• 1
  • 2
2012-07-20, 22:58
Medlem
Hej.

Brorsan har två barn och har skuldsatt sig med en halv miljon på 8 månad. Bakgrunden är att han är en taxiåkare md inga anställda och en dag skulle han snabbt hem när dottern skadat sig. 130km/h på 70 väg - inget körkort på ett år. Där började det. Jag gav honom hela min lön i början då jag bor hos farsan nu men sen gick det inte då jag flyttade ut. Då lånade och lånade han för att kunna bo kvar i lägenheten, upprätthålla barnens aktiviteter och allt.. Det är fortfarande fyra månader kvar också och halva miljonen är snart borta. När han arbetade fick han 1k över varje månad. Om han ska betala skulden på en halv miljon tar det nästan 50 år för honom och skulden kommer antagligen öka och hans barn kommer aldrig ha roligt igen. Vad hade ni rekommenderat? Jag och han har sparat ihop 220k till päronen när de går i pension fast vi kanske måste ta det för att betala hans skuld? Jag kan avsätta halva min lön varje månad men då måste jag börja leva snålt men alltså det är barnen jag mest oroar mig för..

Vad hade ni rekommenderat?+
Citera
2012-07-20, 23:08
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej.

Brorsan har två barn och har skuldsatt sig med en halv miljon på 8 månad. Bakgrunden är att han är en taxiåkare md inga anställda och en dag skulle han snabbt hem när dottern skadat sig. 130km/h på 70 väg - inget körkort på ett år. Där började det. Jag gav honom hela min lön i början då jag bor hos farsan nu men sen gick det inte då jag flyttade ut. Då lånade och lånade han för att kunna bo kvar i lägenheten, upprätthålla barnens aktiviteter och allt.. Det är fortfarande fyra månader kvar också och halva miljonen är snart borta. När han arbetade fick han 1k över varje månad. Om han ska betala skulden på en halv miljon tar det nästan 50 år för honom och skulden kommer antagligen öka och hans barn kommer aldrig ha roligt igen. Vad hade ni rekommenderat? Jag och han har sparat ihop 220k till päronen när de går i pension fast vi kanske måste ta det för att betala hans skuld? Jag kan avsätta halva min lön varje månad men då måste jag börja leva snålt men alltså det är barnen jag mest oroar mig för..

Vad hade ni rekommenderat?+

Nu är jag ingen expert på ådagalägga riktigheten av domen, men eftersom din bror är yrkesförare så tycker jag att det är mycket konstigt att han blir av med körkortet i ett helt år då han är beroende av det. Som jag har förstått det så brukar yrkesförare oftare få mildare domar eftersom körkortet är deras brödföda.
Citera
2012-07-20, 23:09
Medlem
Han får väl byta jobb?
Citera
2012-07-20, 23:13
Medlem
Mr.Bellamys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Han får väl byta jobb?

Precis. Vad har han gjort sedan han förlorade körkortet? Bara levt på lånade pengar? Även om arbetsmarknaden är tuff så finns det nog ett jobb att hitta där körkort inte är ett krav.
Citera
2012-07-20, 23:19
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Nu är jag ingen expert på ådagalägga riktigheten av domen, men eftersom din bror är yrkesförare så tycker jag att det är mycket konstigt att han blir av med körkortet i ett helt år då han är beroende av det. Som jag har förstått det så brukar yrkesförare oftare få mildare domar eftersom körkortet är deras brödföda.
Har du dill i huvet? Han körde i 130 på en 70 väg. Det är som att köra i 200 på på en 110 väg är det ok för en taxislusk?
Citera
2012-07-20, 23:20
Medlem
En halv miljon på sex månader, han fick ju din lön i början.
Han verkar tjäna rätt bra i vanliga fall.
Citera
2012-07-20, 23:20
Medlem
Inkomstslös eller ej så verkar han vara ett fall för lyxfällan om han bränner en halv miljon på ett halvår.
Citera
2012-07-20, 23:23
Medlem
MegaSkurts avatar
En halv mille är inte hela världen, kommer han bara igång och köra igen, så får han väl köra lite mer under 5-6 år och köra in sin skuld tills den är nere på en vettig månadskostnad. Har han bra omsättning, när han väl kör sen, så ska han kunna ha det där avklarat på mindre än 10 år.
Citera
2012-07-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Inkomstslös eller ej så verkar han vara ett fall för lyxfällan om han bränner en halv miljon på ett halvår.

Han har andra lån att betala räntan och dyl. på. Andra jobb finns inte i hans värld.
Citera
2012-07-20, 23:27
Medlem
Mr.Bellamys avatar
Citat:
Andra jobb finns inte i hans värld.

Nej, det förstås.
Citera
2012-07-20, 23:28
Medlem
Citat:
Han har andra lån att betala räntan och dyl. på. Andra jobb finns inte i hans värld.

Men hur sjutton kan han bränna så mycket pengar per månad? Hur mycket i tidigare lån har han egentligen. Det låter ju som han levde värsta lyxlivet tidigare men inte hade vett att sluta med det när han inte kunde jobba.
Och vadå andra jobb finns inte i hans värld, nu låter han som en jättebebis.
Citera
2012-07-20, 23:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Då har han ju redan bestämt sig, tråkigt för barnen men inte mycket att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in