2024-12-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softice
Ja det krvs en partner med tlamod och frstelse och en stor jvla krlek fr att klara det
Vi har hllt ihop 8 r, s jag tror vi varit med om de flesta prvningarna.
Men jag stller mig ofta frgan vad hos mig som r fel, som valt denna man.
Finns skert en diagnos fr det ocks. Haha.
Lycka till sjlv.

Skulle s grna f kontakt med dig. Knner igen mig s vl i allt du skriver hr frn 2012 och undrar hur det gtt fr er.. samt hur du fick tag i din mentor. Kan dock tyvrr ej skicka pm str det..
Citera
2025-06-04, 11:29
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det r dags att SKITsnacket om att Borderline skulle vara en dragen Personlighetsstrning lggs ner helt.

Det r en neuropsykiatrisk strning - en Fronto-Amygdal sdan, att jmfra med ADHD som r en Fronto-Striatal strning och CDD (ADD) som r en Fronto-Parietal strning.

Detta r ngot som jag sjlv har insett dom senaste mnaderna och strt mig allt mer p den "behandling" som erbjuds Borderliners.

Som tur r, s finns det mnniskor inom den etablerade forskarvrlden som hller med.

Predrag Petrovic har skrivit boken "Knslostormar emotionell instabilitet och hjrnan" och han ser ntligen nyktert p saken. Han har dock otroligt fel nr han tror att Stimulanter r det som kommer hjlpa.

Min efterforskning visar nmligen att det mesta tyder p att till skillnad frn ADHD som styrs av dopamin, eller CDD som styrs av norepinefrin, s styrs vad jag nu dper till EDD - Emotional Dysregulation Disorder, av ACETYLKOLIN.

Och det handlar inte om ett UNDERskott, som i dom andra Frontalkopplade strningarna, utan om ett extremt VERskott - p samma stt som Schizofrena har frhjda dopaminniver, s har EDD-are frhjda niver av Acetylkolin - genen PRIMA1 har verdriven aktivitet hos EDD-are och leder till frhjda niver av aCh - detta leder till instabilitet i den signalering som den nikotinerga Acetylkolin-receptorn Alfa-7 styr: aktiviteten in och ut ur Amygdala.

Drav den verdrivna emotionaliteten - EDD-are svarar inte p yttre stimuli p rtt stt.

En alfa-7-modulator borde korrigera aktiviteten frn amygdala ut till Prefrontalkortex, och det finns tv potenta kandidater som snart kan finnas tillgngliga:

DNK - Dehydronorketamin
https://en.wikipedia.org/wiki/Dehydronorketamine

En mycket selektiv drog, en av metaboliterna frn Ketamin, som str fr all den Alpha-7-antagonism som noterats tidigare.

HNK -Hydroxynorketamin
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxynorketamine

Den antidepressiva effekten frn Ketamin har ntligen knckts - det r metaboliten Hydroxynorketamin, som inte har varken disassociativa, hallucinatoriska eller beroendeframkallande effekter som str bakom det hela - till skillnad frn vanligt ketamin s har den vldigt svag NMDA-antagoniserande effekt. Istllet verkar det som om att aktivering av AMPA-receptorerna ligger bakom nstan hela den antidepressiva effekten - sdan stimulering har bevisats aktivera BDNF och orsaka neurogenes.

HNK gr i skrivande stund igenom utprovning hos mnniskor fr behandling av depression, medans DNK verkar avskrivas - eftersom den inte visar p antidepressiv effekt i test av rttor som fr simma lngt fr att undvika att drunkna.

Frhoppningsvis kan ngon pverka forskarna att tnka om och inte verge DNK helt - det kan rra sig om en av dom mest potenta och VLTOLERERADE humrstabiliserarna ngon!

Jag kommer imorgon att frska kontakta Predrag Petrovic och vertyga honom om att underska det kolinerga systemet och Alfa-7-modulering som behandling av EDD. (ja, och s frska f han att uppskatta min fiffiga lilla frkortning ocks, s klart)

Bra teori dr! Hur gick det med Petrovic?
Citera
2025-06-09, 23:01
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Bra teori dr! Hur gick det med Petrovic?

Wow vill ocks veta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in