Jag har funderat på en grej ett tag nu.
Har det någon betydelse i smak eller kvalitet om brödet man köper är skivat eller inte.
Jag själv gillar att skära mitt eget bröd jag vet inte varför men det känns bättre.
Hur gör ni köper ni helt eller färdigskivat och tycker ni att det är någon skillnad?
Man har större valfrihet när det kommer till tjocklek på skivorna när man köper oskivat, det gillar jag. "Vardagsbrödet" blir dock oftast Rågkakor från Polarbröd, de små, runda och underbart goda skapelserna.
Skivat bröd tycker jag är lite husvagnsmat? Gott bröd är oftast inte synonymt med färdigskivat. Det finns dock ett par sorters tyskt grivbröd som säljs färdigkapat, fullt ätbart. Vitt bröd och limpa köper jag aldrig färdigskivat, torkar för snabbt.
Jag fattar inte varför de säljer skivat bröd. Mest förvånad blev jag när jag såg en brödskivarmaskin på affären. Man förväntades att välja bröd, skiva det, betala och gå hem!!!
Halva vägen till färdig sallad skulle man kunna tänka... men det finns ju också.
Jag älskar att laga mat och jag uppskattar kvalitetsprodukter. Tycker hela den här "färdig mat kulturten" är förkastlig.
Väntar bara på restauranten som lägger upp gästerna i en tandläkarstol och stoppar maten i munnen på dem.... men vi är väl där innan ni läst klart det här inlägget.................
Möjligen är tandläkarstolarna för dyra ännu.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!