Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-21, 11:48
Medlem
BrittIngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Man kan köpa en billig bärbar dator med Windows 7 för runt 3000 kr. En billig Mac book air kostar cirka 9000
Fast då är det nog knappast likvärdig hårdvara.. Men visst är det så att när man handlar apple får man betala extra för märket och designen.
Citera
2012-07-21, 12:39
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrittInger
Fast då är det nog knappast likvärdig hårdvara.. Men visst är det så att när man handlar apple får man betala extra för märket och designen.

Handlar man en dator av GSS eller System76 får man betala minst lika mycket för att den inte kommer med windows, och det utan specialdesign.
Citera
2012-07-22, 11:33
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Vart kan man köpa en bärbar dator med ubuntu förinstallerat eller för den delen en utan windows?

(Kom ihåg att jag sade att jag inte vill betala för windows eller crapware)

OS X kärnverksamhet ligger inom creativity, i dagsläget finns det rätt sparsmakat med musik, videoredigering och compositing program som är open source.

Det finns ingenting som säger att det inte kan ändras, men jag skulle misstänka att adobes beröringsskräck jämtemot linux har någonting med det att göra.
Crapware betalar du inte för. Sen är väl crapware med för att Windows ska bli billigare? Du slipper ju sen all crapware om du installerar Ubuntu.

Installera Ubuntu själv bara, är det så jobbigt? Visst, Agda 78 klarar inte av det men dagens ungdomar (iaf killar) är betydligt mer tekniska.
Citera
2012-07-22, 14:55
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Crapware betalar du inte för. Sen är väl crapware med för att Windows ska bli billigare? Du slipper ju sen all crapware om du installerar Ubuntu.

Installera Ubuntu själv bara, är det så jobbigt? Visst, Agda 78 klarar inte av det men dagens ungdomar (iaf killar) är betydligt mer tekniska.

Nog är jag tekniskt lagd alltid, men det smärtar mig mer att ge pengar till microsoft och i gengäld få datorn subventionerad av crapwareföretag jag inte heller ger så mycket för än att köpa en dator utan windows. Ännu bättre känns det att titta ned på tangentbordet och inte se en windowstangent.

Windows är inte på väg ut inom affärsvärlden, men det är fler som upptäcker att gräset i många fall är grönare på andra sidan (det finns mer än en) åtminstonde hemmavid.
Citera
2012-07-22, 15:11
Medlem
Reffereffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Det verkar vara en oskriven regel. Varför? Fråga inte mig. Gå till en högskola (är själv student) - alla har mac-datorer!

Även om du överdriver medvetet är du så snett ute att du är på väg till Bagdad med dina påståenden.
Citera
2012-08-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Microsoft har gjort förlust i år. Första gången sedan -86. Så att de har det tufft är nog korrekt
Det beror ju knappast på deras försäljning av deras egna produkter, lite påläsning och du skulle veta varför dom redovisar en förlust.

Och för att svara på tråden, nej windows är inte hotade vad det gäller persondatorer, där emot så tar dom ju skada vad gäller användandet på internet eftersom allt fler alternativ tillkommer, inte minst telefoner där man är inne och besöker wiki mer än på datorn då man vill kolla upp nått man har diskuterat med en vän. Men att kolla på besöksstatestik och peka på att det skulle vara påväg utför för micosoft är som att åka ut till en bondgård och räkna bilmärken och sedan konstarera att t.ex. volvo är vanligare än bmw och därav dra slutsatsen att det är påväg utför för bmw rent generellt. Vi kan ju bara ta och kolla på xbox som fortfarande är en enorm succé fortfarande och dom är fortfarande långt ifrån hotade vad gäller persondatorer, Apple vet att dom inte kan konkurrera på den marknaden, industrier och större företag tar ju uteslutande ett windows system och inte apple.
Citera
2012-08-09, 13:34
Medlem
TheBurdens avatar
Nej, Windows är inte på väg ut. Inte än, i varje fall. Speciellt inte nu, tack vare Windows 7.
Citera
2012-08-09, 13:35
Medlem
trickydicks avatar
När missfostret Windows 8 släpps så lär nog Linux och OS X öka på skrivborden..

Metro!, gisses hur fan tänker dom?
Citera
2012-08-09, 13:37
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
När missfostret Windows 8 släpps så lär nog Linux och OS X öka på skrivborden..

Metro!, gisses hur fan tänker dom?

Tvärtom så tror jag att Windows 8 kommer att bli en dundersuccé. Visst, det kan hända att det blir ovant för många i början, men när folk vant sig så kommer det inte bli några som helst problem. Dessutom så finns ju det klassiska skrivbordet kvar i Windows 8.
Citera
2012-08-10, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Kollade på statistiken över besökare på Wikipedia.

För 3 år sen stod Windowsdatorer för 89% av trafiken.
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2009-06/SquidReportOperatingSystems.htm
För 2 år sen 86%:
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2010-06/SquidReportOperatingSystems.htm
Förra året 80%:
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2011-06/SquidReportOperatingSystems.htm
Nu är det bara 70%:
http://stats.wikimedia.org/archive/squid_reports/2012-06/SquidReportOperatingSystems.htm

IPhone är tydligen en bidragande en orsak till nedgången, man knappast den enda.

Hur tror ni statistiken ser ut om två år? Om fem år?

Nej, det beror på Wikipediaappen till mobila enheter, det är inte andelen datorer med windows som minskat, utan att det säljs fler mobila enheter med t ex android som operativsystem.
Citera
2012-08-12, 22:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Tvärtom så tror jag att Windows 8 kommer att bli en dundersuccé. Visst, det kan hända att det blir ovant för många i början, men när folk vant sig så kommer det inte bli några som helst problem. Dessutom så finns ju det klassiska skrivbordet kvar i Windows 8.

Neger snälla.. Enda anledningen till att folk sitter och nått sånt uselt skit som Windows är bara gammal vana. När man nu helt och hållet byter vanemönstret så kan folk lika gärna migrera till något bättre.. Mina rekommendationer skulle då vara iOS på en padda eller OSX, Linux Ubuntu eller Mint..
Citera
2012-08-13, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Neger snälla.. Enda anledningen till att folk sitter och nått sånt uselt skit som Windows är bara gammal vana. När man nu helt och hållet byter vanemönstret så kan folk lika gärna migrera till något bättre.. Mina rekommendationer skulle då vara iOS på en padda eller OSX, Linux Ubuntu eller Mint..

Jag jobbar som systemutvecklare i Ubuntu. Jag har använt olika linux-varianter sedan plugget 2000, till mina servrar, databaser och mediastationer.

Men jag har tagit bort Linux från min PC och köra bara windows 7. Skulle jag få välja på jobbet, skulle jag välja windows 7. Linux på PC kan jag inte riktigt se varför jag skulle vilja köra. Virus i windows har jag aldrig haft några problem med och några andra nackdelar med windows 7 kan jag inte hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in