2012-07-21, 13:55
Medlem
någon som har adhd och käkar lyrica med bra resultat? jag sitter och väntar på utredning och får ingen eventuell adhd-medicin förrän utredningen är klar. sannolikheten att jag har adhd är ganska stor och jag blir galen av symtomen. käkar lyrica nu (150+75+150), men funderar på om det skulle lugna sig lite om jag höjde dosen?
Citera
2012-07-21, 15:47
Medlem
Jag är utredd och har kombinerad adhd med betydande svårigheter gällande uppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet. Innan utredningen fick jag Lyrica 2x75/dag och det hjälpte verkligen mot rastlöshet och oro. Sen fick jag också Cymbalta (antidepp höjer noradrenalin och serotonin) och då blev det ännu bättre. Jag blev på bättre humör och inte så känslig och sårbar.
Fick Concerta efter utredningen och det funkar inte alls, blir mest manisk, ilsken och sover inte på fler dygn.

Vilka symtom är det du menar? Vad är värst?
Du tar ju hög dos Lyrica och om det inte hjälpt mot dina symtom hittills är det väl tveksamt om det hjälper att höja.
Citera
2012-07-21, 16:15
Medlem
lithionits avatar
det är tveksamt om det kan hjälpa alls med konentration och fokus, många som prövat lyrica här på forumet säger att de känner sig sega och borta i huvudet. Men kan nog hjälpa med ångesten, det är inte antidepressivt heller utan en ren ångest/epilepsimedicin.

Vet du hur länge du kommer få köa till utredningen? Du kan ju fråga om du kan få testa strattera som är adhd medicin men som inte är drogklassad på nåt sätt.
Citera
2012-07-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmeline
Jag är utredd och har kombinerad adhd med betydande svårigheter gällande uppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet. Innan utredningen fick jag Lyrica 2x75/dag och det hjälpte verkligen mot rastlöshet och oro. Sen fick jag också Cymbalta (antidepp höjer noradrenalin och serotonin) och då blev det ännu bättre. Jag blev på bättre humör och inte så känslig och sårbar.
Fick Concerta efter utredningen och det funkar inte alls, blir mest manisk, ilsken och sover inte på fler dygn.

Vilka symtom är det du menar? Vad är värst?
Du tar ju hög dos Lyrica och om det inte hjälpt mot dina symtom hittills är det väl tveksamt om det hjälper att höja.

det värsta är att jag har fruktansvärt svårt att fokusera på något längre än typ tio minuter. då tröttnar jag och måste göra något annat. jag måste ha något att göra hela tiden, annars får jag nästan panik. och ångesten blir påtaglig.

har ätit högre dos lyrica, men minns inte om det hjälpte..hur är cymbalta?

Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
det är tveksamt om det kan hjälpa alls med konentration och fokus, många som prövat lyrica här på forumet säger att de känner sig sega och borta i huvudet. Men kan nog hjälpa med ångesten, det är inte antidepressivt heller utan en ren ångest/epilepsimedicin.

Vet du hur länge du kommer få köa till utredningen? Du kan ju fråga om du kan få testa strattera som är adhd medicin men som inte är drogklassad på nåt sätt.

jag har ätit lyrica i över ett år och inte känt mig seg och borta i huvudet. men det kanske inte skulle hjälpa att höja, vet faktiskt inte. vet inte heller hur länge jag får köa, kan bli över ett år. och jag börjar skolan om en månad, samt har en intensiv dbt-behandling att gå igenom. smått panikslagen.
Citera
2012-07-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
det värsta är att jag har fruktansvärt svårt att fokusera på något längre än typ tio minuter. då tröttnar jag och måste göra något annat. jag måste ha något att göra hela tiden, annars får jag nästan panik. och ångesten blir påtaglig.

har ätit högre dos lyrica, men minns inte om det hjälpte..hur är cymbalta?

jag har ätit lyrica i över ett år och inte känt mig seg och borta i huvudet. men det kanske inte skulle hjälpa att höja, vet faktiskt inte. vet inte heller hur länge jag får köa, kan bli över ett år. och jag börjar skolan om en månad, samt har en intensiv dbt-behandling att gå igenom. smått panikslagen.

Okej. jag känner igen dom symtomen väldigt väl. Jag får också ångest och panik. Det enda som hjälper mig är att hyperfokusera som dom säger är signum för adhd. Tyvärr hjälper det bara om det man hyperfokuserar på inte är alltför komplicerat. När man ställs inför en intellektuell och mental utmaning är det nåt helt annat. Efter en stund blir det härdsmälta i hjärnan.

Föregående tog ju upp Strattera som påverkar/höjer noradrenalin och det har ju visats sig kunna hjälpa mot adhd symtom. Detsamma gäller Cymbalta som också höjer noradrenalinet även om det verkar på ett annorlunda sätt. Dessutom höjer det serotonin som gör en lite lugnare.
Jag har gått igenom åtskilliga antidepp och andra psykofarmaka under tio år innan min utredning och det enda som fungerat mot mina adhd symtom är just kombinationen cymbalta och lyrica.

Det hjälper inte hela vägen. Jag har fortfarande inte mycket till startmotor och har svårigheter med koncentration/mental uthållighet men jag har inte längre samma oro, rastlöshet och panikkänslor.
Det skulle ju kunna vara ett alternativ för dig att pröva Strattera eller Cymbalta. Efexor är en annan antidepp som också verkar på noradrenalin och serotonin.

Edit: Fysisk träning kan också bidra till att lindra symtomen men det kanske du gör redan.
Senast redigerad av emmeline 2012-07-21 kl. 17:08.
Citera
2012-07-23, 18:44
Medlem
har dum som jag är rört om lite bland medicinerna på eget bevåg (tagit bort voxra och höjt lyrica), och jag har faktiskt märkt en liten skillnad. inte riktigt lika rastlös och ofokuserad. funderar på om det skulle hjälpa att byta ut voxra mot cymbalta och höja lyrican. dags att ringa läkaren tror jag
Citera
2012-07-24, 22:14
Medlem
GregorSpencers avatar
Jag är på intet sätt nån expert på sånt här, men när jag tar en snabb titt på den farmakologiska profilen hos Lyrica så känns det smått otroligt att det skulle förbättra saker som arbetsminne, impulskontroll, koncentrationsförmåga, multi-tasking etc. När man till exempel är lite salongsberusad får man ju ganska lätt för sig att man blivit bättre på dessa saker, när det egentligen är tvärtom... I'm just sayin'!

Sen kan nog rastlösheten eller åtminstone den ofta medföljande ångesten dämpas av Lyrica, så i väntan på utredning är det väl alltid något. Jag skulle dock sänka förväntningarna på dess potential som ADHD-medicin. Om du funderar på att höja dosen för att fokusera bättre råder jag dig att tänka om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in