2012-07-22, 10:58
Medlem
teflonpannan69s avatar
Ja. Om ni inte visste det redan, så kontrolleras majoriteten av vår matvarutillverkning utav dessa giganter + några till. Det existerar i praktiken inga enskilda, självständiga märken.

Procordia? BOB Ekströms Felix Den Gamle Fabrik FUN Light Grandiosa Paulúns Risifrutti Önos

Kraft Foods? Gevalia, Marabou, Toblerone, Daim, Aladdin, O'boy och Philadelphia tex...

Unilever? Oj... Oj... så många det finns här. Axe (inte en matvara i sig, men finns såklart där matvaror finns) Lätta, Lipton, Slotts, Skippy, Knorr, Créme Bonjour, Flora, Maizena, GB Glace, Via, Vim, Jif mfl....

Arla? Ja, vi vet ju självklart att de nästan har monopol på mejerimarknad i Sverige, ett monopol som upprätthålls med maffialiknande metoder. Kelda, Tropicana (på licens) God Morgon och Rynkebyjuicen är tre mer anonyma märken som inte direkt bär Arlas prägel.

Vad vet vi egentligen om dessa matvarugiganter? Vad får det för konsekvenser att ett halvt dussin aktörer i princip kontrollerar den svenska matvarumarknaden? Hur många tror ni känner till att det är dessa företag som egentligen styr? Ekströms, Bobs, Gevalia, Knorr... Det är inga självständiga märken som var sagt. Någon konkurrens finns inte alls bland vissa produkter i vissa butiker, Tropicana, God Morgon och Rynkeby... Samma företag som ligger bakom där.

Diskutera!
Citera
2012-07-22, 11:54
Medlem
Jag upptäckte för ett antal år sen att ARLA är danskt och inte alls svenskt. [som nordea ungefär]
Då gick jag över till Valio - som åtminstone inte smyger med ägarförhållanden.

Rausingfamilien äger ofattbara andelar i Schweiziska MEGA bolag. Som i sin tur är uppdelade i tusentals dotterbolag.

Wasabröd är plötsligt Schweiziskt. Ingen normal människa kan hålla ordning på de olika ägarförhållanden. Får man för sig att baka sitt eget bröd så kontrolleras själva mjölet av ett internationellt konglomerat.
Citera
2012-08-01, 15:52
Medlem
ChromeStars avatar
Det handlar om gissningsvis kanske 20-30 holdingbolag globalt som köper upp tusentals varumärken som de mjölkar på pengar och sedan dumpar när det inte genererar nog med vinst. Det är ett iskallt maskineri som gärna kör över både människor och natur. De har desperat försökt gröntvätta sina produkter med 'Rainforrest Alliance'-märkningen vars ledning antagligen är uppköpt av dessa bolag då villkoren är ett skämt som till och med Mr Burns skulle klara. Visste ni förresten att Hugo Boss, Pringles, Head and Shoulders, Gilette, Braun och Pampers har samma ägare? P&G som för övrigt fick böta förra året för kartellverksamhet med Unilever.

Nej, äcklad är vad jag blir. Inte ens en blåmoderat kapitalist kan ju tycka att det här är okej. Det existerar ingen konkurrens överhuvudtaget.
Citera
2012-08-01, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av A-C-L
Wasabröd är plötsligt Schweiziskt. Ingen normal människa kan hålla ordning på de olika ägarförhållanden. Får man för sig att baka sitt eget bröd så kontrolleras själva mjölet av ett internationellt konglomerat.

Wasabröd AB ägs av italienska Barilla. Det ägdes dock förr av Sandoz AG som var/är ifrån Schweiz.

Citat:
Ursprungligen postat av ChromeStar
Det handlar om gissningsvis kanske 20-30 holdingbolag globalt som köper upp tusentals varumärken som de mjölkar på pengar och sedan dumpar när det inte genererar nog med vinst. Det är ett iskallt maskineri som gärna kör över både människor och natur. De har desperat försökt gröntvätta sina produkter med 'Rainforrest Alliance'-märkningen vars ledning antagligen är uppköpt av dessa bolag då villkoren är ett skämt som till och med Mr Burns skulle klara. Visste ni förresten att Hugo Boss, Pringles, Head and Shoulders, Gilette, Braun och Pampers har samma ägare? P&G som för övrigt fick böta förra året för kartellverksamhet med Unilever.

P&G äger inte Hugo Boss, men de har licens att göra parfym och andra hudprodukter under Hugo Boss namnet.
Har även för mig att P&G har sålt Pringles till Kellogg's (de som gör frukostflingor)
Citera
2012-08-09, 15:05
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ja. Om ni inte visste det redan, så kontrolleras majoriteten av vår matvarutillverkning utav dessa giganter + några till. Det existerar i praktiken inga enskilda, självständiga märken.

Procordia? BOB Ekströms Felix Den Gamle Fabrik FUN Light Grandiosa Paulúns Risifrutti Önos

Kraft Foods? Gevalia, Marabou, Toblerone, Daim, Aladdin, O'boy och Philadelphia tex...

Unilever? Oj... Oj... så många det finns här. Axe (inte en matvara i sig, men finns såklart där matvaror finns) Lätta, Lipton, Slotts, Skippy, Knorr, Créme Bonjour, Flora, Maizena, GB Glace, Via, Vim, Jif mfl....

Arla? Ja, vi vet ju självklart att de nästan har monopol på mejerimarknad i Sverige, ett monopol som upprätthålls med maffialiknande metoder. Kelda, Tropicana (på licens) God Morgon och Rynkebyjuicen är tre mer anonyma märken som inte direkt bär Arlas prägel.

Vad vet vi egentligen om dessa matvarugiganter? Vad får det för konsekvenser att ett halvt dussin aktörer i princip kontrollerar den svenska matvarumarknaden? Hur många tror ni känner till att det är dessa företag som egentligen styr? Ekströms, Bobs, Gevalia, Knorr... Det är inga självständiga märken som var sagt. Någon konkurrens finns inte alls bland vissa produkter i vissa butiker, Tropicana, God Morgon och Rynkeby... Samma företag som ligger bakom där.

Diskutera!

Finns det något politiskt parti som på allvar ifrågasatt det lämpliga i denna maktkoncentration och brist på konkurrens? Det luktar gammalt öst-stats monopol från den här soppan. Finns det inget politiskt parti som vågar ifrågasätta?

Och EU. Vårt kära EU. Har det någon åsikt?
Citera
2012-10-13, 16:13
Medlem
Kanske bumpar en gammal tråd men det skiter jag i då detta är ett viktigt ämne. Mycket smör vi får från arla kommer från Danmark(grädden) vilket kor där blir matade av GMO foder så att dem ska producera mera mjölk/grädde. Det är alltså modifierad mat dem ger korna och det är tydligen tillåtet i danmark och sedan frakta över. Och forskningen säger att genommanipulerad mat är icke bra för vår hälsa.

betalar hellre mer för hälsosam mat så jag köper oftast ekologisk där jag vet att det behövs, såsom frukt osv. Ekologisk mat har förövrigt mycket mer näring än vanlig mat. Tro mig efter jag sluta med fabrik mat och började äta "levande" mat ekologiskt så har mitt välmående ändrats till det bättre, känner mig friskare i sinne och kropp helt enkelt.
Aldrig sjuk dessutom... innan åkte jag på förskylnignar hit och dit. Det jag syftar med levande mat är t.ex kött, frukt, grönsaker osv som har levande celler i. Snabbmat, som pizza osv
Citera
2012-10-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Och forskningen säger att genommanipulerad mat är icke bra för vår hälsa.

Länka gärna till några studier.
Citera
2012-10-13, 18:35
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Aldrig sjuk dessutom... innan åkte jag på förskylnignar hit och dit. Det jag syftar med levande mat är t.ex kött, frukt, grönsaker osv som har levande celler i. Snabbmat, som pizza osv
Jag vet inte vilken sten du sovit under men de flesta människor äter "levande" mat, i alla fall enligt din definition. Folk som lever av snabbmat och färdigrätter är de facto en minoritet.

Ekologisk mat i all ära, men jag tror mycket på närproducerat också. Dels för miljöns skull men också för att jag tror näring tagen från där vi bor är extra rik och livskraftig för just oss.
Citera
2012-10-17, 00:27
Medlem
Jimbos avatar
Det är märkligt att många i sverige tycks ha en del av de här jättekonglomeraten som sina favoriter och något som är typiskt svenskt..
Tänker på Marabou och Gevalia t.ex. Två riktiga skitprodukter som båda ägs av Kraft - som även har haft kopplingar tlll Philip Morris - tror inte att de ägarbanden finns kvar längre eller är lika tydliga idag.

Om man sedan letar lite i perferin på t.ex kraft så ska man tydliga finna en del bolag i läkemedelssvängen. Är det nån som vet mer om det? Är det bara ett rykte?

Arla är ju intressant på många sätt, även här ett företag som svenska folket tycks ha ett gott förtroende för... Att de sedan köper in dansk mjölk från kor som ätt GMO foder med EHEC bakterier (BAJS!) är det inte många som vet.
Själv kan jag inte släppa Bregott... har provat Valios variant. Minst lika god men finns nästan ingenstans.
Senast redigerad av Jimbo 2012-10-17 kl. 00:33. Anledning: arlakossan
Citera
2022-02-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69

Diskutera!

https://cornucopia.se/2022/02/livsmedelsjatten-unilever-axe-milda-gb-glace-dove-becel-knorr-sprider-kremlprogaganda-uppmanar-demok ratierna-i-nato-att-sluta-forsvara-sina-lander/

Endast (till min personliga förvåning) ett litet fåtal av dessa fetmarkerade märken jag själv konsumerar med något som ens skulle kunna likna regelbundenhet. Så det kommer bli oerhört lätt att bojkotta dessa helt i framtiden.

Men Willys och ICA m.fl. lär ju fortsätta att saluföra.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-06 kl. 14:13.
Citera
2024-01-22, 21:56
Avslutad
Slotts senap i glas försvinner från butikshyllorna i slutet av mars.

Den är för dyr att producera, enligt ägaren Unilever.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rlwe0A/klassiska-glas-senapen-forsvinner
Matexperten: ”Slutet på en era”
Att sälja senap ur glasförpackningar blev en stor grej på 1920- och 1930-talet, berättar matexperten Richard Tellström. Det var ett försäljningsargument. Om man köpte senap fick man ett gratis dricksglas på köpet och traditionen har följt med in i vår tid, säger han.
Men nu har försäljningsknepet tappat i kraft, tror han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in