2012-07-24, 20:56
Medlem
En polare sa till mig igår att det är lagligt att tona sidorutorna fram med 20%. Det ska vara lagligt och att den går igenom besiktinigen

Har killen rätt el fel

Kom gärna med riktiga källor

Tack
Citera
2012-07-24, 21:14
Medlem
thomas24s avatar
Detta är fel. Främre sidorutor får inte förses med färgat skikt/film.
Citera
2012-07-24, 21:14
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Detta är fel. Främre sidorutor får inte förses med färgat skikt/film.
Jo, har för mig att man får ha 5% eller nåt. Vissa bilar har ju tonade framrutor från fabrik har jag för mig.
Citera
2012-07-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Jo, har för mig att man får ha 5% eller nåt. Vissa bilar har ju tonade framrutor från fabrik har jag för mig.

Ja röktonat glas från fabrik finns på en del bilar, men då är dem helbilsgodkända med detta.

Samma som med Xenon, ok från fabrik men aldrig eftermonterat, inte ens om man tar grejerna från en exakt likadan bil, fast med Xenon då.
Citera
2012-07-24, 21:26
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Ja röktonat glas från fabrik finns på en del bilar, men då är dem helbilsgodkända med detta.

Samma som med Xenon, ok från fabrik men aldrig eftermonterat, inte ens om man tar grejerna från en exakt likadan bil, fast med Xenon då.
Han jag köpte bilen av hade monterat Xenon och den gick igenom. Eller så ljuger han för mig.
Citera
2012-07-24, 21:32
Medlem
thomas24s avatar
Det är som boaormen säger. kravet på främre sidoruta är 70% ljusgenomsläpplighet och vindruta 75%. Detta gäller Eg-typgodkänd bil i sitt utförande. Eftermonterat färgat skikt och film i siktfältet är ej godkänt enligt gällade kontrollbesiktningsföreskrift.
Citera
2012-07-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Han jag köpte bilen av hade monterat Xenon och den gick igenom. Eller så ljuger han för mig.

Det beror på vad det är för bil, tar man alla detaljer så som nivågivare osv från ex en Volvo V70N och monterar på en utan Xenon så är sannolikheten ganska stor att man får den genom bes utan att dem ens reagerar över det.

Men kommer man med en äldre bil som inte ens gick att få med Xenon från fabrik så blir det en annan sak.

Men hur fan du än gör så blir det aldrig godkänt och lagligt på pappret.
För är bilen nyare 98 så ska den vara helbilsgodkänd och då får du i princip inte ens byta fälgar mer än till andra original.
Citera
2012-07-24, 21:37
Medlem
thomas24s avatar
Det är mycket möjligt att bilen "gick igenom". Detta betyder inte att det är tillåtet. Det begås mycket fel på besiktningarna nuförtiden. Men huvudansvaret ligger alltid på bilägaren att ha ett trafiksäkert fordon.
Citera
2012-07-24, 21:50
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Det beror på vad det är för bil, tar man alla detaljer så som nivågivare osv från ex en Volvo V70N och monterar på en utan Xenon så är sannolikheten ganska stor att man får den genom bes utan att dem ens reagerar över det.

Men kommer man med en äldre bil som inte ens gick att få med Xenon från fabrik så blir det en annan sak.

Men hur fan du än gör så blir det aldrig godkänt och lagligt på pappret.
För är bilen nyare 98 så ska den vara helbilsgodkänd och då får du i princip inte ens byta fälgar mer än till andra original.
Min bil är en -98 a
Citera
2012-07-24, 23:37
Medlem
Det får vara 10% mindre genomsyn. Och det är nästan omöjligt att hitta en film att klistra på som kommer in under det då glaset redan har en viss % minskad genomsyn.
Citera
2012-07-24, 23:42
Medlem
ettens avatar
Om man drar ner rutorna i dörrren och rycker säkringen och besiktar bilen. Vad säger bilprovningen då?
Citera
2012-07-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Om man drar ner rutorna i dörrren och rycker säkringen och besiktar bilen. Vad säger bilprovningen då?

Beror på besiktningsmannen, men i teorin funkar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in