Fixade det av misstag när jag skulle leta efter ev fil. Hela C:// och följande hittades i "host"
Inte för att det spelar nån roll nu, hade redan börjat dekorera mitt nya hem
För många år sedan hade jag en HP med vista installerat. Jag ville lära mig Ubuntu så jag installerade en tidig version av Ubuntu 9. När jag fick otroligt mycket hjälp av Bossieman så fick jag hela systemet fungerande, det såg jävligt läckert ut.
Tyvärr fick jag något fel på grafik-inställningarna och jag hade ingen aning vad jag skulle göra, och jag ville inte fråga Bossieman eftersom han hade hjälpt mig otroligt mycket plus samtidigt som han då hjälpte säkert otroligt många andra här på Flashback. Helt ärligt tror jag att det är tack vare han som många här på Flashback testade ubuntu, han hade ju en guide och allting.
Ubuntu funkade inte "out of the box" på den tiden...
Iaf, jag skulle avinstallera Ubuntu och det sabbade allting då datorn fick för sig att radera windows-partitioner plus min HP-Recovery, även fast jag strikt valde en helt annan partition.
Hur som helst... jag köpte mig en Macbook och blev förälskad. Tyvärr pajjade den igår, och jag har inte råd än att köpa ett nytt batteri eller laddare.. så jag startade upp min gamla HP igen med Windost Vista, och ingenting funkar, förutom att surfa.. men inga program kan ansluta till nätverket... Och just nu känner jag inte för att felsöka allting som inte funkar, det får bli en annan dag... så jag installerade Ubuntu, den senaste versionen.
Fy fan vilken markant skillnad! Grafiskt sett så ser det otrligt snyggt ut. Allting fungerar out of the box, jag behövde inte installera en enda drivrutin. Det känns så skönt! Och att ladda ner program är nu enklare än vid tidigare versioner, Ubuntu verkar ha sitt egna lilla app-store. Smidigt och bra!
Så nu till min fråga:
Jag har bara 2GB ram, och jag kör nu Ubuntu x64, kan jag ändra så att jag kör x32 istället? Det känns som att x64 just nu gör mer skada än nytta då datorn är otroligt mycket segare jämfört med sist jag körde Ubuntu. I skrivade stund laddar jag ner alla uppdateringar (154st) så det kanske flyter på bättre efter de.
Men kan jag ändra så att kerneln kör 32bitars istället för 64?
Jag skulle gärna kunna googla detta snabbt, men jag blev så föbaskat överraskad av hur bra den här versionen fungerar så att jag gärna drar igång en diskussion istället.
Du kan kära x32 men det kommer inte påverka minnes förbrukningen speciellt mycket. Du bör välja en linux distribution som har mindre krav på minne i stället t ex Lubuntu, Curnchbang eller Linux Puppy
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!