Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
det värsta är att jag har fruktansvärt svårt att fokusera på något längre än typ tio minuter. då tröttnar jag och måste göra något annat. jag måste ha något att göra hela tiden, annars får jag nästan panik. och ångesten blir påtaglig.
har ätit högre dos lyrica, men minns inte om det hjälpte..hur är cymbalta?
jag har ätit lyrica i över ett år och inte känt mig seg och borta i huvudet. men det kanske inte skulle hjälpa att höja, vet faktiskt inte. vet inte heller hur länge jag får köa, kan bli över ett år. och jag börjar skolan om en månad, samt har en intensiv dbt-behandling att gå igenom. smått panikslagen.
Okej. jag känner igen dom symtomen väldigt väl. Jag får också ångest och panik. Det enda som hjälper mig är att hyperfokusera som dom säger är signum för adhd. Tyvärr hjälper det bara om det man hyperfokuserar på inte är alltför komplicerat. När man ställs inför en intellektuell och mental utmaning är det nåt helt annat. Efter en stund blir det härdsmälta i hjärnan.
Föregående tog ju upp Strattera som påverkar/höjer noradrenalin och det har ju visats sig kunna hjälpa mot adhd symtom. Detsamma gäller Cymbalta som också höjer noradrenalinet även om det verkar på ett annorlunda sätt. Dessutom höjer det serotonin som gör en lite lugnare.
Jag har gått igenom åtskilliga antidepp och andra psykofarmaka under tio år innan min utredning och det enda som fungerat mot mina adhd symtom är just kombinationen cymbalta och lyrica.
Det hjälper inte hela vägen. Jag har fortfarande inte mycket till startmotor och har svårigheter med koncentration/mental uthållighet men jag har inte längre samma oro, rastlöshet och panikkänslor.
Det skulle ju kunna vara ett alternativ för dig att pröva Strattera eller Cymbalta. Efexor är en annan antidepp som också verkar på noradrenalin och serotonin.
Edit: Fysisk träning kan också bidra till att lindra symtomen men det kanske du gör redan.