Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Noterar med förvåning påståendet. Ur ett etiskt perspektiv är det synnerligen anmärkningsvärt att man utan vidare ansvar skulle kunna skjuta ihjäl andras djur/familjemedlemmar, eller hur?
När jag frågade en jurist om detta, fick jag inte alls svaret att det var glasklart ur ett juridiskt perspektiv. Snarare handlade det om att våldsmannen måste kunna göra trovärdigt att hen var hotad.
Ursäkta om det redan behandlats, men tråden är 995 sidor lång och det är svårt att hitta i den: är du personligen jurist, och på vilket sätt menar du att det skulle vara juridiskt glasklart?
Vilket juridiskt stöd har du för din ståndpunkt?
Nej, jag är inte jurist i den bemärkelsen att jag jobbar med det, men jag har läst en del på universitet, jag har varit inblandad i påfallande många rättegångar och jag har ett genuint intresse för det.
Det enklaste juridiska stödet är att ärendet blivit prövat av åklagare tre gånger, varav en gång var av riksåklagaren, samtliga har lagt ner ärendet. Det torde gör att man med gott samvete kan säga att saken är utagerad juridiskt. För att ge ett längre resonemang dock.
I alla brottmål så gäller oskyldighetspresumption, dvs att man antar att den som är misstänkt är oskyldig. I alla brottmål så ligger därför den misstänktes berättelse till grund för bedömningen om det inte kan ställas bortom rimligt tvivel att den inte är sann. Detta är en av grunderna för rättssäkerheten att man inte skall bli dömd för ett brott man inte begått.
Vad vet vi då i målet?
Vi vet:
att hundföraren i fråga skjutit Brutus
att Brutus inte dog på plats utan avlivades av veterinär senare
att Brutus gick lös och oövervakad på tomten. Ägaren till hunden hade inte sådan kontroll över Brutus att hon direkt kunde ingripa om något hände (detta vet vi genom att hon befann sig inne i huset två trappor upp)
att Brutus var gammal och hade problem med höften
Hundägaren påstår:
att hundägaren vaknade av två röster som skrek åt varandra utanför.
att det var ljudet av två hundar som "rök ihop" som fick henne att gå till fönstret och titta ut.
att hon såg hundföraren stå med sin hund hårt hållen vid sidan och avlossa ett skott som träffade Brutus
att Brutus vid skottögonblicket inte utgjorde ett hot
Hundföraren påstår:
att Brutus attackerade honom/hans hund
att han försökte ställa sig emellan Brutus och sin egen hund samt dra Brutus i nackskinent för att få bort honom
att han kände smärta i benet och upplevde det då som att han blev biten (vilket han de facto inte blev)
att han inte hade något annat val än att skjuta Brutus för att skydda sig själv och sin egendom.
Detta är vad vi juridiskt har att ta ställning till.
Nöd är en ansvarsfrihetsgrund som innebär att en person som begår en handling som normalt sett är brottslig skall gå fri från ansvar om det föreligger fara för liv, hälsa eller egendom.
Kan vi då ställa det bortom rimligt tvivel att hundföraren agerat brottsligt, dvs kan vi ställa det bortom rimligt tvivel att Brutus inte attackerade hundföraren?
Vi måste utgå ifrån att hundföraren talar sanning eftersom det är den misstänkte och den misstänktes utsaga skall alltid ligga till grund för bedömningen. Kan då Brutus ha attackerat hundföraren?
Brutus var förvisso gammal och hade en dålig höft, men vad jag kan förstå så har inget framkommit som säger att han inte var kapabel att anfalla. Att hundägaren gick till fönstret på grund av att hon hör två hundar som "rök ihop" styrker hundförarens berättelse att Brutus gått till angrepp.
Att hundföraren inte blev biten är till viss del försvårande för hans berättelse, men det finns inget som säger att man inte kan klara sig undan ett hundangrepp utan att bli biten.
Vad vi kan sluta oss till är att Brutus var kapabel att gå till angrepp och att två hundar har rykt ihop, vilket medförde att hundägaren gick bort till fönstret. Detta är tillräckligt för att göra att hundförarens berättelse
kan vara sann (observera kan, inte är) och det är vad som krävs för att det inte skall gå att döma honom för brott. För
om det är så att hundföraren har blivit attackerad av en arg Brutus så har det varit fråga om en situation där nöd föreligger eftersom både hundföraren och hans hund skulle kunna bli allvarligt skadade av ett sådant angrepp. I ett sådant läge har hundföraren rätt att skjuta.
Så ja, jag anser att den juridiska delen av det hela är väldigt klar, och uppenbarligen håller tre åklagarprövningar, varav en gjord av riksåklagaren med mig om det.