2012-07-20, 13:54
Medlem
Hej, jag hittade lite öl i garderoben och har jävligt lång till systemet för att köpa ny.
Utgångsdatum är 01/01/2012, kan jag dricka dessa utan att bli dålig under kvällen?
Lite extra trött i skallen på lördag gör inget
Den har förvarats i en mörk garderob, både burkar och flaskor.
Citera
2012-07-20, 13:55
Medlem
SeMeNoMores avatar
Självklart kan du dricka. De blir inte dåliga förrens om ett år eller så.
Citera
2012-07-20, 15:54
Medlem
Okej, Om det går åt helvete återkommer jag imorgon med rapport.
Citera
2012-07-20, 15:57
Medlem
FarbrorKjells avatar
Har druckit fyra år gammal öl, det gick utmärkt.
Citera
2012-07-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Har druckit fyra år gammal öl, det gick utmärkt.

Vad är det för öl?
Öl är en produkt som ännu inte jäst helt färdigt och hur mycket den jäser beror lite på ingredienser och jästsorter.

En mörk öl sägs bli bättre efter ett par månader på flaska då den fått jäsa till sig lite extra.
Jag hittade själv en ale som jag råkat glömma bort.. tyvärr så hade jag aldrig smakat den förr, så jag hade ingen referens på hur den skulle ha smakat, men den var helt sjukt god!

För ett par år sedan hade jag fått några plattor (ljust) dansk julöl av en kompis som inte riktigt var sådär jättegoda. Ett år efter åt så tog jag med mig den sista plattan på festival.. givetvis gick allt åt, men när vi kom till dom sista burkarna så var jag bara tvungen att hälla upp den i ett glas och upptäckte då en hel del avlagringar som flöt omkring i ölen... såg nästan ut som maskar.
Såg inte alls aptitligt ut men ingen klagade någonsin på att dom mådde dåligt av ölen (förutom baksmällan förståss), så jag tror inte att dina öl skall vara någon som helst fara att dricka.
Citera
2012-07-20, 16:35
Medlem
FarbrorKjells avatar
Det var ett par TT mellanöl på flaska (ja, det var länge sedan), som jag gömde i garaget för att svågern inte skulle dricka ur dom, sedan glömde jag av dom, och hittade dom flera år senare när jag letade efter något helt annat.
Citera
2012-07-21, 00:20
Medlem
Är nu hemma efter att min kära flickvänn kört hem mig, ölen gick bra att dricka, dom som var på burk smakade mer alkohol än dom borde, och lite jästa.
Kommer nog bli lite risig i magen imorgon men som tur var undvek jag det under kvällen då vi åt en fet middag.

Får se hur morgondagen blir...
Citera
2012-07-21, 17:48
Medlem
negerbarns avatar
Du känner på smaken om den har blivit dålig. Det smakar riktigt illa. Troligtvis är den inte dålig, det tar år innan den blir det, om den inte förvarats väldigt varmt, som i ett pannrum eller så.
Citera
2012-07-21, 18:01
Medlem
ArmeCykels avatar
Inga problem, har själv druckit öl som har varit flera år gammal utan att bli sjuk.
Citera
2012-07-21, 18:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ingan fara. Det brukar dock bli lite metallsmak i gammal burköl.
Citera
2012-12-30, 17:00
Medlem
B420s avatar

Min fråga är nu då: När vet jag att ölen är odrickbar eller rent utav farligt för hälsan?
Citera
2013-01-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B420

Min fråga är nu då: När vet jag att ölen är odrickbar eller rent utav farligt för hälsan?

Öl kan aldrig bli farligt för hälsan, om man bortser från att det innehåller alkohol. Det finns inga för människor skadliga mikroorganismer som kan leva i öl och själva innehållet kan bli äckligt men aldrig farligt.

Luktar det äckligt? Drick inte. Luktar det inte äckligt? Smaka. Smakar det äckligt? Drick inte. Smakar det inte äckligt? Drick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in