Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Något som jag gått och funderat på är den här snabba indelningen på vad som är värst att ha ihjäl.
Vad är det som gör att det per automatik är värre att döda ett barn än en vuxen, en kvinna värre än en man? Är det värre att döda en gammal pensionär än att döda en medelålders person?
Är det för att man kapar av ett eventuellt långt liv i förväg, och därmed antalet "stulna" år som rankar hur illa det är?
Jag är uppriktigt nyfiken, då jag själv har svårt att se barnamord värre än mord på vuxna eller åldringar.
Det kanske har något att göra med att de flesta samhällen betraktar barn som "oskyldiga" och därmed på något sätt inte "förtjänar" att dödas (även om man med lika stor rätt kan hävda att många vuxna är lika "oskyldiga" de). Att många förfasas över just barna- och kvinnomord kan också bero på att oftast är förövaren man och därmed nästan per automatik fysiskt starkare än de han ger sig på. När två män slåss och en av dem dör reagerar folk inte lika starkt som när en fullvuxen man slår ihjäl ett spädbarn, troligen för att den andre vuxne mannen i alla fall hade en chans att försvara sig själv, något många (de flesta?) kvinnor och barn inte har. Jag erkänner själv att jag tycker det är värre när män slår ihjäl småbarn, åldringar, kvinnor och handikappade än när de slår ihjäl varandra. Det verkar nästan vara universellt att människor tycker det är värre att döda någon som inte kan försvara sig själv än någon som kan det.
Det går inte riktigt att besvara frågan, blir mest svammel runtomkring, men en intressant frågeställning är det likafullt.