Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-24, 08:14
  #1
Medlem
Har varit på intervju för ett företag och de har bett mig ge ett löneanspråk. Har ingen högskoleutbildning som är relevant för jobbet, däremot rätt mycket relevant arbetslivserfarenhet, varav två år har jag jobbat med just det yrket (fast bara ~10h i veckan då).

Medellönen i den här kommunen för personer med detta yrke låg på 21 000.

Nu är frågan vad man ska begära i lön när man saknar utbildning men har erfarenhet? Vad väger tyngst? Rent spontant känns det ju som att erfarenhet borde väga tyngre, men kan man begära medellönen eller blir det "avdrag" pga avsaknaden av utbildning i arbetsgivarens ögon? Kan tillägga att jag "bara" är 20 år också.

Edit: Det är ett vikariat på sex månader med chans till förlängning som det gäller bör också nämnas om det har nån inverkan på lönen!
Citera
2012-07-24, 08:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponylover
Har varit på intervju för ett företag och de har bett mig ge ett löneanspråk. Har ingen högskoleutbildning som är relevant för jobbet, däremot rätt mycket relevant arbetslivserfarenhet, varav två år har jag jobbat med just det yrket (fast bara ~10h i veckan då).

Medellönen i den här kommunen för personer med detta yrke låg på 21 000.

Nu är frågan vad man ska begära i lön när man saknar utbildning men har erfarenhet? Vad väger tyngst? Rent spontant känns det ju som att erfarenhet borde väga tyngre, men kan man begära medellönen eller blir det "avdrag" pga avsaknaden av utbildning i arbetsgivarens ögon? Kan tillägga att jag "bara" är 20 år också.

Edit: Det är ett vikariat på sex månader med chans till förlängning som det gäller bör också nämnas om det har nån inverkan på lönen!

Erfarenhet väger alltid tyngst hos en seriös arbetsgivare. Sedan kan det vara formalia som sätter käppar i hjulen för att få jobbet ändå.

Vad finns det för jobb som kräver högskoleutbildning, men bara 10 timmars jobb per vecka?

Känns det bra att begära medellönen för det arbete du söker så begär du det. Det är ändå arbetsgivaren som beslutar.
Citera
2012-07-25, 00:39
  #3
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponylover
Har varit på intervju för ett företag och de har bett mig ge ett löneanspråk. Har ingen högskoleutbildning som är relevant för jobbet, däremot rätt mycket relevant arbetslivserfarenhet, varav två år har jag jobbat med just det yrket (fast bara ~10h i veckan då).

Medellönen i den här kommunen för personer med detta yrke låg på 21 000.

Nu är frågan vad man ska begära i lön när man saknar utbildning men har erfarenhet? Vad väger tyngst? Rent spontant känns det ju som att erfarenhet borde väga tyngre, men kan man begära medellönen eller blir det "avdrag" pga avsaknaden av utbildning i arbetsgivarens ögon? Kan tillägga att jag "bara" är 20 år också.

Edit: Det är ett vikariat på sex månader med chans till förlängning som det gäller bör också nämnas om det har nån inverkan på lönen!

Som 20-åring har man ingen egentlig erfarenhet. Har man inte heller någon relevant utbildning så bör man ta ett erbjudande om anställning med en viss ödmjukhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback