2005-04-17, 19:16
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Min syn på världen är "ironisk".

Vad jag menar med desinformation; är att du med med att rabbla en massa teorier om vad "Illuminatis" står för, inte har en aning om vad det hanlar om.

var i min text finns dessa teorier? Att Illuminati skapades av Adam Weishaupt osv är ren och skär fakta. Om orden har funnits innan detta, finns det ingen som helst fakta om, bara myter. Varför inte lägga upp en egen textsamling istället för att komma med destruktiv kritik.
Citera
2005-04-25, 11:24
Medlem
Länktips vaken.se

Det finns ett kommunity som heter vaken.se där man diskuterar konspiration, med inriktning på aktuella händelser där 11 september är det hetaste diskusionsämnet.

Sidan är till för de som vill lära sig mer om dessa ideer. Det finns massvis mad film online och en hel del böcker mm. Tanken är att denna sida skall verka för att öka allmänhetens kunskap om dessa saker samt organissera de personer som aktivt jobbar för att förhindra den nya världsordningen.

Angående illuminati så ser jag det mer som ett populärt samlingsnamn för den dolda maktstrukturen. Om man vill diskutera fakta så är nog CFR, Bildenberger, Trilatteral commision, Skull and boden och Bohemian grova bra ställen att utgå från. Där kan man i alla fall få ut lite hårda fakta och inte bara luddiga utsagor.
Citera
2005-04-25, 18:21
Medlem
Plutten_1s avatar
Säga vad man vill om Internet och framför allt WWW. En sak har det i alla fall fört med sig: Konspirationsteorierna flödar som aldrig förr.

Är det inte utomjordingarna som är efter oss så är det Myndigheterna. Är det inte Myndigheterna så är det judarna. Är det inte judarna så är det muslimerna. Är det inte muslimerna så är det dom kristna. Är det inte dom kristna så är det negrerna. Är det inte negrerna så är det frimurarna. Är det inte frimurarna så är det våra grannar. Är det inte våra grannar så är det utomjordingarna …

För den som älskar konspirationsteorier är nätet en outsinlig källa för förnöjelse, förbryllning och ibland förtrytelse. Några saker som slår en när man surfar runt bland denna uppsjö av sajter är: Vilka är “DOM”? DOM där som är efter oss, vilka är DOM egentligen? Varför är DOM efter oss? Har DOM verkligen inget vettigare för sig?

Ta en svensk tiokrona. Räkna strecken längs kanten. Det är fyra grupper om åtta, inte sant? Tillsammans trettiotvå. Mystiskt.

Och profilen av kungen i relief på framsidan - hur kommer det sig att hans öra är så framträdande? Vänd på myntet ett kvarts varv. Du ser att det egentligen är tecknat som ett öga, mitt i en perfekt triangel bildad mellan konungens hakspets och hårfästen.
Ingenting annat än en förkristen symbol som vittnar som frimurarnas inflytande i den moderna statsapparaten.

Om jag var Dan Brown skulle ni tro på det där.

Illuminatorden var en utbrytargrupp ur den tyska frimurarorden, som Adam Weishaupt bildade ( Orden av Illuminati ) den 1 maj 1776 (Detta datum tog frimuraren Lenin över och gjorde till ”Arbetarnas Dag” efter Sovjet-republikernas grundande) . Weishaupt avsåg att Orden officiellt skulle ha en prägel av ’filantropisk välgörenhetsorganisation’. Denna prägel attraherade många folkbildare, präster och förmöget folk. Adam Weishaupt föddes den 6 februari 1748 i Ingolstadt där hans far var professor vid stadens universitet. Ingolstadt var ett centrum för jesuit-orden. Adam utbildades således av jesuiterna. Han bröt senare med dem, men behöll deras politiska program. Detta var en ung jude, som från tidig barndom hade en hemlig lojalitet mot Talmud och Kabbalah, medan han utåt sett var en hängiven romersk-katolik.
Citera
2005-04-29, 12:27
Medlem
Jacob Kreuzfeldts avatar
Konspirationsteorier pekar nästan alltid i fel riktning. Frågan man alltid bör ställa sig är: vem tjänar på att den här typen av rykten sprids, och vem förlorar på det?
Vill man finna sanningen behöver man ofta se efter åt vilket håll pekfingret riktas och sedan vända blicken i exakt motsatt riktning.
Citera
2005-04-29, 13:01
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Vilken form av källa godtar du? Du kan alltid läsa Juri Linas böcker...

Han UFO-killen? Tack, då vet jag. Har läst många förnuftiga inlägg av dig, så det förvånar mig att du tror på något dylikt.

http://www.eaec.org/bookstore/books/architects_of_deception.htm

Jüri Lina has collected information and rare documents from many sources to create a record of the devastating activities of the secret societies. He reveals the connections between the concealed organizations and shows how these have affected history with the aid of puppets like Napoleon, Lenin, Trotsky, Hitler, Mao Zedong, Roosevelt and Truman (all high-ranking freemasons). He examines the magic rites of freemasonry and traces their origins. The reader is shown the real reasons behind several major wars and revolutions, from the French Revolution in 1789 through the Gulf War in 1990 and the bombing of Serbia in 1999.
Citera
2005-04-29, 15:28
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Han UFO-killen? Tack, då vet jag. Har läst många förnuftiga inlägg av dig, så det förvånar mig att du tror på något dylikt.

http://www.eaec.org/bookstore/books/architects_of_deception.htm

Jüri Lina has collected information and rare documents from many sources to create a record of the devastating activities of the secret societies. He reveals the connections between the concealed organizations and shows how these have affected history with the aid of puppets like Napoleon, Lenin, Trotsky, Hitler, Mao Zedong, Roosevelt and Truman (all high-ranking freemasons). He examines the magic rites of freemasonry and traces their origins. The reader is shown the real reasons behind several major wars and revolutions, from the French Revolution in 1789 through the Gulf War in 1990 and the bombing of Serbia in 1999.
Läs böckerna, han är lite virrig men du kan inte förneka de källor han har.

Kan inet komma ihåg att han skrivit något om UFO'n...
Citera
2005-04-29, 15:44
Medlem
-->Tenacious: Hur kom det sig att Illuminati gick i spillror och inte frimurarna?
Citera
2005-05-02, 00:35
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digital
-->Tenacious: Hur kom det sig att Illuminati gick i spillror och inte frimurarna?

Vad jag förstår så förbjöd den Bayerska staten alla "hemliga sällskap", inklusive Frimurarorden och Illuminati 1784, detta och det faktum att det högsta antalet medlemmar inte överskred 2000 (enligt det som finns dokumenterat) gjorde att Illuminati kollapsade. Varför Frimurarorden inte föll till samma öde har nog att göra med att det var en mycket äldre och större orden både till antalet medlemmar och internationell utbredning.

Sedan finns det många som hävdar att Illuminati aldrig har upphört att existera utan finns kvar i annan skepnad.
Citera
2005-05-05, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
Vad jag förstår så förbjöd den Bayerska staten alla "hemliga sällskap", inklusive Frimurarorden och Illuminati 1784, detta och det faktum att det högsta antalet medlemmar inte överskred 2000 (enligt det som finns dokumenterat) gjorde att Illuminati kollapsade. Varför Frimurarorden inte föll till samma öde har nog att göra med att det var en mycket äldre och större orden både till antalet medlemmar och internationell utbredning.

Sedan finns det många som hävdar att Illuminati aldrig har upphört att existera utan finns kvar i annan skepnad.

Du ar grymt palast om hemliga sallskap och liknande konspirationer, var har du hittat all information?
Citera
2005-05-08, 11:56
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digital
Du ar grymt palast om hemliga sallskap och liknande konspirationer, var har du hittat all information?

Grymt påläst vet jag inte om jag är, det finns mycket folk som kan mycket mer än jag om detta, du ska inte heller ta den information som jag gett dig och anta att den är absolut vattentät, för det finns väldigt mycket indicier och obevisade teorier inom det här ämnet. Försök hitta så mycket information du kan och forma din egen uppfatttning. Jag har läst ett par böcker utav David Icke, sedan finns det också vissa "vanliga" ställen man kan hitta fakta, till exempel uppslagsverk (dom lite större internationella), internet och olika författare inom konspirationsteorier. Ett tips är att söka på "conspiracy" eller "secret societies" på amazon.com, där kan du hitta många böcker med mycket information.
Citera
2005-05-10, 00:37
Medlem
Desdichados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Illuminati har aldrig funnits i den form som den har i Dan Browns bok. Det mesta är rena fantasier och spekulationer som har sin grund i en mycket omtvistad bok som kom på 1970-talet.
Opus Dei är i högsta grad en aktiv kraft.

Nu vet jag inte om det är dessa böcker som du syftar på men det kan mycket väl vara det då de kom ut 1975 och 1979 - Robert Anton Wilson "The illuminatus trilogy" och "Scrödingers cat trilogy" av samma författare. Rekomenderas starkt och innehåller mycket skoj om just illuminati och annat intressant. Jag kanske borde tillägga att författaren utav dessa böcker gjorde research osv. i närmare tio år innan han skrev böckerna vilket gör dom, förutom otrologt välskrivna, till mycket detaljerade och "fakta"fyllda.
Citera
2005-05-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacob Kreuzfeldt
Konspirationsteorier pekar nästan alltid i fel riktning. Frågan man alltid bör ställa sig är: vem tjänar på att den här typen av rykten sprids, och vem förlorar på det?
Vill man finna sanningen behöver man ofta se efter åt vilket håll pekfingret riktas och sedan vända blicken i exakt motsatt riktning.
Problemet är väl att man inte vet på vilka teorier man ska lita på. Vad är rätt och fel riktning så att säga. På medeltiden ansågs ju tex jorden vara platt och att solen kretsade runt jorden och inte tvärtom. Därför kan det ju svårt att lita på att man kan lita på de vedertagna teorierna alla gånger. (Kanske ett något konspiratoriskt svar?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in