2012-07-24, 05:24
#1
Del 1
Inledning
Den fria DN-skribenten Richard Swartz slog häromdagen ett slag för judisk (21/7/12) identitetspolitik. Det liberala samhället har uppenbarligen blivit ett problem för eliten i norra Europa. Den har kommit att utgöra ett hot mot det ”mångkulturella projektet”. När det ”mångkulturella projektet” tog sin sen-moderna form så fanns det tre bollar i luften. Nedan följer etablissemangets ideologiska modell:
1. Strävan mot ”Fri” invandring och kosmopolitism - på basis av gruppmobilitet och inte individuell mobilitet
2. Strävan mot att alla minoriteter skall ges resurser att behålla sin särart och inte assimileras (normativ mångkulturalism) Detta för att bevara det ”mångkulturella samhället" (deskriptiv mångkulturalism). Alltså en typ av minoriteternas identitetspolitik eller ”pluralistisk nationalism”.
3. Dekonstruering och nedmontering av ursprungskulturen
Håll denna modell i huvudet när ni läser min text.
Media släpper på de metapolitiska tyglarna efter år av tystnad
När populistpartiet Ny Demokrati lämnade riksdagen 1994 började den ”stora rensningen” i media. I princip skulle ingen diskussion kunna ske och journalister med ”udda” åsikter fick vackert flytta på sig. Bonnier sparkade bland annat deras chefredaktör för Expressen efter en löpsedel som löd: ”Svenska Folket: Kör ut dem”.
Fram till ungefär år 2000 sålde etablissemanget (och då i synnerhet media) konceptet att den ”normativa mångkulturalismen” var något gott och att vi inte behövde oroa oss för att invandrare och minoriteter skulle praktisera kultur som skulle bryta mot parallella liberala värden. Det stora hotet mot det ”liberala samhället” var snarare vår svenska kultur och religion menade den mångkulturalistiska eliten.
Genom feminism och hbtq började eliterna dekonstruera” den svenska kulturen och religionen. Det var ingen ”radikal” version av denna som presenterades, snarare var den inom ramen för liberalismen. Många tolkade feminismen och hbtq som en typ av liberal kritik av det konservativa Sverige – och kritiken ansågs därför oförarglig. Syftet var dock att bryta ned det "svenska" och ersätta det med en typ av sekulär liberalism, samtidigt som man argumenterade för identitetspolitik för minoritetsgrupper. Men detta talade man inte så mycket om - vilket var naturligt då det "mångkulturella" beskrevs i liberala termer eller något som i det närmaste liknade det som var vårt. Fokus låg på att diskutera det svenska i det mångkulturella och inte tvärtom.
Valet 1998 blev en katastrof för liberalerna. Folkpartiet fick drygt 4,7 procent av rösterna i det valet. Samtidigt började det sippra fram i media och kanske främst på internet (som nu var man började få i sitt hem) att det inte stod rätt till i de här bedårande rosenskimrande ghettoförorterna runt om de stora städerna. Samtidigt växte Sverigedemokraterna och på andra sidan Sveriges gränser började mjukt etno-nationalistiska och nationalkonservativa (identitetspolitiska) partier ta sig in i parlamenten.
Efter flera år av mediaskugga och utrensningar släppte media litet på locket för att ventilera medelklassens oro för illiberala strömmingar i minoritetsgrupper. År 2000 och vi fick en kontrollerad diskussion om hedersmord driven primärt av feminister och liberaler. Det var en diskussion väl inlindad i ”mainstream” feminism och ansågs vid det tillfället som ”kontroversiell” i etablissemanget.
Inledning
Den fria DN-skribenten Richard Swartz slog häromdagen ett slag för judisk (21/7/12) identitetspolitik. Det liberala samhället har uppenbarligen blivit ett problem för eliten i norra Europa. Den har kommit att utgöra ett hot mot det ”mångkulturella projektet”. När det ”mångkulturella projektet” tog sin sen-moderna form så fanns det tre bollar i luften. Nedan följer etablissemangets ideologiska modell:
1. Strävan mot ”Fri” invandring och kosmopolitism - på basis av gruppmobilitet och inte individuell mobilitet
2. Strävan mot att alla minoriteter skall ges resurser att behålla sin särart och inte assimileras (normativ mångkulturalism) Detta för att bevara det ”mångkulturella samhället" (deskriptiv mångkulturalism). Alltså en typ av minoriteternas identitetspolitik eller ”pluralistisk nationalism”.
3. Dekonstruering och nedmontering av ursprungskulturen
Håll denna modell i huvudet när ni läser min text.
Media släpper på de metapolitiska tyglarna efter år av tystnad
När populistpartiet Ny Demokrati lämnade riksdagen 1994 började den ”stora rensningen” i media. I princip skulle ingen diskussion kunna ske och journalister med ”udda” åsikter fick vackert flytta på sig. Bonnier sparkade bland annat deras chefredaktör för Expressen efter en löpsedel som löd: ”Svenska Folket: Kör ut dem”.
Fram till ungefär år 2000 sålde etablissemanget (och då i synnerhet media) konceptet att den ”normativa mångkulturalismen” var något gott och att vi inte behövde oroa oss för att invandrare och minoriteter skulle praktisera kultur som skulle bryta mot parallella liberala värden. Det stora hotet mot det ”liberala samhället” var snarare vår svenska kultur och religion menade den mångkulturalistiska eliten.
Genom feminism och hbtq började eliterna dekonstruera” den svenska kulturen och religionen. Det var ingen ”radikal” version av denna som presenterades, snarare var den inom ramen för liberalismen. Många tolkade feminismen och hbtq som en typ av liberal kritik av det konservativa Sverige – och kritiken ansågs därför oförarglig. Syftet var dock att bryta ned det "svenska" och ersätta det med en typ av sekulär liberalism, samtidigt som man argumenterade för identitetspolitik för minoritetsgrupper. Men detta talade man inte så mycket om - vilket var naturligt då det "mångkulturella" beskrevs i liberala termer eller något som i det närmaste liknade det som var vårt. Fokus låg på att diskutera det svenska i det mångkulturella och inte tvärtom.
Valet 1998 blev en katastrof för liberalerna. Folkpartiet fick drygt 4,7 procent av rösterna i det valet. Samtidigt började det sippra fram i media och kanske främst på internet (som nu var man började få i sitt hem) att det inte stod rätt till i de här bedårande rosenskimrande ghettoförorterna runt om de stora städerna. Samtidigt växte Sverigedemokraterna och på andra sidan Sveriges gränser började mjukt etno-nationalistiska och nationalkonservativa (identitetspolitiska) partier ta sig in i parlamenten.
Efter flera år av mediaskugga och utrensningar släppte media litet på locket för att ventilera medelklassens oro för illiberala strömmingar i minoritetsgrupper. År 2000 och vi fick en kontrollerad diskussion om hedersmord driven primärt av feminister och liberaler. Det var en diskussion väl inlindad i ”mainstream” feminism och ansågs vid det tillfället som ”kontroversiell” i etablissemanget.
__________________
Senast redigerad av DogDylan3.0 2012-07-24 kl. 05:58.
Senast redigerad av DogDylan3.0 2012-07-24 kl. 05:58.