har du tänkt? Det alternativ som finns är att dina föräldrar eller så går i borgen för dig. Men det skulle jag inte rekommendera någon att göra. Om du missar försäkringen och krockar bilen, eller missar dina - ganska dryga - avbetalningar då blir dina föräldrar skyldiga pengarna i stället. Jag tycker att det låter dumt att börja sitt ekonomiska liv med en så stor skuld. Du kan få en hyffsad beg bil för 30.000 kr i dag. Jag har arbetat i 10 år och har lätt råd med en bil i den prisklass som du vill ha. Men inte ens jag tycker att det är värt det, jag nöjer mig med en bil som är värd typ 30k i stället. Den rullar, den ser bra ut, är inte rostig, 0 kr i avbetalningar. Ganska skönt att inte lägga 3000 kr på avbetalningar varje månad. Till detta kommer så klart försäkringar, parkering, bensinen osv, så du kommer lätt upp i 5000 kr i månaden. Har du råd med det? Vad har du efter skatt och vad har du i hyra? Gör en budget och räkna på det.
Citera
2012-07-24, 22:37
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
250 000 för en bil?

Det låter mycket. Klarar du dig inte med en billigare bil?

Visst skulle jag kunna det. Något som funkar för tillfället för att färdas mellan Punk A till B. Men det är inget jag vill införskaffa då det medför merkostnader och besvikelser. Jag förklarar min ekonomiska situation för att visa att jag har råd till en ny och fin bil.

Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hitta två hyfsade bilar i din prisklass, Lånet ja har du bra jobb och lite kontakter på banken bör det gå bra.

http://www.7hbil.se/bilar-i-lager/?car=6067286

http://www.7hbil.se/bilar-i-lager/?car=5845565

Jag vet redan vilken bil jag vill ha. Behöver inget biltips utan tips om lån där kontoinsats inte är ett måste. Jag tycker att jag har råd att betala ett högre lån utan insats.

Tack för svaren. Mvh,
Citera
2012-07-24, 22:40
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad har du efter skatt och vad har du i hyra? Gör en budget och räkna på det.

Drygt 10.000 kr efter betalda räkningar/hyra och mat.

Du kanske inte är intresserad av att ha en dyrare bil. Grattis till dig. Jag är inte intresserad av att resa till solen, köpa dyra kläder, skaffa bostadsrätt o.s.v.
Jag har ett stort bilintresse. Jag är en sån person som köper stora dyra grejer och inga småsaker som tillsammans blir dyrt.

Ps. Du tänker logiskt. Jag uppskattar det stort! Har funderat långt och länge om detta men står fast vid min åsikt.
Citera
2012-07-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Drygt 10.000 kr efter betalda räkningar/hyra och mat.
OK men då har du ju det ganska bra ekonomiskt. Trodde du var student. Med såpass mycket över borde det gå bra, problemet blir väl då att övertyga banken om att denna inkomst är bestående. Eller att någon går i borgen för dig. Lycka till med det. Jag hade aldrig gjort det.
Citera
2012-07-24, 22:47
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
OK men då har du ju det ganska bra ekonomiskt. Trodde du var student. Med såpass mycket över borde det gå bra, problemet blir väl då att övertyga banken om att denna inkomst är bestående. Eller att någon går i borgen för dig. Lycka till med det. Jag hade aldrig gjort det.

Kollade själv igenom min text efter att du skrev.. med "nästintill nyutexaminerad" så menar jag att jag precis blev klar med mina studier på högskolan

Jag köper självklart inte bil för 250k utan att veta att jag har långtidsanställning.

Tack!
Citera
2012-07-24, 22:48
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Jag vet redan vilken bil jag vill ha. Behöver inget biltips utan tips om lån där kontoinsats inte är ett måste. Jag tycker att jag har råd att betala ett högre lån utan insats.
Jag trodde inte att jag skulle behöva upplysa en klippa som dig, men kan du inte bara ta ett vanligt jävla banklån, och sen betala kontantinsatsen med hjälp av flera olika sms-lån?
Citera
2012-07-24, 22:49
Medlem
Kodanss avatar
Kolla med bilhandlaren om dom har något samarbete med någon bank.

Jag var tvungen att ha med min mor som 2'a låntagare eftersom jag inte hade haft inkomst i sverige under ett par år när jag jag köpte min bil. Då handlade det om 320.000.

Äntligen klar med billånet efter 5 år, hade ångest redan efter 4 mån
Citera
2012-07-24, 22:50
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag trodde inte att jag skulle behöva upplysa en klippa som dig, men kan du inte bara ta ett vanligt jävla banklån, och sen betala kontantinsatsen med hjälp av flera olika sms-lån?

Jag må vara desperat efter bil.. men inte såpass illa så att jag överväger sms-lån.
Men tack för ditt insiktsfulla inlägg!
Citera
2012-07-24, 23:13
Medlem
Billån kräver 20 % kontantinsats och du kan glömma att få både ett blancolån på 50 k och billån på resten om du är nyss anställd. Du lär i själva verket ha svårt att få någon lån alls innan du varit anställd ett tag (vanligen 6 månader).

Att blanda in polare eller föräldrar för att man ska lyckas få lån till en bil för en kvarts mille direkt man har fått jobb är dock direkt korkat. Köp en billigare bil och byt den om ett år när du har råd att finansiera bilen själv istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in