2012-07-23, 07:55
Medlem
Min bror ska fylla 25 år om några veckor, ingen utbildning, deltidsjobb på eftermiddagen som är ganska arbetskrävande rent fysiskt, bor fortfarande hemma. Relationen till honom från föräldrarna har/är inte speciellt bra. Men enligt oss alla är det honom det är fel på. Detta är något som vardagligt händer under dagarna som retar upp gallfeber på mina föräldrar, speciellt min mamma (pappa har lite mer tålamod). Spelar dataspel (wow) 24/7, nåja nästan. Sover väldigt lite för att få sitta och spela. Ser honom alltid sitta framför spelet/data när jag är hemma, även på semestern, går aldrig ut, ringer aldrig någon kompis (har enbart ett par få, men det är alltid dom som isåfall ringer). Väldigt svårt att ta kontakt med folk, säkerligen aldrig ens kramat en tjej. Äter upp allting som vi har hemma, har vi köpt chips/kakor/läsk osv tar det slut på 10 sekunder för han har varit i farten (det hjälper inte ens att sätta etikettlappar på att detta skall användas till gästerna som kommer). Skåp, dörrar är alltid öppna på morgonen när jag vaknar, kranen rinner, toan ser nerbombad ut. Han har varit i farten utan att ens lägga märke till det. Tjafsar alltid, säger någon i familjen bu, säger han bä, vad det än gäller. När mamma "hotar" med att slänga ut honom ur huset, säger han det tillbaka, att det är hon som måste flytta. Tar aldrig något seriöst, inte ens när han ser en fattig pojke söker mat. Lever fortfarande på föräldrarna, sitter inte ens med oss vid matbordet när alla har semester, utan tar sin tallrik och sätter sig framför datorn. Säger till honom skarpt, han lyssnar inte. Inte heller på föräldrarna. Gör inte en tillstymmelse till att förbättra sig heller. Mina föräldrar bryr sig verkligen om honom och vill inte kasta ut honom bara sådär, det är ju deras son, men de är faktiskt väldigt sugna på att göra det, och skulle jubla den dagen han flyttar. Jag vet dock ärligt talat inte när det sker. Han trivs hemma säger han, söker inte ens något eget. Det finns massor av saker till som jag inte riktigt kommer på nu på direkten, men som skulle få varenda människa att tänka om den personen verkligen är på riktigt.

Är detta normalt för en 25 åring, är jag ensam om att ha det såhär? Jag vill ha roligt med min bror men känner att det inte går
Senast redigerad av nickeloadian 2012-07-23 kl. 07:57.
Citera
2012-07-23, 08:32
Medlem
råd din mor att klippa internetet... så valpen kommer ur sitt beroende!!!
Citera
2012-07-23, 08:46
Medlem
Niramons avatar
Flera andra däggdjursarter stöter bort sina ungar när dom är stora nog att skaffa sin föda själva...
Skulle inte förvåna mig om grabben smygröker brass, oxå....Har sett det förr WoW,
oföretagsamhet samt snäv umgängeskrets, eller är han bara vanligt tillbakastående?

Bistå inte med pengar, låt han bidraga till hushållet så länge han bor hemma. Ställ lite krav på fanskapet, vet ja!
Citera
2012-07-23, 08:46
Medlem
BrittIngers avatar
Över 20 och vägrar hjälpa till? Kasta ut honom bara så får soc ta hand om honom, skulle gjorts för länge sedan. Det duger inte att leka missanpassad tonåring vid den åldern.
Citera
2012-07-23, 08:52
Medlem
Haubits77Bs avatar
Hm.....

Jag ser två tänkbara orsaker:

1. Spel-/datormissbruk?

2. Aspergers syndrom?

I det första fallet måste en beroendklinik kontaktas. I det andra måste en psykolog kontaktas för att få hjäl med att hantera den eventuella funktionsnedsättningen.
Citera
2012-07-23, 08:53
Medlem
Styckesindelning snälla du, ögonen bköder efter 4 rader!

hårt mot hårt som ovan klipp Internet, tvinga ut honom att ta eget ansvar instället för att låta honom tro att han bara kan glida. Uppenbart saknar han livsmotivation, det är inget fel att spela wow om du är 25 år och har deltidsjbb ifall du har egen lya men att bo hemma utan egna mål och glida på ens föräldrars välvilja är bara egoistiskt.

Samtidigt som jag tror han är den som avskärmar verkligheten när ni skäller på honom, han vet sina problem men är för lat eller oengagerad för att ta itu med dem. Låt mig gissa han skärmar av sig bli förbannad när ni går på honom och blir irriterad.

Försök istället att se genom hans ögon och motivera honom vad en flytt skulle innebära. Du kan inte bekämpa våld med våld.

Det är situationer likt dessa då en önskar att lumpen vore obligatoriskt...
Senast redigerad av Sinclaire 2012-07-23 kl. 08:58.
Citera
2012-07-23, 08:54
Medlem
Så länge hand beteende fungerar för honom, så länge ni möjliggör det så kommer han nog dessvärre inte ändra sig på väldigt lång tid.. det har blivit hans värld, hans rutiner o hans trygghet att ha det så.. få middagen serverad.. bara att ta sin tallrik o gå.. internetet i gång o bara att användas.. antar att hans kläder tvättas åt honom och att all röra han ställer till med plockas o städas upp av er andra?? Sätt ner foten! Laga inte maten till honom, städa inte åt honom.. o stäng av internetet en tid! Kan kännas elakt och han kommer vara mycket arg o säkert säga o göra myckat han inte menar.. men kom ihåg att ni gör det av kärlek i så fall.. för ni mår dåligt av situationen, o mår dåligt av att se hur han har det.. även om han tror att han har det okej.. i långa loppet kommer han att tacka er.. ni gör honom bara en björntjänst genom att låta honom fortsätta såhär.. stort lycka till vad som än händer, o hoppas att du o din bror kommer att komma varandra närmare i framtiden! Ps.. har din bror nån typ av deppression? Försök att ta reda på det, han kanske mår sämre än ni tror, och därför finner lugn av att fly in i dator och tv spel?
Citera
2012-07-23, 09:13
Medlem
Han utnyttjar er för han kan. kanske dags att sätta lite press på honom och säga åt honom att flytta innan han bli utslängd? Sluta vara såna tofflor.
Citera
2012-07-23, 09:39
Medlem
Strodes avatar
Min bror var likadan + ett kraftigt supande och aggressivt beteende. Det blev en ändring när han fick en flickvän som började ställa lite krav på honom. Skulle hon lämna han vågar jag inte ens tänka på vad som händer.. Dra med han ut så han träffar en hårdskinnad brud.
Citera
2012-07-23, 10:13
Medlem
Snurrefetts avatar
Ta bort datorn från honom.
Citera
2012-07-23, 10:51
Medlem
Vad göra med din bror? Fragan är helt fel ställd. Vad göra med dina föräldrar, är den egentliga fragan. Ta kontakt med en familjeterapeut som du och dina föräldrar träffar, sa förklarar du situationen för terapeuten som far förklara för dina föräldrar att de gör sitt barn en otjänst. Först när de förstatt det är det dags att börja diskutera hur din bror ska hanteras.
Citera
2012-07-23, 11:06
Medlem
ni553s avatar
Ser ett liknande beteende ifrån min lillebrors sida, dock är han 16, fyller 17 i december.

Farsan och morsan brukar dra kabeln från internet så iallafall jag kan sitta men inte han. Då blir han sur men sitter och lirar offline istället. Han snackar knappt vid matbordet, äter snabbt och går sen in på sitt rum och sitter där resterande tid.

En typisk dag är, gå upp vid 13 (Nu när det är sommarlov), äter inte ens frukost, spelar tills kanske 12 på kvällen då farsan stänger av internet. Spelar offline till kanske 4-5 och sen sover och fortsätter sina rutiner.

Enda rätta ni kan göra är att ta bort datorn/internet för honom och tvinga han till att söka heltidsjobb och börja betala hemma. Inte sunt att sitta så mycket vid datorn, speciellt inte vid 25års ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in