Citat:
Ursprungligen postat av
T.H.G
Tillsynslagen
Av vad jag vet så orsakade ingen av hundarna någon skada, annat än lite gruff sinsemellan.
Det här är intressant när det står medvållande, medan lagen säger att Polismyndigheten alltid ska betala skadestånd för skador som en polishund har åsamkat (förutom skador på kläder som uppstår när en brottsling flyr). Polismyndigheten har redan betalat ut ett skadestånd, så jag anser att detta redan är utagerat att Brutus ägare hade rätt till skadestånd. Jag anser bara att skadeståndet kunde vara högre när det inte är helt klart att Brutus ägare har varit helt vållande till incidenten.
Allt detta tal om skadestånd är gott och väl. En summa lär ha betalats ut. Jag vet inte hur stor.
Det är dock inget som ursäktar vad A*ders Tim*ur har gjort. Hur kan ngn försvara att en hundförare går in i en trädgård och skjuter ihjäl en familjemedlem? På somligas motiveringar låter det som om poliser är fullständigt straffriförklarade, ur stånd att fatta vettiga beslut i sin dagliga gärning och alltid kan ursäktas när de skjuter ihjäl ngn. Ja, jag inser att flera av er inte förstår hundens betydelse för en familj, hatar hundar och älskar att skriva skit om Henrietta. Den senaste tiden har jag noterat att även den som tidigare försökt att hålla en hovsam ton har blivit allt mer hatisk i sina inlägg mot Henrietta.
Uppriktigt sagt: vad är syftet med detta? Tror ni att ni vinner nya anhängare? Tror ni att ni hjälper Anders? Risken är att effekten blir den rakt motsatta.
Detta är de facto en diskussionstråd. När människor av olika mening möts uppstår en diskussion. Det är alltså inte givet att varje inlägg måste tillföra ny information. Det finns inget absolut rätt eller fel. Däremot kan vi vända och vrida på den information som finns och försöka komma fram till ett plausibelt scenario för vad som hänt.